I går kväll berättade Elon Musk hur han ska få slut på all räckviddsångest när det gäller elbilar: navigatorn åker inte förbi laddstationerna.
Den stora nyheten är alltså att när Tesla Model S navigator ska föreslå färdväg kommer den från och med nästa mjukvaruversion 6.2 -som börjar släppas ut till bilarna nästa vecka- att även räkna in vid vilka Superchargers du måste stanna längs vägen för att kunna komma fram. Behöver du åka en omväg för att ladda kommer den bakas in i vägen som navigatorn föreslår.
Tyvärr var förväntningarna lite väl extremt uppskruvade inför Elon Musks telefonkonferens. Alldeles för många hoppades på att Den Store Magikern skulle trolla fram extra mil ur bilarnas batterier, och fler laddstationer, och söta små enhörningar. När inga av dessa extrema förväntningar infriades störtdök Teslas aktiekurs med över 5%
Navigatorn kommer även ta med höjdskillnader och väder i sina beräkningar.
Men release 6.2 innehåller fler nyheter, som kanske är rent av mer intressanta än navigatorn.
När du står och laddar bilen vid Superchargern kommer Teslas app plinga till när din bil har fått tillräckligt med laddning för att klara sig fram till nästa laddställe eller destinationen.
Alla Tesla Model S (som har nya hårdvaran) får autobroms från och med mjukvaruversion 6.2. Bilen bromsar automatiskt för att undvika frontalkollision. Flera andra biltillverkare erbjuder autobroms som tillval när man köper deras bilar – ingen erbjuder den som gratis uppgradering till redan köpta bilar! Ägare kommer vakna om nån vecka, sätta sig i sina Tesla Model S och se att “Jaha, från och med idag har min bil autobroms också. Trevligt.”
Döda vinkeln varning kommer också i 6.2, även den gratis till alla bilar som har hårdvaran. Teslor tillverkade före September i fjol har tyvärr inte nödvändig hårdvara så de kan inte få autobroms eller döda vinkel varningen, men alla nyare bilar får dem. Teslas policy är att erbjuda sådana säkerhetsförbättringar till alla sina bilar – även dem utan Teknikpaketet. Lite konstig med döda vinkel varningen är dock att den inte är aktiv under 30 km/h eller över 140 km/h. Man vill ju bli varnad även när man svänger ut från parkeringsrutan eller på Autobahn?
Radiomottagningen blir förbättrad i mjukvaruversion 6.2 vilket säkert kommer glädja många.
Valet mode är något som framför allt amerikanska köpare länge har efterfrågat. De vill inte att parkeringspersonalen ska busköra med bilarna och testa deras acceleration. Nu kan bilens prestanda låsas och begränsas när man lämnar bilen ifrån sig.
Elon kunde sedan inte hålla sig och berättade lite om framtiden också. Autopiloten har vid deras tester kört bilen nästan helt själv från San Francisco till Seattle, en resa på 1300 km. De första autopilot funktionerna kommer släppas om ungefär ett halvt år. Model X kommer lanseras under sommaren. Antal Superchargers i världen kommer fördubblas i år.
Allt som allt kom Elon med trevliga nyheter, men de som hoppades på lika spektakulära överraskningar som på D-eventet blev gruvligt besvikna. Och många som handlade med Teslas aktie var bland dem.
Elon Musk borde nog väga sina ord på guldvåg nästa gång han twittrar… fast inte kommer han göra det, inte. 😉
TCS ett år sedan: Tesla reklam
Tesla Motors har lång kö av köpare trots att de aldrig har gjort något reklam för sina bilar. Men ändå finns det reklamfilmer om bilen… från oväntat håll!
Ja det är ju sant att de nyare ägarna med utrustade bilar får automatisk broms som de inte har betalat för, men det var ju känt sedan tidigare att de ska vara redo för att bli autonoma, och en autonom bil utan automatisk broms är ju inte mycket att hänga i granen…
Jag antar att ägarna till bilar utan sensorerna inte kommer att få den automatiska bromsen, men rätta mig om jag har fel.
Under 30 skulle den kanske varna hela tiden när man svänger runt på parkeringen. Över 140 går det kanske för fort för instrumenten vi pratar ändå 40m/s
Fast hastighetsskillnaden mellan de två fordonen vid en omkörning är ju ofta inom samma spann vare sig om det går i 25, 50, 90 eller 150 km/h – själva hastigheten gentemot omgivningen i sig gör ju ingen större skillnad, om jag inte tänker fel vill säga 🙂
Kanske ska folk inte bli hysteriska så fort de läser twitter från Elon. Själv tycker jag att det var vad jag förväntade mig även ifall det hade varit roligt om någon mer biltillverkare hade hoppat på Superchargernätverket. 100 procents ökning i år är ändå inte dåligt och kanske lurar Nissan eller annan tillverkare på årets utbyggnad innan de hoppar på.
Jag var tveksam redan efter att ha läst twittret eftersom man inte kunde tolka det till så mycket annat än en typisk mjukvaruuppdatering, och nu i efterhand så tycker jag att att Elon faktiskt blåste upp denna uppdatering mer än vad den var värd. Vid sådana här tillfällen så minskar förtroendet också en aning för Elon Musk. Ungefär som historien om att ropa “vargen kommer”.
Fast de va ju inget stort release event direkt, de va ett konferanse call som talade om hur de ligger till med updateringarna.
Ja tror de kände sig tvungna att gå ut med lite upgifter hur de liggertill med autopiloten och autobroms, de e nått många som undrar över de.
Allt som underlättar och säkerställer planering och körning är guld. Att ta hänsyn till väder altitude cupé temp mm är skönt att slippa. Man vill ju komma till SC så tom som möjligt för att få dom snabba milen. Jag har i alla fall haft en tendens att komma till SC med för mycket kvar i batteriet.
Tack Tesla !