And Now, More of the Same

andnow

Idag åker jag på en treveckors bilsemester i Europa.

Danmark, Tyskland, Tjeckien, Österrike, Ungern, Kroatien, Italien – många länder som ska avverkas.

Jag skulle aldrig gett mig ut på en sådan här resa med en avgasbil. Soppan skulle blivit aldeles för dyr.

Fast nu åker jag ju Tesla. Med gratis Supercharging på Teslas egna snabbladdare spridda över hela Europa.

Vi som fick vår Model 3 i våras fick 6 månaders gratis Supercharger på köpet (om man angav en referralkod). På vårt senaste månadsmöte på Brostugan ställde jag därför frågan hur många det var som planerade liknande roadtrips ner till Europa i sommar? Hälften räckte upp handen. Sen frågade jag hur många det var som skulle gjort samma resa med avgasbil? Alla utom en tog ner handen igen.

Att äga en Tesla ger dig sådan frihet som ingen bensin- eller dieselbil kommer ens i närheten av. Känslan av att du kan bara sätta dig i bilen och åka ner till kontinenten, känslan av att över 460 snabbladdarstationer spridda över hela Europa väntar på dig och erbjuder gratis laddning med miljövänligt framställt el. Det gör att långresor blir ett rent(!) nöje.

Under de närmsta veckorna kommer nyhetssidorna gå på autopilot, varje vardag kl 8 kommer det dyka upp en populär artikel från det senaste året i repris. Passa på och njut av de bästa artiklarna från förr!

Ordinarie nyhetsrapportering återkommer 12 augusti.

 

rps20190428_154031

Även om jag inte är på plats kommer vi naturligtvis ha månadsmöte på Brostugan även denna månad! Boka söndagen den 28 juli kl 10 i almanackan redan nu!

Bookmark the permalink.
  • sesundbackl

    Önskar dig en trevlig semester och tur med er nya Model 3!
    Jag kommer att sakna morgonens Tesla Club nyheter men det blir väl desto bättre när du är tillbaka och har massor att berätta om.
    Vi väljer en roadtrip i Norge istället, hade först tänkt köra ända till Nordkapp men 250 mil i en riktning blev för mycket så vi vänder in mot Sverige efter Mo i Rana, så är planen i alla fall.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nyheter kommer fortsätta komma varje vardagsmorgon kl 8 även medan jag är borta, bara inte färska utan de bästa gamla ur det gångna året, i repris. Jag förtydligade texten.

  • kjell

    Billig el? Samtidigt som vi andra får betala för vägarna, när vi tankar.

    • Alfa

      Du menar att du betalar för den miljöförstöring du orsakar? Tack, vad vänligt av dig. Tanka gärna mer bensin och diesel.

      • gäst & främling

        Batterierna är värre för miljön dessutom är det kolkraft i många av dessa länder, vägar kostar pengar, någon måste betala dessa, har upplevt detta när vi kunde köra diesel skattefritt, då kom kilometermätare, som vi fick stämpla och skicka in.

        • FromSwedenWithLove

          Batterier är inte värre för miljön. Detta är lögn. Kolkraft är inte ett alternativ och måste avvecklas så snart som det överhuvud taget är möjlig! Läs på and get your facts straight!!!

