Till Italien med Audi e-tron

Tack vare Ionitys laddnätverk kan nu även andra elbilister än bara Teslaägare ge ut sig på långa bilresor i Europa.
Vår medlem Mr S berättar hur en långresa med en Audi e-tron fungerar:

Förord

Drömmen om en resa ner till Garda, Italien, med Audi e-tron tog sin början i Juni förra året då vi förbokade en. Vi började planera och blev lovade en bil till VM i Åre 2019. Men som med många nya bilmodeller blev det förseningar och vi fick tillslut ett leveransdatum som lovade en bil i god tid innan resan. Då bokade vi färja, hotell och aktiviteter. 

Tyvärr visade det sig att vår bil blivit ytterligare försenad och skulle inte hinna till oss i tid till resan. Vi blev såklart besvikna och jag kontaktade Audi Sverige, förklarade vår situation och frågade om det fanns något de kunde göra för att frakta hit vår bil i tid. De svarade att de kunde inte påverka logistiken, men att de kunde frakta ned en e-tron till oss i Växjö som vi kunde få låna under resan. Stort tack till Audi som hanterade mitt ärende över förväntan så att vi kunde göra vår resa som vi drömt om så länge 

Denna reseskildring kommer inte gå ut på att jämföra siffror, räckvidd vid olika hastigheter eller vilken tillverkare som gör bäst bilar. Den kommer handla om hur det är att göra en 10 dagars Europaresa med 2 små barn (10 månader och 3 år) i en Audi e-tron. 

Planering

Min fru har under våren varit föräldraledig och är nästan lika hängiven i teknik och elbilar som jag är. Under tiden som barnen sovit har hon planerat bra färdvägar med hänsyn till Ionitys utbyggnad. Hon har även kollat in lämpliga 50 kw – laddare för att toppa upp när ingen Ionity finns tillgänglig. Vi har även försökt hitta boende som erbjuder laddning. På Booking.com går det att filtrera på detta vid sökning.

Då vi har två små barn har vi såklart planerat resan efter deras mat och sovtider samt lagt in så mycket aktiviteter för dem som möjligt. 

Målet med resan var att komma till Gardasjön. Men skulle barnen inte orka så lovade vi oss själva att vända hemåt, då deras välmående är viktigare än att vi får äta Antipasti och dricka Ripasso i Italien.

Packning

Då ingen kan förutspå vädret så packade vi för 10 dagar sol och eller 10 dagar regn. Ni som har barn vet att de grisar ned sig, så det blev mycket kläder. Vi tog med burkmat till barnen för hela resan då det är svårt att hitta rätt med maten på vägen. 

En stor dubbelvagn fick också följa med liksom blöjor, kuddar, barnsäng och annat praktiskt. Med frunken och utrymmet under golvet bak fick vi in förvånansvärt mycket i bilen. Vi kommer från en XC90, nya modellen, och har blivit bortskämda med stort utrymme.

Under golvet i bagaget fick vi plats med barnmat, blöjor och en stor väska.

Under golvet i bagaget fick vi plats med barnmat, blöjor och en stor väska.

Dubbelvagn och två väskor, men ändå utrymme kvar.

Dubbelvagn och två väskor, men ändå utrymme kvar.

Dag 1 – Avresa Växjö till Brietlingen (Söder om Hamburg)

Bilen var färdigpackad och laddad till 100% inför tidig avresa. Vi bar ut våra sovande barn och nybryggt kaffe och reste från Växjö ner mot Malmö. I Malmö hade vi vårt första laddstopp på Ionity. Barnen hade vaknat och vi åt frukost på lekplatsen utanför Burger King. Vår äldre son, snart 3 år älskar att åka rutschkana så vi andra får anpassa oss. 

Efter lite blöjbyten och toalettbesök hade det gått över en timme men bilen vart färdigladdad efter 29 minuter.

