Tesla Motors har gjort några ändringar på sin beställningssida. Vissa tillval till Tesla Model S försvann, andra ändrades i sitt innehåll.
Största nyheten var att tillvalet dubbelladdare försvann. Tesla Model S levereras standard med en 11 kW laddare inbyggd i bilen. Som tillval kunde man förut beställa dubbla laddare, att bilen levereras med två stycken 11 kW laddare monterade, som tillsammans kunde ladda batterierna med 22 kW.
Tillvalet dubbla laddare försvann. Men bara för att bilarna inte kan beställas med dubbla laddare från fabrik betyder inte att de är helt borta. Man kan även i fortsättningen beställa eftermontering av dubbelladdare, som utförs av Tesla Motors verkstäder – de har tom minskat priset för monteringen.
Orsaken till ändringen har diskuterats livligt på olika forum, så även vårt eget. Det spekuleras i att anledningen är en kombination av förenklad produktion av bilarna iom färre varianter, och många kunder som var osäkra på vad en dubbelladdare över huvud taget var för något, och ifall de behöver en. En annan möjlig orsak kan vara Tesla Motors “tilltuffade” attityd: för ett år sedan behövde folk dubbelladdaren om de skulle ladda bilen vid Mode 3 Type 2 laddare vid långresor, dubbelladdaren halverade laddtiden. Men nu med den explosiva utbyggnadstakten av Superchargers uppstår behovet av sådan laddning mer och mer sällan. Tesla förväntar sig att Model S för det mesta laddas med Supercharger vid långresor, och där behövs inte dubbelladdaren.
Det kan även vara orsaken till att Type 2 kabeln har försvunnit från beställningssidan. Du kanske behövde en sådan sladd förut, men Supercharger laddstationerna har ju fastmonterad sladd så då behövs den inte längre?
En annan tillval som har försvunnit är larmpaketet. Det fanns som tillval ett utökat larmpaket förut, med extra sensorer och egen batteri. Men Model S har ju en utomordentligt bra larm redan från början, som tom har GPS spårning av bilen. Faktum är att alla som har försökt stjäla en Tesla hittills har åkt fast ganska så omedelbart. Ingen ägare har blivit av med sin Tesla. Någonsin.
Beskrivningen av teknikpaketet har också ändrats: raden om navigering har försvunnit. Förut hade Tesla Model S en stor och fin Google maps karta i mittskärmen – men navigeringen sköttes inte av den, utan av en Navigon navigator integrerad i instrumentpanelen. Trots frekventa uppdateringar av kartan till navigatorn hände det ibland att navigatorn i instrumentpanelen valde annan väg än Google kartan i mittskärmen. Nu sägs det att navigering ska ingå som standard i alla bilar. Ifall det är Navigon navigatorn som monteras i alla bilar, eller om det är Google maps navigering som utökas även till instrumentpanelen är inte känt för tillfället. Vi får återkomma till ämnet senare.
Det som däremot har tillkommit är att nu kan man välja nästa generations skinnsäten till alla modeller – även till instegsversionen med 60 kWh batteriet!
TCS ett år sedan: Nytt forum på Tesla Club Sweden
För ett år sedan har vi vuxit oss så pass stora att vårt gamla forumserver packade ihop under belastningen och kraschade. Vi var tvungna att installera ett nytt forum på vår server, och be folk att registrera om sig.
Det forumet har sedan dess fungerat utmärkt, och tålt den femfaldigande av trafik vi har upplevt sedan dess.
Nog behövs en type 2 sladd. Så fort man laddar på natten och vill ladda via ett publikt ladduttag så behövs det ju.
Och nog för att det är super med superchargers och den snabba utbyggnaden i Sverige men så länge som de inte finns med en maximal radie på 10/15 mil i hela Sverige så behövs även andra laddningar. eller om man kör runt i en ny stad länge o behöver laddning på dagen så behövs dubbelladdaren.