Elbilar är så dyra! Det hör man ofta.
Står man i valet och kvalet mellan två avgasbilar brukar det vara ganska enkelt att jämföra dem. Bilar drar ungefär lika mycket, variationerna är egentligen ganska så små, de använder samma bränsle, skatten är också snarlik, likaså försäkring och service. Visst finns det små skillnader, men i stort sett är det ändå så att en bil som kostar mer i inköp är också dyrare att äga. Det räcker att kolla på prislappen när man jämför, driftkostnaderna är ändå ungefär lika för alla avgasbilar.
Därför är folk vana vid att enbart titta på prislappen även på elbilar – och bli avskräckta. De är ju så dyra! Ja, de kostar mer i inköp – men driften blir sedan så mycket billigare att de kan ändå bli lönsamma. Konsumenter är så vana att enbart jämföra vad som står på prislappen, de förstår inte att för elbilar måste man räkna på hela ägandekostnaden.
Många brukar snegla på vårt grannland Norge där elbilar är likvärdiga i inköpspris med avgasbilar. Genom att slopa nybilsskatt och moms på elbilar får de ner priset som står på prislappen. Varför gör vi inte så i Sverige också? Ganska få känner till att vi har faktiskt ett nästan lika generöst system även i vårt land. Men inte på privat köpta bilar – utan på företags- och förmånsbilar! De generösa skattereglerna som finns på elbilar i vårt land är ganska så okända för gemene man. Stirrar man sig blind på prislappen kan det vara svårt att inse hur mycket man skulle kunna tjäna på att ta en elbil som tex firmabil.
En Volvo V90 kostar ungefär hälften så mycket som en Tesla Model S. Folk tittar på prislappen och tror att Teslan kommer kosta dem dubbelt så mycket som Volvon. Nej, så dyra bilar har vi inte råd med! Fast räknar man in alla miljöbonus, skattelättnader och drivmedelskostnader så kan Teslan med höga prislappen bli totalt sett billigare än avgasbilen.
Hur ska man då enkelt kunna jämföra avgas- och elbilars totalkostnad? Det är ganska så krångliga excelblad man måste ställa upp innan man får resultat.
Nya sajten teslakalkylen.com hjälper en att jämföra totalkostnaden för el- och avgasbilar. Du kan antingen välja mellan ett antal färdiga mallar, eller mata in dina siffror manuellt. Jämförelsen ovanför denna artikel visar att kör man 2500 mil om året blir totalkostnaden för en Volvo V90 9,381 kronor i månaden för en egenföretagare om han köper bilen på firman. Skaffar han en Tesla model S istället blir totalkostnaden endast 7,893 kronor – trots att Teslans inköpspris är nästan exakt dubbelt så hög som Volvons! Tack vare alla skattelättnader, elbilsbonusar, lägre fordonsskatt och billiga drivmedlet el ställs alla gamla “sanningar” om bilars ägandekostnad på huvudet när det gäller elbilar. Vilket tyvärr ganska få känner till – annars skulle nog fler företag och företagare skaffa elbilar.
Tyvärr är det också så att uträkningarna även visar att samma förhållande inte gäller om man köper elbilen privat. Samma Tesla Model S kostar hela 13,744 kronor per månad om man köper den privat – nästan dubbelt så mycket som om man skulle köpt den på firman! Därför är det så att kan du skaffa din elbil på ditt företag eller som förmånsbil – så gör det!
Namnet till trots är det inte bara Teslor man kan räkna på på teslakalkylen.com – de har även färdigifyllda kalkyler för Nissan Leaf och VW Golf GTE. Förutom Volvo V90 finns det även färdiga uträkningar på Volvo XC90. Dessutom kan du manuellt mata in andra valfria värden du vill räkna på.
Så innan du tror att en elbil är “alldeles för dyr” för dig – räkna på det! Resultatet kan överraska dig. Eller om du behöver lite siffror att övertala arbetsgivaren med angående din förmånsbil.
Sajten teslakalkylen.com är utvecklad av Tesla Club Swedens medlem Danni Efraim. Det hela började med ett excelblad när han skulle räkna på hur mycket hans nya Tesla skulle kosta. Han insåg dock snabbt att det är många fler som har behov av ett enkelt sätt att räkna på bilars totalkostnad. Därför skapade han hemsidan så han kan hjälpa andra.
Att sidan heter just Teslakalkylen beror på att hans Excel-blad fick stor användning just hos Tesla-köpare. Men sidan kan egentligen användas för alla bilar – folk har redan föreslagit på vårt forum att han ska utöka sidan och förkonfigurera även andra bilar.
Sidan kan hjälpa folk räkna på hur mycket en elbil kan kosta i totalkostnad jämfört med avgasbilar. Stora steget folk dock måste ta är att fatta att man måste faktiskt räkna på totalkostnaden, det räcker inte längre att enbart jämföra prislappen på bilarna. Speciellt när det gäller elbilar som är företags- eller förmånsbilar.
TCS två år sedan: Hypermiling – Pulse and Glide
Har du fler kilometrar kvar till nästa laddare än elektroner kvar i batteriet kan du kanske försöka ge dig på Pluse and Glide tekniken. Hur funkar det? Funkar det? Och varför funkar det? Vi går igenom i detalj och rätar ut alla frågetecken!
Alla tummar upp! Förra årets pris för bästa nya elbilsentusiastwebbsida tycker jag gick till egotrip. Detta år ligger teslakalkylen bäst till
Det blir enklare missionera för elbilen nu, då man kan visa siffrorna svart på vitt.
Värt att notera är att om man väljer Volvos laddhybridversion av V90 istället, den som heter T8, så är Volvon bara någon hundring dyrare än Teslan: https://www.teslakalkylen.com/compare?calcs=5b9eac4ab6a28a0009a0a36c,5ba27800896c2c00091141ec
Kan fortfarande inte se varför man skulle välja Volvon 🙂
Tråkigt att som anställd inse att en Tesla är bortom ens ekonomiska möjlighet att köpa. Får se med trean, men även försäkringar är ganska saftiga på en T.
Kolla om du kan skaffa en förmånsbil på jobbet. Även där gör skatterabatten elbilar rejält billigare.
Haha när du då kollar chefen oförstående på en bara. I ett av de största svenska företagen är man fotfolk så är man och ska veta sin plats. 🙂
Om företaget är lite flexibla kan du kolla om det finns möjlighet att skaffa personalbil. Det är som en tjänstebil, fast du kompenserar företaget för dess kostnader genom löneavdrag. Du kan se (och göra!) kalkyler för personalbilar på Teslakalkylen också!
Är klara regler för förmånsbilar, personalbil existerar inte ens.
För de som inte är högst i närigskedjan men ändå kan förhandla till sig en bil gäller Volvo, Audi BMW eller VW. Är man inte i den positionen så ‘tough luck’.
Men ja de svenska skattereglerna premierar företagsbilar och håller markanden igång.
Men Tibor, våra Leafs rullar på och gör det bra ändå. haha
Jag känner igen det där. Jag har haft många anställningar som konsult hos olika företag och möjligheten till personalbil fanns bara hos en av dem. Men även då gällde det bara vissa märken. Total ointressant. Enda sättet att komma runt det var att starta eget. Nu bestämmer jag själv vad jag vill ha för tjänstebilspolicy. Och den är enkel, alla bilar är okej så länge de går på el. Allt annat är inte tillåtet. 🙂