Nu när vintern kopplar sitt järngrepp om vårt land har flera frågat oss hur låga temperaturer Tesla Model S tål. Egentligen borde de inte fråga oss utan Tesla Motors, men vi beslöt oss att kolla efter i alla fall.
I användarmanualen står det klart och tydligt: “Do not expose Model S to ambient temperatures above 140° F (60° C) or below -22° F (-30° C) for more than 24 hours at a time.”
Men varför får bilen inte stå ute i kylan om det är kallare än -30 grader? Svaret är samma som för fossilbilar: kylarvätskan. Tesla Model S batterier och motor är vätskekylda och kylvätskan fryser vid -37 grader.
Det går alldeles utmärkt att köra med Tesla Model S när det -30 grader eller ännu kallare än så, kylvätskan värms då upp av värmen från motorn och batterierna – och ett elektriskt värmeelement ifall värmen från dem inte räcker. Kylvätskan värms även då bilen är inkopplad för laddning. Men om bilen står utan laddanslutning utomhus i extrem kyla kommer kylvätskans temperatur till slut sjunka så mycket så den kan börja frysa till – med samma följd som i fossilbilar: den frysna kylvätskan förstör de tunna kanalerna i kylaren i bilens nos.
För att vara på säkra sidan rekommenderar Tesla Motors därför att är det riktigt bitande kyla parkera bilen i varmgarage.
För din egen skull är det bäst du lyssnar på dem.
“Kylvätskan värms även då bilen är inkopplad för laddning.” Borde det då inte räcka att sätta i sladden om bilen står utomhus (eller i kallgarage) när det är under 30 minus?
Vilken effekt krävs för att värma kylvätskan kan man undra. Säg om det är -40, räcker det då med ett schuko på 10A då eller krävs det ett uttag som kan ge 6kW+?
Tibor: Har vi tillgång till någon info om hur stor effekt som krävs för enbart värmning av batterier och kylvätska? Verkade inte som schuko klarade måttet när det kröp under -20 enligt några på forumet. Laddningen stannade nästa av.
Nej tyvärr jag har ingen sådan info. Vid laddning i extrem kyla värms först kylvätska/batterier upp, laddningen startar först efter att man har fått upp temperaturen lite. Det är alltså inte så mycket att laddningen stannar av pga strömbrist utan att laddningen fördröjs tills batterierna har blivit varma nog att ta emot den.
Redan runt -15 så pulsar laddningen från och till ibland om man laddar med 10A 230V. Alltså att effekten emellanåt går till batterivärmning.
Det mest intressanta är ju hur riktigt kalla dagar påverkar räckvidden. Någon som har info där. Exempel från verkligheten.
Rekkevidden i kulde kommer veldig an på om det er småkjøring eller langkjøring. Espen Limstrand har testet langkjøring.
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3702-dro-pa-iskald-langtur-i-nord
Jag tror Teslas advokater tog det säkra före det osäkra (hur många ampere kan du ladda med? vad händer om säkringen går? etc) och införde en kategorisk rekommendation istället.
Men riskera inte din bil värd en miljon på grund av vad en halvflintig halvfet invandrare tror :-/
Under -30 = varmgarage.
Kan ju bli svårt om man som jag inte alls har tillgång till något varmgarage. Jag har ett halvt isolerat kallgarage däremot, som nog klarar att hålla en högre temp än ute om Teslan står där med sladden i och värmen igång. Men vad händer om man drar på fjällresa och det blir under -30 när man redan är där? Lite orolig kan man ju bli vid den tanken…
Tja, det är ju exakt samma problematik med bensinbilar också, som har funnits i fjällen i snart 100 år. Deras kylarvätska fryser också vid samma temp.
Lösningen är att plugga in och ladda. Till och med bensinbilar gör det ju! (motorvärmare)
Förtydligande: jag tror att det går alldeles utmärkt att stå ute om bilen är inpluggad och laddar. Men jag kan inte gå ut och hävda det – för det har jag inte tillräckligt torrt på fötterna för. OM det händer något gäller ju inte bilens garanti.
Det är klart att det är samma med ICE-bilar, men jag har inte varit i fjällen med egen bil förut så jag har inte behövt tänka på det. 🙂
Jag tycker det låter som det borde funka fint med sladden i också, jag förstår att du inte vill ta på dig ansvaret för att hävda det rakt ut dock. 😉
Hur får man ihop det som står i garantin med Elon Musks uttalande i 2013?:
“Except in the cases of a collision, opening of the battery pack by non-Tesla personnel or intentional abuse (lighting the pack on fire with a blowtorch is not covered!), all damage is covered by warranty, including improper maintenance or unintentionally leaving the pack at a low state of charge for years on end.” https://www.teslamotors.com/blog/creating-world’s-best-service-and-warranty-program-0
Påminner mig om ett gammalt sovjetiskt(!) skämt som på riktigt cirkulerade i östblocket på 70-talet:
Släkten får äntligen tillstånd att ringa Ivan Ivanovitj som har deporterats till Sibirien, de ringer upp honom och frågar:
– Hur har du det där borta nu när det är vinter? Fryser du? Hur kallt är det?
– Det är inte så farligt, kanske -10 grader.
– Jaså? Vi trodde det skulle vara mycket värre, -40 eller så?
– Ja UTE ja.
Jag har ett svagt minne att jag läst att batteriet värms om temperaturen går under -35 även om inte bilen är ansluten för laddning? Men så kanske inte är fallet? Det står inte i manualen så jag vet inte vart jag fått den infon ifrån.
Jo det är nog så. Fast det medför ju att batteriet töms ju ganska så snabbt (nån dag?) – och vad ska man göra sen då? Sen står man där med både kall bil och tomma batterier.
Det jag hoppas på -och skulle vara en cool funktion- är att bilen då skickar ett “hjälp!” till Tesla Motors servrar den är uppkopplad mot och de kan kontakta ägaren eller på annat sätt agera. Och att mobilappen också varnar.
Lite erfarenhet; var i Lillehammer förra veckan, ca 20 minus. Ingen tillgång till laddning på hotellet men SuC i stan. Drog ca 4 kW under natten, ungefär lika mycket vid uppvärmning inför avfärd till fjället. Körde ca 5 mil/ dag, förbrukning motsvarade 14 mil (typical). Fick ladda SuC minst vad. Laddning i kallt batteri (efter nedturen från fjället) extremt långsamt i början, laddhastighet drygt 100 km/ t vid 20% batteri, brukar ligga på Ca 550km/t med så tomt batteri. Successivt ökande laddhastighet till knappt 300km/t när batteriet värmdes upp under laddningen. Laddade nästen fullt inför hemresan med 26 mil till nästa SuC (Solli) men förbrukade bara motsvarande 30 mil (typical) mestadels motorväg, körde med adaptiv farthållare i gällande hastighet, dock bara 8-9 minus i Oslotrakten.
Går det att köra en Tesla i 100 km/h 30 mil i minus 20 grader?
http://tesla.sondell.biz/?p=1936
Norsk roadtrip i minus 33 grader. Temperaturen er mindre problem enn at det er langt mellom lademuligheterne i nord.
http://elbil.no/nyheter/elbiler/3702-dro-pa-iskald-langtur-i-nord