Ionity i Malmö

Ionity i Malmö

Vi tog Öresundsbron över till Danmark och körde i ett streck ner till Rødby. Färjan låg redan inne och vi kunde köra på nästan direkt. Tiden var runt 12, så på färjan passade vi på att äta och barnen fick leka i leklandet. 

Väl framme i Puttgarden körde vi av båten med riktning mot Heiligenhafen. Utanför Familia, en stor mataffär, finns en 50 kw gratisladdare. Vi pluggade in bilen och handlade lite vi glömt. På andra sidan vägen ligger Nielsen Discount som säljer godis, vin och sprit till minst lika bra pris som Bordershop, men med lite sämre utbud. Där köpte vi med oss vin och lite godis. 

När vi handlat var bilen tillräckligt laddad för att ta oss till Buddikate West, Ionitys första laddplats från Puttgarden ner mot Hamburg. Vi laddade till 80% och fortsatte mot vår första övernattning, Pension Heuer, i Brietlingen. Stället valde vi för att det fått högt betyg, låg nära vår aktivitet dag 2 och för att de kunde erbjuda laddning av elbil.

Ionity i Buddikate West

Ionity i Buddikate West

Det verkade som att jag var den första som kom med elbil och ville ladda. Familjen som äger stället hade låtit installera ett trefasuttag för ändamålet. Tyvärr var det lite för långt till det och mannen i familjen insåg att han skulle köpa en trefas förlängningskabel. Det satt ett schuko-uttag så pass nära, så jag körde på det istället. Elen dit var nydragen i samband med trefasuttaget så jag körde på 100% på laddsladden. Det fungerade fint och jag gick ut efter ett par timmar och kände så det inte blev varmgång i uttaget. De bjöd på elen.

Vi åt middag i byn och letade efter en publik lekplats. Tyvärr hittade vi ingen, men vi bröt oss in på en förskolas innegård så barnen fick leka lite innan läggdags. 

Dag 2 – Från Brietlingen via Bispingen till Bad Lauchstädt (Öster om Leipzig) 

Efter en god natts sömn och mysig frukost var bilen fulladdad och redo för avresa mot Aqua Mundo en jättestor vattenpark i Bispingen. Vi åkte småvägar dit istället för autobahn. Tyskland utanför autobahn är väldigt vackert, så det kan rekommenderas. Vi badade ända till lunch som vi åt på plats. Efter lunch sover gärna barnen så det var tillfälle att avverka ett gäng mil på autobahn mot nästa mål.

Tanken var att åka väg 7 ner mot Rothenburg, men i höjd med Hannover klagade navigatorn på att det var olyckor och vägarbeten framöver med flera timmars köer. Min fru agerade snabbt, och la om rutten via gamla östtyskland istället. Hon satt med booking.com på sin telefon och Ionity-kartan på min för att hitta lämplig väg och övernattning. I Hannover avvek vi mot Leipzig och frun hittade en perfekt Ionity-laddare i Hohenwarsleben. Barnen hade vaknat, så vi passade på att gå på McDonalds för att äta och utföra alla toalettbestyr.

Tyvärr hittade vi ingen övernattning som erbjöd laddning, men väl på plats hittade jag ett trefasuttag. Personalen kunde inte ett ord engelska, och min skoltyska räcker inte för att fråga. Så jag ställde bilen lite fräckt så vi kunde starta morgondagen med laddad bil.

Glädje är att hitta ett trefasuttag.

Glädje är att hitta ett trefasuttag.

Hotel Lindenhof som stället hette hade en fin innergård med både Lekpark och biergarten. Det var riktigt skönt för barnen att leka av sig efter att de suttit stilla så länge. Vi drack varsin öl med god uppsikt över barnen. Vi var där och då riktigt nöjda med beslutet att avvika från rutten och välja en annan väg ner mot Österrike och vidare mot Italien.

Mysig innergård med ölservering i forna Östtyskland.

Mysig innergård med ölservering i forna Östtyskland.

Dag 3Bad Lauchstädt (Öster om Leipzig) till Seefeld (Tyrolen i Österrike)

Skötrummet på rastplatsen. Allt var verkligen tipp-topp där.

