Ionity laddnätverk

ionity

Biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen har tillsammans startat bolaget Ionity som ska bygga ett Europatäckande nätverk av laddstationer för elbilar.

Pressmeddelandet som släpptes i fredags berättar om grandiosa planer:

ionity_chargerIonity ska fram till år 2020 bygga 400 snabbladdarstationer runt om i Europa. Byggandet av de första 20 startar redan i år i Norge, Tyskland och Österrike. Under 2018 kommer de första 100 stationerna bli färdiga. (Vilket skulle innebära invigning av två stationer per vecka nästa år… vi får se om de lyckas.)

Stationerna kommer stå med 12 mils mellanrum längs med de stora motorvägarna, i anslutning till CirkleK, OMV och Tank & Rast stationer som Ionity kommer samarbeta med.

Varje laddstation kommer ha flera snabbladdare för samtidig laddning av flera elbilar.

Snabbladdarna kommer ha CCS kontakter och tillåta laddning av alla bilar med passande kontakt. Laddningen kommer kosta pengar, pressreleaset nämner digitala betallösningar, inga prisuppgifter har dock släppts än.

Snabbladdarna kommer kunna ge upp till 350 kW laddeffekt, fast troligtvis inte samtidigt till alla laddstolpar. Som vi har rapporterat om förut håller flera snabbladdartillverkare på att anamma Teslas metod att flera laddstolpar delar på ett centralt laddskåp.

Med tanke på att Porsche är ett utav företagen bakom Ionity vågar vi ge oss på en gissning om att snabbladdarna även kommer klara deras 800V laddlösning, förutom den vanliga 400V. Laddstationerna kommer alltså vara veritabla kameleonter som klarar alla möjliga bilar, både dagens elbilar som klarar 400V 50kW laddning men även framtidens som ska klara både högre spänning och effekt.

I och med att alla inblandade tillverkar endast bilar med CCS kontakt kommer stationerna troligtvis inte stödja CHAdeMO. Avsaknad av CHAdeMO snabbladdning kommer bli ett svårt slag för Asiatiska biltillverkare – som medlemsföretagen bakom Ionity säkert inte har något emot. Ett europatäckande nätverk av snabbladdarstationer med multipla CCS laddstolpar vs några enstaka CHAdeMO laddare här och där kan bli spiken i kistan för elbilar med CHAdeMO kontakter i Europa. Det kan i förlängningen bli ett stort problem för nya Nissan Leaf.

Tesla Model S och X kommer heller inte kunna ladda vid Ionitys laddstationer i och med att bilarna inte har CCS laddkontakt. Tesla kan eventuellt välja att utveckla en CCS adapter liknande den CHAdeMo adaptern de har idag. Om Tesla Model 3 kommer få CCS kontakt (vilket många spekulerar i / hoppas på) kommer de kunna ladda på Ionitys laddstationer. För Teslas bilar är dock inte Ionity ett så pass stort problem som för Nissan, då Tesla ju har ett eget Europatäckande snabbladdarnät, deras Supercharger nätverk.

Det är faktiskt lite pinsamt att Ionity i deras pressmeddelande pratar om “Första pan-europeiska snabbladdarnätverket” när Tesla ju redan har ett eget världsomspännande sådant. Eller menar de att Ionity blir det första endast Europeiska nätverket? Deras domän heter i alla fall ionity.eu – ionity.com har någon annan redan lyckats lägga beslag på.

Tesla har just nu idag 349 Supercharger stationer i Europa, och de bygger fler och fler i snabb takt. En månad sedan fanns det 336. Globalt finns det nu 1041 Supercharger stationer med sammanlagt 7338 snabbladdarstolpar. Tills Ionity har byggt sina 400 stationer kommer Tesla ha fördubblat antalet sina.

De som nu tror att Elon Musk är oroad över konkurrensen till Supercharger nätverket har inte förstått att Teslas mission är “att accelerera världens omställning till förnybar energi”. Bilarna, batterierna, laddarna, solpanelerna alla är tänkta som inspirationskälla till andra företag att också börja satsa. Tesla kan inte rädda planeten helt själva. Supercharger-nätverket byggdes i ren desperation för att ingen annan ville göra det. Sedan försökte Tesla få med de andra biltillverkarna på tåget och bjuda in dem till att bygga laddnätverket tillsammans. Nu när de andra väljer en egen väg är det i alla fall en väg de har valt, till skillnad från den passivitet de hittills visat frågan.

Äntligen!

 

secc-2017-231

Hög tid att anmäla sig till elbilstävlingen SECC runt Mälaren! Så klart du ska vara med! Läs mer på SECC hemsida!

 

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 9 Responses to Ionity laddnätverk

    1. Björn says:

      Man undrar varför Volvo inte fick/ville vara med på detta? Planerar dom ett samarbete med Tesla istället? 😉

    2. Mazdak Haghanipour says:

      Jag är inte säker på att detta kommer bli ett problem för Nissan. Flera asiatiska biltillverkare säljer numera laddbara bilar med CCS kontakt när de säljer inom Europa. Titta på Hyundai Ioniq eller Kia Optima. Båda dessa har Typ2 och Ioniq har även CCS. Men stor sannolikhet kommer även Nissan att levereras med Typ 2/CCS för europamarknaden.

    3. Limbster says:

      Lite roligt att E.on släppt nyheten att de ska bygga 10 tusen snabbladdare till 2020
      https://www.youtube.com/watch?v=SONGVntOgyA&feature=push-u&attr_tag=XtWLmfGtTPQAvFS–6

    4. Mocke says:

      Hoppas att det dyker upp adaptrar eller ännu hellre ett css uttag på kommande faceliftar (de har bugat för kina och stoppat in ett extra bakom laddlucka) ett css uttag på 2019 års modell 3 vore inte helt fel.

    5. Toni Yachou says:

      Hur får man tag på ett betalningskort eller bricka som är kopplat ionity? Istället för betalningen med Appen.

    Lämna ett svar