Det finns appar som kan fjärrstyra när du vill starta ladda din elbil. Det finns till och med appar som kan starta laddningen först när elen blir extra billig på natten. Men hittills fanns det ingen app som betalade dig för att du laddade din elbil. Det är den till synes omöjliga ekvationen den holländska appen Jedlix lockar med.
Elbilister i Belgien, Tyskland, Frankrike, Nederländerna, Norge och Schweiz kan få betalt när de laddar sin elbil. I Norge får man 10 öre per kWh. Tyvärr är inte tjänsten tillgänglig i Sverige. Än, hoppas vi.
Rent tekniskt så går det till så att du ansluter din elbil (Tesla, BMW i3, Audi e-Tron, Jaguar i-Pace, Mini Electric, eller alternativt vilken som helst elbil kopplad till en Easee laddbox) till appen så att den kan kontrollera när laddning startar och slutar. På kvällen när du kommer hem ansluter du bilen till laddaren och ställer in i Jedlix appen när du vill att bilen ska vara färdigladdad nästa morgon.
Appen kommer då styra laddningen under nattens timmar för att den ska ske under perioder då det finns överskott på förnybar el. Laddning kan starta och avbrytas flera gånger under natten men Jedlix garanterar att din bil är färdigladdad senast vid inställda tidpunkten nästa morgon.
Det Jedlix gör är att sälja flexibilitet till elproducenter. Poolen av elbilar som är anslutna till appen utgör en utjämnande buffert på elnätet. Även om bilarna inte kan leverera ström tillbaka till elnätet är deras förbrukning styrbar och kan anpassas efter tillgång och efterfrågan på el. Elbolagen får en relativt stor elförbrukare som de själva kan styra när de vill att den ska belasta elnätet. Detta är värt pengar för elbolagen och de pengar Jedlix får in skickas vidare till bilisterna.
Norska elbilister kan alltså förutom att ladda sina bilar på natten när priserna redan är låga dessutom få betalt för att låta elbolagen välja när bilen ska laddas! Och det roliga är att det spelar ingen roll vilket elbolag du är kund hos. Appen är inte knuten till ett visst elbolag utan du kan få betalt vem du än är elkund hos. På sommaren kan elpriset vissa nätter sjunka så lågt så man till och med får netto betalt för laddningen. Nu på vintern är det en liten lindrande plåster på det svidande elpriset i alla fall.
Vi ser fram emot och hoppas att Jedlix ska lansera sin tjänst även här i Sverige också. De har precis fått in €5 miljoner i riskkapital i November i fjol för fortsatt internationell expansion.
Det är väl precis så Tibber kan garantera halva elpriset på ladd-kWh?
Det var precis det jag tänkte på. Jedlix styrning lär väl krocka med Tibbers smartladdning
Fantastiskt sätt att spara ungefär 1 kr per dag. Man kanske ska låta elbolaget bestämma när jag får laga mat, städa och duscha också. Obs ironi.
Skillnaden är ju att när det gäller elbilsladdningen spelar det ingen roll för bilägaren när på natten den laddar, den är ju färdigladdad när du ska iväg på morgonen.