        • Johnny Rosenberg

          Det finns ju lite olika syn på detta, men jag har i alla fall det fler än en rapport, varav en precis nyligen, som visar att eldrift är bättre för miljön, även om ALL el kommer från kolkraft.
          Det där med batterierna är också gamla nyheter. Det sker en ständig utveckling. Kobolt är på väg ut (Teslas batteriet innehåller exempelvis betydligt mindre Kobolt än de flesta andras) och trots att batterierna har ordet Litium i namnet är det inte mycket litium i dem. Trots detta verkar det som att det utvecklas litiumfria batterier på sina håll. Ett schweiziskt företag (Innolith) utvecklar för närvarande ett batteri med en ”saltliknande” elektrolyt där man hoppas på att uppnå (eller redan uppnått, tror jag) 1000 kWh/kg, det vill säga en Tesla model S90D skulle kunna köras en bra bit över 2000 km på en fulladdning med batterier av samma vikt som nu, alternativt minska batterivikten betydligt och ändå komma längre än nu. Ladda upp och ur batterierna 50000 gånger utan märkbar degradering är en annan fördel som nämns, så batterierna lär hålla betydligt längre än bilen. Detta ligger dock några år framåt, och så vet man ju förstås inte om det blir något i praktiken heller. De kanske går i konkurs innan dess, vem vet? Men poängen är att det utvecklas på batterifronten så in i helvete just nu, och för att allting ska bli något i slutänden måste det ju finnas ett intresse för det, annars läggs ju allting ner efter ett tag. Så det duger inte att enbart gnälla på hur det ser ut just nu, man måste titta framåt. Vilket håll är det på väg?
          Själv har jag ingen bil längre. Tänkte ta en roadtrip ner till Italien och tillbaka i vår dieselbil 2017, men sålde bilen i mars samma år. Hyrde en Tesla model S70D och gjorde vår roadtrip ändå. Det blev totalt cirka 3850 km och funkade ganska bra. Hittade billiga hotell i alla länder utom Schweiz (stäng av mobildata där om du inte har något specialabonnemang – de gjorde inte jag och utan att ens ha aktivt använt telefonen var 600 spänn borta, det bara rasslade till; tur att jag hade min 600 kr-spärr). Hotellen var det enda vi egentligen behövde planera. Laddning planerar nu Teslan åt oss. Man får låta bli att vara dum i huvudet, så funkar det ganska hyfsat.
          Till jobbet åker jag elmoped (klass 1; max 45 km/h, en cykel-eller gångvägar samt motortrafikled eller motorväg). Perfekt för de 12 km jag har till jobbet. Har två batterier så jag kan ladda ett hemma medan jag använder det andra. Ingen anledning att dra med sig 1800 kg (min sista bil), det räcker med cirka 100. Och jämför man miljöaspekterna mellan elmoped och bensinmoped så blir det betydligt större skillnad än i bilfallet. Dessutom får jag ha min moped i cykelförrådet. Det har hänt att folk ställt sin bensinmoped där också, men det har luktat så in i helvete, det går inte att vara där och samtidigt andas när det händer. Nu har jag inte sett den på ett tag, dock.

      • kjell

        Jag är 80+ har kört sedan 50talet och betalat höga bränsleskatter för att du idag kan färdas på vägar som är byggda med dessa skattepengar, vägar behövs för brand och räddning (som kör diesel) och för att du kan bli transporterad vid behov i en ambulans, elektriska fordon eller bensin är farliga när dom närmar sig ett gasmoln, som hände på Hisingen Gbg, då dog brandmän, diesel är bäst.

        • FromSwedenWithLove

          Det spelar exact noll roll att du har betalat skatt i 55+(?) år. Fossila bränslen är inte hållbara! Läs på and get your facts straight!!! Resten av det du skriver är bara rappakalja!

          • kjell

            För mig spelar det ingen roll vilket fordon du kör, men du skall betala lika mycket i skatt till vägar som alla vi andra, när kilometerskatt börjar tas ut av elfordon då blir det dyrt, jag betalar ca 10kr milen i enbart skatt för personbilen, och ca 15kr milen för husbilen i enbart skatt, så räkna åtminstone med 10 kr milen i framtiden för milen i skatt.
            Gasolyckan i Göteborg tände av en gnista från en bensinbil, samma sak hände på en camping i Spanien, hur funkar elbilen, “gnistrar” den?

          • FromSwedenWithLove

            1. Om du köper en Tesla Model 3 för ca 530.000:- idag är 25% av det priset moms. Moms=Skatt. 25% av 530.000 är 132.500:-. Idag får dock alla som köper den här bilen en rabatt på 60.000:- av staten — den så kallade supermiljöbilspremien. Således blir skatteinbetalningen 133.500-60.000=72.500:- Så folk som kör Tesla betalar också skatt!
            2. Ingen elbil har någonsin antänt en explosiv gasblandning! Om detta hade hänt kan jag lova dig att vi hade fått reda på det!