Skötrummet på rastplatsen. Allt var verkligen tipp-topp där.

Vid utcheckning fanns det engelsktalande personal, så jag ville vara ärlig och sa att jag laddade bilen utan att fråga. Jag erbjöd även att betala för elen så de la på 5 Euro på notan. Väl värt för att starta med en fulladdad bil. 

Målet med dag tre var Österrike och GPS:en visade 55 mil. Det var bara att slänga sig i bilen och åka mot första delmålet, Ionity i Himmelkron. Som vanligt fungerade laddningen perfekt och vi åt lunch och lekte. 

Barnen somnade sedan gott i bilen mot nästa mål, Ionity i Köschinger Forst West. Här kan jag verkligen rekommendera ett stopp för barnfamiljer. Det var den finaste rastplats jag varit på. Massa olika sorters mat och lekplats både inomhus och utomhus.

Tillslut kom vi fram till Seefeld i Österrike, en väldigt vacker liten stad i Tyrolen. Där bodde vi på Das Kaltschmid, ett stort familjehotell mitt i staden. De hade två laddstolpar i sitt garage, men de var tyvärr upptagna. Till på köpet hade de en hiss ner för bilen till garaget och bilen gick inte ens in i hissen. E-tron är stor, mycket större än den ser ut på bild. Hotellet hade gjort om sin nattklubb till lekland under sommartid, så det passade perfekt för barnen. 

Det var ganska ensamt att ladda på Ionity. Men det fungerade felfritt överallt.

Det var ganska ensamt att ladda på Ionity. Men det fungerade felfritt överallt.

Inte så långt från Hotellet hittade jag ett garage med laddstolpar. Jag kunde använt e-tron charging service där, men det är väldigt dyrt i Österrike och använder minuttaxa. Så jag laddade ner be.ENERGIZED – appen och reggade mig och laddade. Det blev ganska dyrt då det var avgift både för laddning och garaget. Blev totalt 400 kr. Men bättre att starta dagen efter med laddad bil än att stöka o leta laddare på morgonen. Det finns inga fler Ionity på väg ner mot Gardasjön. (Vid artikelns publicering byggs det en Ionity i Brennerpasset på gränsen mellan Italien och Österrike)

Utsikt från vår frukost i Seefeld.

Utsikt från vår frukost i Seefeld.

Dag 4 – Seefeld Österrike till Sirmione Italien

På förmiddagen gjorde vi Staden och köpte leksaker till barnen. De var så duktiga och klagade inte mycket, så något kunde de få. Vi såg det även som en muta att klara sista etappen mot Gardasjön.

Efter lunch hoppade vi in i bilen som visade 96% SUC och barnen somnade nästan direkt. Vi startade på 1150 meters höjd och körde genom Brennerpasset i Österrike. Det är väldigt backigt och branta backar både upp och ner. Bilen går som en dröm i dessa partier och det är en härlig känsla att få tillbaka så mycket energi nedför. Då vi startade på så hög höjd hade vi på de första milen fått tillbaka en procent och bilen visade nu 97%. Jag ångrar lite att vi laddad så fullt, då bilen inte kan regenerera fullt ut vid så hög SOC. Du måste ner på 85% för att det ska bli maximal regenerering.

36 grader varmt i Brennerpasset mot Italien.

36 grader varmt i Brennerpasset mot Italien.

Eftersom det inte fanns fler Ionity ner mot vårt mål så använde vi A Better Routeplanner för att hitta lämpliga laddare. Den föreslog en 50 kw gratisladdare precis efter motorvägen när man kör av mot Sirmione. Vi testade, och mycket riktigt fanns den där. Tyvärr upptagen när vi kom, så vi gick in på McDonalds så länge. Vi satte oss med fönster ut mot parkeringen och som tur var lämnade bilen och jag kunde börja ladda.

