Nya luftfjädringen

SuspensionSettings

Tesla har erbjudit luftfjädring till sina Model S och X bilar ända sedan första dagen de introducerades för flera år sedan. Men luftfjärdingen har alltid varit ganska begränsad i och med att man bara kunde ställa fjädringens höjd – men inte dess hårdhet.

Nya drivlinan som introducerades medförde ändring även på den fronten: nu kan man justera både fjädringens höjd och hårdhet. Höjdinställningen är klassiska low-standard-high-very high. När bilen åker i hög fart på slät motorväg bör dess botten vara så nära asfalten som möjligt för att minska på luftmotståndet. Kör man långsamt på dålig väg bör bilen däremot höjas så mycket det bara går för att undvika att dess botten slår i marken. Precis som förut kan bilen dessutom komma ihåg var du höjde upp luftfjädringen någonstans och automatiskt göra det nästa gång du kör där, så du slipper skada bilens underrede.

Tyvärr lyckades många Model S och X ägare skada sina bilar när deras fjädring sänktes när de parkerade bilen. Luftfjädringen sänkte bilen över kantstenen när parkeringsbromsen las i. Tesla har nu tagit bort det beteende, bilarna behåller sin höjd även när de stängs av. Automatiska sänkningen vid höga farter kan nu också stängas av. Antingen helt (bilen sänks då som mest till “normal” läget i höga hastigheter, aldrig till “low”) eller endast på motorväg.

Men största nyheten är ändå att fjädringen nu har fått två hårdhetslägen: standard och sport.

YouTubern DÆrik testade hur stor skillnaden är mellan de två lägena, och jämförde dem även mot gamla luftfjädringen.

SuspensionChart

Standard-läget ger nu bilen en mycket mjuk och behaglig, Mercedes-liknande fjädring. Bilen bara flyter över ojämnheter, det är som att köra på små moln. Tesla har äntligen fått en mjukhet på sin fjädring som matchar dess premium-image.

Slår man över till Sport blir fjädringen märkbart fastare. Bilen “får kontakt” med underlaget och fjädringen lämpar sig till aktiv körning.

Men inte ens sport läget är lika hård som Teslas gamla luftfjädring. På ovan diagram syns ställen där gamla fjädringen “slog igenom” och bilen ryste till rejält. Med nya fjädringen blir stötarna mindre på de ställen – och i standard-läge märker man knappt av hindren.

Extra spännande är spekulationerna om att Tesla kommer förbättra fjädringen via trådlösa uppdateringar i framtiden. Det är autopiloten som förväntas komma samarbeta mer: ser den att bilen närmar sig dålig bumpig väg kan bilen automatiskt anpassa fjädringen efter det i framtiden. Tesla håller sig till sitt motto att ständingt förbättra sina bilar.

Bookmark the permalink.