När Tesla presenterade Model 3 sas den komma kosta från $35,000. Många blev därför besvikna då de första bilarna man kunde köpa alla var utrustade med Long Range batteri och Premium interiör så priserna började från $48,000. Tesla och dess VD Elon Musk har dock alltid hävdat att basmodellen med mindre batterier (med endast 35 mils EPA räckvidd isf Long Range batteriets 50 mil) kommer komma “snart”. Dvs just nu om 4-7 månader enligt företagets beställningssida.
Anledningen till att endast de dyrare modellerna är tillgängliga än så länge beror enligt Elon Musk på produktionsvolymer. Tesla måste nå upp till fler tillverkade bilar per vecka innan den billigare modellen kan bli lönsam att tillverka. Större volymer driver ner priset.
På kvartalsmötet avslöjade han dock en glädjande nyhet som kan få även billigaste modellen lönsam snabbare. Enligt Elon Musk har Tesla kommit på en ny design av batteripacket som är lättare, bättre och framför allt billigare. De håller på att bygga ny produktionslina i Gigafabriken som ska börja leverera de första batteripacken mot slutet av året och volymproduktion i början av 2019. Med de nya batteripacken kommer det bli lättare att tillverka även billigaste Model 3 modellen med vinst.
Standard batteriet sägs komma innehålla bara 2,976 battericeller isf de 4,416 som finns i long range batteripacken. Färre antal celler i ett måttmässigt lika stort batteripack innebär att de behöver inte packas lika tätt, vilket kan ge utrymme för enklare, billigare monteringslösningar. I dagens batteripack limmas cellerna fast på kylslangen som löper mellan dem – en metod som har ställt till många bekymmer i produktionen och uppges ha varit ett av de största flaskhalsarna i början när produktionen skulle komma igång.
Vi vet inga tekniska detaljer än om hur nya batteripacket är uppbyggt men misstänker att förbättringen har just med hur batterierna monteras i packet med att göra.
Stora frågan är förstås om basmodellen blir beställbar innan eller efter leveranserna till Sverige kommer igång? Vilket fortfarande sägs vara i “början av 2019” enligt Tesla. Det blir spännande att se vilken månad som på Teslaspråk är “början” av ett år?
TCS ett år sedan: Världens största ellastbil
Världens största ellastbil är en gigantisk gruvlastbil från e-Dumper. Dess hjul är två meter i diameter och den kan ta 65 ton last. Batteripacket är på 700 kWh. Börjar du nu undra hur ofta de behöver ladda lastbilen för att orka köra en hel dag har du inte fattat hur elbilar fungerar…
Blir också intressant att se om man tar bort mer från den billigare än bara mindre batteri. Textilklädsel, plåttak osv pratas det ju om. Men frågan är om den blir exakt samma som long-range om man väljer till premiumpaket – eller blir det andra saker man tar bort också? Tiden får utvisa.
Frågan är väl om det finns så mycket annat att ta bort?
Den som väntar på något gott….
Hur som helst vet vi idag att vi kommer bli minst lika nöjda som när vi fick vår första Model S för mer än 4 år sedan.
Hoppas den kommer i samband att man kan beställa i sverige. (sedan tänker jag inte ta upp 5 star märkningen, för den visste vi om sedan 2 år, men nu kan de sätta det på webbsidan utan att skämmas)
Ilandsproblem. Jag vill ha en performance men hade klarat mig fint på “low-range”.