Österrike är verkligen vackert

Österrike är verkligen vackert

Norra Italien bjuder på vackert landskap med vinodlingar vart du än kommer

Norra Italien bjuder på vackert landskap med vinodlingar vart du än kommer

Dag 5 – Heldag i Sirmione Italien

Vi lät bilen stå hela dagen och upptäckte Gamla Staden i Sirmione. Den är liten men har gott om restauranger, delikatessbutiker, bad och Italiensk glass. 

I Sirmione hyrde vi en lägenhet i två nätter. Det var skönt att ha riktigt köksbord och kunna fixa i ordning lite egen frukost och mat till barnen. Vi bodde inne i Gamla Staden och var tvungna att ställa bilen utanför. Det var en mysig vindsvåning med luftkonditionering som vi hyrde av Aurora Sirmione Appartamenti 

Porten in till Gamla Staden i Sirmione

Porten in till Gamla Staden i Sirmione

Dag 6Sirmione till Bussolengo Italien

Bussolengo ligger strax innan Verona och på vägen dit tog vi en liten omväg till gratisladdaren på McDonalds från dag 4. Vi passade på att dricka kaffe, mata och byta på barnen. De lekte i lekrummet ett tag och snart var bilen färdigladdad.

I Italien får du till och med bra kaffe på McDonalds.

I Italien får du till och med bra kaffe på McDonalds.

Även här hyrde vi en lägenhet och den var riktigt fräsch. Nästa gång vi åker till Italien kommer vi bo här flera nätter, och ha det som utgångspunkt för att åka till vinodlingar och andra sevärdheter. Lägenhetshotellet hette Residenza Agnello D’Oro och hela min familj kan varmt rekommendera det. Oerhört bra servicenivå med supertrevlig personal som kan flytande engelska.

Verona ligger vackert

Verona ligger vackert

Det var så varmt, så vi åkte tillbaka till Gardasjön för att bada på eftermiddagen. På kvällen gjorde vi Verona. I ett svagt ögonblick lovade jag min fru att få se balkongen från Romeo & Julia. Vi hann inte se så mycket av Verona, men det verkar vara en fin stad som är värd att besöka igen. När vi blev hungriga så satte vi oss den på ett ställe som såg ut som en sunkig kebabberia i Sverige. Men det visade sig att de hade en av de bästa risotto jag ätit. Döm inte restaurangen efter utseendet i Italien. Du får oftast högklassig mat. Undvik bara de värsta turistfällorna. 

Kommersen lyser i Verona

Kommersen lyser i Verona

Dag 7 – Bussolengo till Mösern Österrike

Det var dags att påbörja resan hem. På resan ner fick vi smak på Alperna så vi planerade in ett stopp där på väg tillbaka. Min fru kom på idén att titta på booking.com för att sedan maila till intressanta boenden för en offert. Ett hotell erbjöd oss ett stort rum för alla med femrätters middag och frukost till ett bra mycket bättre pris än på Booking. 

Efter gårdagens laddning på McDonalds hade vi mycket kvar i batteriet och planerade in ett stopp på den italienska motorvägen. Stoppet som passade oss bäst, Paganella Est Stazione di Lavis, hade gratis 50 kw laddning. 

För att slippa ladda i Österrike så stannade vi på Rest Stop Brenner precis vid gränsen och toppade upp bilen till 100% på en 50 kw laddare. Denna var inte gratis, men den fungerade fint med e-tron kortet som följde med bilen. 

Innan vi kom fram passade vi på att bada i en liten alpsjö i Seefeld.

Sjön heter Wildsee. Det var varmt i vattnet, men väldigt dyig botten.

Sjön heter Wildsee. Det var varmt i vattnet, men väldigt dyig botten.

Hotellet, Vitalhotel Kaiserhof,  som min fru hade hittat låg högt med underbar utsikt. Femrättersmiddagen var riktigt bra och personalen tog väl hand om oss och barnen. 

Hotellet var i typisk Tyrolerstil.

Hotellet var i typisk Tyrolerstil.

Lite dimmigt men utsikten från Hotellet var magnifik.