          • Skattebetalarnasförening

            Du glömde all skatt på el som elförbrukare får betala.

          • FromSwedenWithLove

            Och svara nu på det här Kjell: Som du säkert vet är den genomsnittliga koldioxidhalten i atmosfären nu uppe i mer än 414 Parts Per Million (PPM). Vid industrialismens början ca. år 1880 var koldioxidhalten ca. 280 PPM. 97% av jordens klimatforskare är sen åtminstone mer än 22 år tillbaka i tiden överens om att den högsta långsiktigt hållbara koldioxidhalten i atmosfären är max 350 PPM. 350 PPM blåste vi förbi år 1988. Hur ska du betala för det Kjell?

    • FromSwedenWithLove

      Snälla Kjell… Tänk så här: Vad är viktigast? Planeten eller vägen?…

    • Elbilisten

      Om inte lika många blir lika sjuka av luftföroreningar orkar vi jobba mer. Då får staten in mer i skatt på lönen och moms när vi köper tjänster och grejer. Dessutom kan en del av de miljarder som proppas ner i onödigt rika norrmäns fickor, Rosnefts kassa och saudiska kungahuset i stället cirkulera i Sverige. Men det handlar inte bara om finansiering av asfalt och resten av samhället. Det är även ett styrmedel från icke önskvärt till önskvärt alternativ. Har du funderat på varför cigaretter har gjorts dyrare än morötter? Visst får staten in pengar på tobaksskatt. Men det betyder inte att vi ska försöka få alla att röka.

  • Jan Andersson

    Jag har inte råd att köpa en bil för mer än ca 300000:- vilket är mycket nog.
    Jag har inte heller råd att åka på bilsemester i Europa, Tesla betalar väl inte hotellrummen? Kan man dra en husvagn? Måste man ha semester när man åker Tesla, är det för att ha tid att vänta varje dag på laddningen? Finns det laddstationer där man vill åka, eller måste man följa en “elektrisk” rutt?

    • Alfa

      Du kan tälta om hotell är för dyra. Ja det går att dra husvagn. Välj då helst model x. Nej, det går bra att åka tesla även när man inte har semester. Det finns laddstationer nästan överallt man vill åka.

      • gäst & främling

        Hur många kilo får teslan dra, funkar det med en normal familjehusvagn?

        • Johan

          Model X får dra 2200 kg om jag inte minns fel. Borde räcka till en normal familjehusvagn.

          Model 3 får dock bara dra drygt 900 kg.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Jag har inte heller råd med en bil som kostar mer än 300 tusen. Det är därför jag köpte en Tesla. Dyr i inköp men LÖJLIGT billig i drift.

      Jag blåste ner till Berlin nu över natten. Tesla Superchargers överallt i Europa, behöver inte vänta länge heller. (Skynda er å pinka ungar, bilen är redan färdig!) Jag planerar inte använda någon annan laddare.

      Tror du att det är krångligt att åka långt med elbil är det dags att tänka om.

      I-landsproblem: varför är maxfart på autopiloten 150 km/h? Jag vill blåsa snabbare på autobahn men orkar inte ratta själv…

  • gäst & främling

    Fantastiskt att teslaclub har reklam för en Alukin motorbåt som säkert drar 5 liter milen.

  • Perra

    Sicket bullshit .. “Jag skulle aldrig gett mig ut på en sådan här resa med en avgasbil. Soppan skulle blivit aldeles för dyr”
    Men en Tesla har du råd med?
    Jag gjorde en liknande resa för 2 år sen, var ner till Albanien och vände på 3 veckor Totalt 600 mil x 0,75 och kanske ett snitt på dieselpriset på 14 kr, alltså drygt 6000 kr. Vad är problemet?
    10 kr milen för soppa är ju kanske en fjärdedel av den totala kostnaden. Räkna på värdeminskningen per mil på din Tesla så kommer du att stanna hemma…

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Mänskliga sinnets uppfinningsrikedom till självbedrägeri är bottenlöst ;)