Aftonbladet avslöjade i helgen de hemska förhållanden och barnarbete som förekommer i glimmer gruvorna på Madagaskar i artikeln Från barnarbete i gruvorna – till din elbil.
Önationen utanför Afrikas östkust har lidit enormt av klimatkrisen. “För sex år sedan slutade regnen att falla över södra Madagaskar. Det blev torrt. Helt torrt” berättar Aftonbladets artikel. “Det andra året utan regn kom en man till byn och sa: Det finns pengar i berget.” Mineralen glimmer.
Glimmer tål mycket hög temperatur och är en god isolator. Glimmer används därför ofta i samband med elektriska värmeapparater, t.ex. som stomme till en lindning med motståndstråd. Typexempel den elektriska brödrosten, berättar Wikipedia. Den används även i målarfärg, kosmetika, turboaggregat – och i batteripack som elektrisk och termisk isolering.
Aftonbladets artikel är en lysande exempel på riktig, grävande journalistik som man tyvärr ser allt mer sällan nuförtiden. De följde glimmerns väg från de trånga hålen i marken i Madagaskar, via kinesiska tillverkare av glimmerprodukter till bilindustrin i USA där glimmer används i elbilars batteripack.
Jag tror jag pratar för alla elbilister när jag säger att jag önskar att den hemska brytningen på Madagaskar omedelbart stoppas och de drabbade människorna får all hjälp de behöver. För vi klarar oss faktiskt även utan glimmern de tvingas bryta.
Det bryts 390 tusen ton glimmer per år i världen, varav 65 tusen ton kommer från Madagaskar. Sexton procent. Kina är störst producent i världen med 100 tusen ton per år, Madagaskar tvåa och faktiskt Finland trea med 60 000 ton per år. USA, Frankrike, Indien, Kanada och Sydkorea är andra stora leverantörer.
Det gör det nästan ännu mer tragiskt, att barnen i Madagaskar sliter med livet i insats – men glimmer-industrin skulle klara sig även utan råvaran som kommer därifrån.
Elbilsindustrin är van vid att hantera liknande problematik tack vare kobolten. Kobolt är ett grundämne som ingår i många laddbara batteriers katoder. Problemet med kobolt är snarlik det för glimmer: i Kongo 400 mil från Madagaskar används barnarbete i liknande små gruvhål till att bryta kobolt. Runt 10% av all kobolt i världen bryts med hjälp av barnarbete.
När missförhållandena blev kända tillsatte elbilstillverkare som bla BMW, Volvo och Tesla rena “detektivbyråer” som följde leveranskedjorna baklänges och säkerställde att kobolten kom från legitima källor, ej barnarbete. 90% av all kobolt kommer från stora, industriella koppar- och nickelgruvor där ämnet utvinns som en biprodukt. Zinkgruvan i Askersund i Sverige utvinner tex kobolt ur sin malm. Kontrollerna har gjort att många seriösa biltillverkare idag kan garantera att deras batterier inte innehåller kobolt som kommer från barnarbete. De satte även igång att reducera mängden kobolt i batterierna – och att gå över till järnfosfatbatterier istället som är helt fria från kobolt.
Därför hoppas vi, nej vi är övertygade om att alla seriösa biltillverkare kommer införa liknande strikta kontroller även för glimmer.
Så snart den första artikeln kom ut på Aftonbladet började elbilsskeptiker mejla mig. Se där! Se där! Elbilar borde förbjudas!!! Jag kommer säkert få fler sådana mejl även idag. Fast lösningen är inte att sluta med fossilfria transporter så klimatkatastrofen på Madagaskar och över hela jorden blir ännu värre. Utan att sluta använda glimmer som kommer från barnarbete. De procenten som kommer därifrån klarar vi oss utan.
Från “det andra lägret” fick jag liknande meddelanden efter den andra artikeln i serien: Så spåras glimmern till elbilsjättarna. Varför skriver de bara om Tesla, varför inte de andra tillverkarna? Är det för att de vet att det ger rubriker?! Fast, Tesla är ju världens största elbilstillverkare nu. Och som författarna Staffan Lindberg och Magnus Wennman skriver: “Kina hemlighåller i stort sett all export- och tulldata. Och inte heller inom EU är den vanligtvis tillgänglig. Men genom att dra nytta av att USA:s öppenhet kan vi kartlägga handeln till den amerikanska marknaden.”
Det är otroligt viktigt med sådan grävande journalistik som Aftonbladet nu gjort. Världen bör reagera med avsky på de hemska förhållandena i Madagaskars glimmer-gruvor. De bör omedelbart stängas. (Eller ska man skänka riktiga gruvmaskiner till landet så de kan skapa välstånd genom att på ett säkert sätt utnyttja det marken under deras fötter ger?) Det var liknande avslöjanden som gjorde att bilindustrin för några år sedan fick upp ögonen för problematiken runt kobolt och sanerade sina leverantörskedjor. Nu kommer säkerligen samma procedur inledas kring glimmer också. Som ju har så många alternativa leverantörer från säkra gruvor utan barnarbete.