Lite dimmigt men utsikten från Hotellet var magnifik.

Dag 8 – Mösern till Rothenburg ob der Tauber Tyskland

På vägen ner genom Tyskland bytte vi färdväg på grund av tung trafik och olyckor. Men det var mycket lugnare nu, så vi valde den tilltänkta nervägen som hemväg. Min fru ville gärna se Rothenburg, även kallad sagostaden. Hon hittade ett trevligt hotell med laddning som jag kan rekommendera er Teslaägare. Det fanns två destinationsladdare enkom för er och en för övriga. 

Första laddstoppet gjordes på rastplatsen Allgäuer Tor, söder om Memmingen. Där toppade vi upp för att klara oss till dagens resmål. Det fanns endast 50 kw, men med barnen tar allt längre tid så vi behövde inte vänta på att laddningen skulle bli klar.

Vackra fasader överallt i centrala Rothenburg

Vackra fasader överallt i centrala Rothenburg

Väl framme i Rothenburg så ursäktade Hotel Rapp, att parkeringen var full. Då sa jag att laddplatserna är ju lediga. De är endast för elbilar och vi är stenhårda där sa portiern. Det tyckte jag var bra, för jag fick mig en plats och laddade 11 kw på en tesla wall charger utan att behöva betala.

Mitt i en saga?

Mitt i en saga?

Hotellet var under renovering och helt utan luftkonditionering, så det var varmt. Men det var ändå trevlig och ombonat. Staden är ett kapitel för sig och är väl värt ett besök. Innanför dess ringmur reser sig byggnad efter byggnad med sagolika fasader.

IMG_0414

Mitt i staden hittade vi en liten innergård som de gjort om till en biergarten. Där åt vi en riktigt bra och äkta wienerschnitzel. Tips till er som åker genom tyskland och vill äta wienerschnitzel, se till att den görs på kalv. Schnitzel wiener art är gjord på gris och inte lika god tycker jag.

Bra Wienerschnitzel på kalv med sardeller och kapris, som det ska vara.

Bra Wienerschnitzel på kalv med sardeller och kapris, som det ska vara.

Dag 9 – Rothenburg till Bispingen Tyskland

Vi hade tänkt att gå på nöjesfältet Gardaland när vi var vid Gardasjön,, men det var så varmt att det aldrig skulle gå. Istället hittade vi ett nöjesfält i Tyskland som hade det vi eftersökte, Pepa Pig Land. För er som inte har barn så är Pepa Pig en gullig gris som på svenska heter Greta Gris. 

Då det var en lång resdag så lämnade vi Rothenburg tidigt. Första laddstoppet gjorde vi på Ionity Eichenzell längs med väg 7. Nästa stopp blev på en 50 kw laddare utanför Hannover. Här ville vi bara få i tillräckligt för att ta oss till Bispingen där det fanns nattladdning. Fyllde på 35 kwh för 7 Euro med EinfachStromLaden-kortet. Det är ett tyskt kort som fungerar på de flesta laddarna i Tyskland och du betalar 2,5 cent per kwh. Se till att beställa i god tid innan resan. Det kostar inget att ha kortet. 

Väl framme i Bispingen fanns det en 11 kw laddare som kostade 8 Euro för en full  laddning. Vi ställde oss där och checkade in i vår lilla stuga vi hyrt. 

Stugbyn var väldigt mysig med små hus byggda på gammalt vis.

Stugbyn var väldigt mysig med små hus byggda på gammalt vis.

Dag 10 – Bispingen till Heide Park och sedan hem till Växjö

Jag erkänner, jag blev också glad att träffa Greta och Georg Gris.

Jag erkänner, jag blev också glad att träffa Greta och Georg Gris.

Dagen började tidigt så vi kunde hänga på låset på nöjesparken. Vi tänkte vara där på förmiddagen och sedan påbörja hemresan efter lunch då barnen sover. Parken var superstor och det fanns attraktioner för alla åldrar. Vi åkte endast de som var för de minsta då vi var där för barnens skull.

