Tesla slog flera rekord det senaste kvartalet, Q3 2017.
De hade rekordhöga intäkter på tre miljarder dollar. Faktiskt hela 30% mer än samma kvartal i fjol.
Fast föga hjälpte det då även utgifterna var rekordhöga. Så slutresultatet blev också en rekordhög förlust.
Det är produktionsstarten på Tesla Model 3 som ställer till det för företaget. Massiva investeringar för att få igång produktionen, dyra första bilar som behövde massor med handpåläggning och kostsamma åtgärder för att komma runt produktionsflaskhalsar. Nästa år hoppas Tesla få samma 25% marginal på Model 3 som de har på Model S och X idag, men de första exemplaren var långt ifrån det.
Att det överoptimistiska tidsplanet för Tesla Model 3 produktionsramp inte höll är föga förvånande för någon annan än aktieanalytiker. Det är Elon Musks sätt att sporra sina anställda till stordåd: sätt omöjligt optimistiska mål så når man väldigt högt. Sikta mot stjärnorna så kommer man till molnen iaf.
De första bilarna tog mycket mer tid och blod, svett och tårar att få ihop än vad Elon räknat med och är villig att erkänna. Vi känner igen det från både när Model S och X började tillverkas. Då sov Elon till och med i sovsäck bredvid produktionslinan – något sådant har vi inte hört om nu. Långsamt men säkert fick de dock upp produktionstakten och det verkar de på väg att lyckas med även nu.
Tesla Model 3 är dock ändå flera månader försenad. Tesla hoppades förut nå produktionstakten 5000 bilar i veckan mot slutet av i år – nu hoppas de nå den takten Q1 2018. Flera av våra medlemmar som har reserverat Model 3 har fått mejl om senare leverans. De första Model 3 beräknas levereras till Sverige i slutet av 2018.
Tesla måste nu få ordning på Model 3 tillverkningen. De automatiska tillverkningslinorna måste trimmas in och barnsjukdomarna fixas till. Får de bara upp takten och börjar få marginal på Model 3 pris ser det ljust ut för företaget. Får de inte till det… ser det oljust ut. Därför kommer Tesla ta resurser från Model S och X linan, minska dess leveransvolymer för att satsa all in på Model 3. Närmsta halvåret kommer avgöra Teslas framtid.
I samtal med aktieägarna efter kvartalsrapporten hoppades Elon Musk ändå nå produktionsvolymer på tusentals bilar per vecka vid årsskiftet. En siffra som bekräftas av de rykten vi hört från underleverantörer att Tesla har bett dem minska leveranstakten från 5000 till 3000 delar i veckan kring årsskiftet.
I kvartalsrapporten gav Elon ett exempel på sånt som hade försenat Model 3 produktionen: monteringen av bilens batteripack i Gigafabriken fick problem, monteringslinan fick designas om. Vilket stämmer överens med ryktena om att några av de allra första bilarna fick återkallas till fabriken för byte av batteripackupphängningen.
Tesla satsar hårt på att Model 3 produktionslina ska vara extremt mycket automatiserat. Tills alla robotarna har ställts in perfekt måste bilarna justeras för hand vilket kräver både tid och resurser. Vi håller tummarna att Tesla lyckas med sina mål och kan få igång en strömlinjeformad och snabb produktionslina för Model 3 som snart kan börja spotta ut tusentals bilar till rätt marginaler – för hela företagets framtid hänger på det.
Bra sammanfattning! Jag håller tummarna.
Följer du inte Elon på instagram Tibor? Han har ju campat på Gigafactory-taket till följd av produktionsproblemen:
https://www.instagram.com/p/BatMhVODF1L/?taken-by=elonmusk
Campa på taket är inte att sova bredvid produktionslinan. Campa = tid över 😉
Haha, så kan man också se det 🙂
Det kanske finns en anledning att andra biltillverkare gör tusentals bilar i en förserie
Det är egentligen exakt det Tesla också gör nu…
Jo precis. Men det är ju just det att det blir lite rysk roulette när dessa ska säljas samtidigt. Men men det kommer bli bra till slut.
Undrar om inte tesla kör ett fulspel med leveranserna av model 3 på grund av skatte återbäringen på $7500
(nu är ju den under attack från regeringen i och för sig)
se i denna länk hur den fungerar:
https://insideevs.com/us-federal-7500-ev-credit-expiry-date-by-automaker-estimates/
slutet av Q1 2018 kan ju bli en brytpunkt för 200000 bilar i usa från tesla, optimalt är ju att ha registrerat 199999st den sista mars 2018, då har dom ju 3 månader på sig att ösa ut bilar i usa med högsta skatterabatten innan nästa avstämning.
Kanske leveranser av model s och x kommer att prioriteras till andra marknader än usa och även neddragningen av s och x har nåt att göra med att inte komma över gränsen för tidigt.
Så dom skulle försena leveransen av 5000 bilar i veckan med tre månader för att fler skall få rabatten? Och försena intäkter på 5000 bilar *12 veckor * 50000 dollar * 25% marginal = 750 milj dollar när man gör en rekordförlust. Inte sannolikt.
ganska lång debatt om detta på det här forumet:
https://forums.tesla.com/forum/forums/estimate-when-200000-cars-will-be-sold?page=1