100 000 nya Tesla Model Y tillverkade i Berlin

I måndags rullade den hundratusende exemplaret av nya Tesla Model Y ut från Giga Berlin fabriken. Genom portar som bara någon vecka innan blivit utsmyckade med “Hello World” i stora bokstäver målade ovanför dem.

Många har försökt räkna ut vad hundratusen tillverkade bilar betyder för produktionstakt. Fast för det måste man veta när produktionen startade. Vilket inte är så lätt när det är en bilfabrik. Det är inte så att någon trycker på en knapp så börjar fabriken spruta ut bilar. Först brukar det vara förproduktion, med bilar som tillverkas i extremt långsam takt medan robotar och processer finjusteras. Efter det ökas produktionstakten väldigt långsamt, med flera stopp medan flaskhalsar i produktionen åtgärdas. Det kan ta veckor, månader, innan full produktionstakt uppnås.

Det påstås att förproduktion av nya Model Y i Berlin-fabriken startade den 14 januari i år. En av de första förseriebilarna visades upp i Sverige den 24 januari, medan den första serietillverkade bilen nådde oss den 21 februari. Av allt att döma hade fabriken en mycket jobbig månad efter den 14:e januari då de endast kunde tillverka en handfull bilar medan de långsamt segade upp tillverkningstakten. Fabrikchefen André Thierig publicerade bild på en av de första bilarna med alla arbetares namnteckning på den 31 januari.

Nu när han berättar om 100 000 nya Model Y skriver han “Stor milstolpe på Giga Berlin idag! Bara 6 månader efter produktionsstart har vi redan byggt 100 000 nya Model Y! Bra jobbat av hela teamet.” Enligt det inlägget skulle produktionen alltså kommit igång i slutet av februari. Vad det nu betyder på en glidande skala med långsamt ökande produktionstakt?

Hundratusen bilar tillverkade på sex månader ger en produktionstakt på knappa 17 tusen bilar i månaden. Eller runt 200 tusen bilar per år. Vilket betyder att Berlin-fabriken inte går full fart. Produktionskapaciteten för den fabriken ligger enligt företagets senaste kvartalsprapport på 375 tusen bilar per år. Den teoretiska siffran bygger dock på treskifts arbete. Giga Berlin körs för närvarande i “två och en halv skift”, där nattskiftet körs med betydligt reducerad bemanning.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Comments are closed.