Efter lunch lämnade vi parken och åkte mot Heiligenhafen. Vi stannade på samma ställe som på vägen ner och laddade bilen tillräckligt för att nå Ionity i Malmö. Det är förvånansvärt stort lastutrymme i bilen. Trots all packning fick vi plats med 4 lådor vin och 5 flak öl och några flaskor annat gott. Vi kunde fått med ännu mer om vi velat. 

Vi tajmade båten i Puttgarden perfekt och körde på nästan direkt. Resan genom Danmark gick fint och Ionity i Malmö fungerade perfekt som alltid. Sista milen hem pratade vi om hur lyckat att allt varit och att vi redan ser fram mot nästa Europaresa i e-tron. 

 

Slutsatser om att resa med e-tron i Europa. 

Audi har verkligen lyckats att bygga en solid och bekväm bil. Den ligger perfekt på Autobahn, i backiga Alperna och i stadskärnor. Tyvärr har vi för grov asfalt i Sverige, så om du tycker att bilen är tyst här så måste du åka på Autobahn. Bilen är så pass tyst så vi lyssnade knappt på musik. Vi satt och pratade istället om allt möjligt utan att behöva överrösta bullret från bilen. 

Den adaptiva farthållaren med filhållning och automatisk hastighetsreglering är riktigt bra. Tyvärr stängdes hastighetsregleringen av i Italien på grund av dess lagar. Jag saknade verkligen funktionen och blev glad när det slogs på i Österrike igen. Visst har Audi en bit kvar till Teslas Autopilot och FSD men för min och min frus del räcker detta.

Detta skulle inte bli en jämförelseartikel, men jag vill ändå jämföra e-trons MMI med Teslas. Det är inte lika intuitivt, snyggt och enkelt på Audi som på Teslan, men om du sitter någon timme med din nya bil och ställer in din profil som du vill ha den så behöver du sällan gå in i menyerna igen. 

Navigatorn är verkligen ett snäpp upp från vår Q7:a och XC90 som vi hade innan. Den är snabb och den räknar om vid olyckor riktigt bra. Vi har inte behövt stå i bilkö en enda gång på grund av detta. En gång fick vi köra 20 km i timmen i 4 kilometer, men det får anses som okej. Alla laddstationer som du kan använda med e-tron charging service finns i navigatorn, MEN av någon helt bisarr anledning finns inte Ionitys laddare med än. Men det kommer säkert. 

Barnen satt riktigt bra där bak i sina bakåtvända stolar. Vi fick ändå plats fullt ut där fram. Utrymmet under bagaget är större än jag förväntade mig och frunken är faktiskt användbar. Den agerade tvättkorg.

Det sägs att det är usel acceleration och hög förbrukning på e-tron. För min del kändes accelerationen mer än tillräcklig. Jag har aldrig känt mig så säker på Autobahn vid påfarter och vid omkörning som med e-tron. Förbrukningen var för oss aldrig ett problem. Det var sällan bilen kom kortare än 30 mil på Autobahn även att det var 35 grader ute och jag låg i 140. För en del är det för kort, men för oss med barn som ändå behövde stanna regelbundet så var det inget problem.

Ett problem som jag dock ser nu innan Ionity är fullt utbyggt är att det behövs många olika kort, appar och tags. Men med en bra kartläsare och två telefoner så går det fint ändå. 

Vi har diskuterat fram och tillbaka här hemma om vi kände att vi saknade något med e-tron men kom inte på något direkt. Jo en sak, i lånebilen fanns inga solgardiner och våra barn är ljuskänsliga. Tur vi valde det i vår egna bil som äntligen kommit.

För oss känns e-tron som den perfekta familjebilen om vi tittar på rena elbilar.

/Mr S

 


Tidigare reseberättelser på TCS:

Stockholm – Antibes Tur och Retur – Utsläppsfritt!

Med Zoe till Paris

The Supercharger Grand Challenge

Mr & Mrs T

Tagged , . Bookmark the permalink.