Tesla Motors har nu 2000 Supercharger snabbladdarstolpar runt om i världen – i Nordamerika, Europa, Asien och Australien. 96 av stolparna finns i Sverige. Utbyggnaden fortsätter dessutom i rasande takt, med 30 nya laddstolpar invigda enbart förra veckan.
Medan elbolagen, regeringen och media i Sverige fortsätter debattera hur mycket snabbladdning borde kosta kan 60 000 Tesla Model S ägare runt om i världen ladda sina bilar gratis närapå tre gånger så snabbt som konkurrerande laddlösningar.
19 500 kronor av varje såld Tesla Model S är öronmärkt utbyggnaden och driften av Supercharger snabbladdarna. Det sägs att inkomsterna från 150 sålda bilar räcker till byggnation och drift av en ny Superchargerstation med 8 laddstolpar. Tesla Motors ligger alltså egentligen efter, 60 000 sålda bilar skulle kunnat bekostat 3000 laddstolpar. Utbyggnadstakten med ca 20-30 nya stationer i månaden -närapå en om dagen!- kommer kanske öka i framtiden. Genom att ta betalt i förskott har Tesla Motors snabbt skaffat sig enorma finansiella muskler som kan bekosta en aldrig tidigare sett utbyggnad av ett världsomspännande nät av snabbladdare. Utbyggnaden i USA startade knappt tre år sedan, i Europa året därpå. I Sverige fick vi vår första station i Juni 2014.
Tesla Model S ägare kan ladda sin bil gratis vid alla Tesla Motors Supercharger laddstolpar hela bilens livslängd ut. Man kan åka på långresor kors och tvärs hela Europa utan att betala en enda krona för drivmedlet!
Man laddar dessutom bilen nästan tre gånger så snabbt som med konkurrerande lösningar (135 kW isf 50 kW), så en halv laddning -som räcker upp till 20 mils motorvägskörning- tar endast 20 minuter. Nästa Supercharger ligger sedan mindre än 20 mil bort, där man åter igen kan stanna och ladda gratis på 20 minuter.
I och med att varje Supercharger station har 6 eller 8 laddstolpar slipper man vänta länge på laddning. Även om alla 8 laddstolparna är upptagna när man kommer till en station dröjer det i snitt 3 minuter innan en stolpe blir ledig och man kan börja ladda. Ju fler bilar som säljs desto fler laddstationer som öppnas dessutom.
Tesla Motors VD Elon Musk har sagt att även bolagets kommande bil Tesla Model 3, som kommer att kosta från ca 350 000 kronor i Sverige inkl moms, kommer att kunna ladda gratis vid Supercharger laddstolparna.
Han har även bjudit in andra biltillverkare att utnyttja deras laddnätverk. Kravet han ställer är att de ska följa Teslas prismodell med engångsavgift per såld bil och därefter gratis laddning bilens livslängd ut. Än så länge har ingen tillverkare nappat – framför allt för att deras elbilar inte klarar avstånden med 20 mils motorvägskörning mellan stationerna. Flera tillverkare har dock flaggat för att de tänker släppa elbilar med längre räckvidd inom några år.
Tesla Model S laddas -som alla andra elbilar- vanligtvis hemma hos ägaren över natten. Varje morgon startar man med fulladdade batterier. Det är endast om man åker över 40 mil på en dag som man behöver Supercharger snabbladdarna, dvs vid långresor.
Infografiken från Tesla Motors nedan visar att laddstolparna tillsammans har levererat 25 GWh elenergi till bilarna, som därmed kunde åka 139 miljoner kilometer och därmed sparat in 14 miljoner liter bensin och 44 000 ton i koldioxidutsläpp.
Chademo-laddning vid 50kW är under optimala förhållanden på ett fåtal av de Chademo-laddstationer som finns. De flesta verkar inte stödja mer än 30 kW eftersom det oftast är mer än nog för övriga elbilar som t.ex. Nissan Leaf. Verkar tyvärr som att vissa Chadem-stationer har problem med kylning och att de blir för varma om de laddar 30 kW eller mer under längre tid (mer än 15 minuter). Detta gäller i alla fall laddstationerna som Nissan har satt upp i USA. Tesla Model S kan ju också ladda via Chademo men eftersom det oftast bara finns en vid varje plats och risken att den är ur funktion är hyfsat stor så vill man ju inte chansa att komma till en sådan station med nästan tomt batteri. https://www.youtube.com/watch?v=oZgn59l_oQc
“Tesla Motors ligger alltså egentligen efter, 60 000 sålda bilar skulle kunnat bekostat 3000 laddstolpar.”
Har ni verkligen räknat på elkostnaden under bilens hela livslängd också?
“Även om alla 8 laddstolparna är upptagna när man kommer till en station dröjer det max 3 minuter innan en stolpe blir ledig..”
Det stämmer inte. “Max 3 minuter” eller “i snitt 3 minuter” är två helt olika saker. Dels kan det vara kö, dels kan det vara så att man oturligt nog kommit precis efter de andra blev upptagna, och att man ändå behöver vänta en kvart, tjugo minuter.
Det har du rätt i, jag har ändrat till “i snitt”.
Men det lär dröja några år till innan det skulle kunna hända. Jag möter sällan mer än en annan Tesla oftast dock ingen på de 20 min. som jag spenderar där.
Bjön Nyland jämförde chademo mot supercharger. Började ladda vid 7 mil kvar. Efter 30 min hade superchargern laddat 20 mil och chademo 10och då laddade chademon teslan med 40-45kW. Kanske finns bilar som kan ladda något snabbare. så i praktiken blir det d dubbla..
Hade hoppats på en Tesla som nästa tjänstebil 2017, men efter att ha provåkt nyligen och fått beskedet av Tesla-försäljaren i Täby att Superchargers-nätverket är färdigbyggt under 2016 så är jag tveksam till att det kommer att funka…Åka omvägar för laddning är inte att tänka på! 🙁 Jag trodde det skulle bli många fler Superchargers i södra Sverige (från mälardalen tvärsöver Sverige och hela landet söderöver) även efter 2016! Men säljaren var helt klar med att inget mer skulle byggas efter 2016…Om 20 tusen från varje såld bil går till utbyggnaden så borde ju utbyggnaden fortsätta, dvs när det är fler än ca 2500 Teslor i Sverige så går inte de 20 tusen kronorna till utbyggnad av Superchargers längre…Blir bilarna billigare då?
De hittills drygt 300 sålda bilarna i Sverige räcker egentligen till bara 2 stationer… vi har 13 nu, och 21 nästa år.
Tesla måste sälja över 3000 Teslor i Sverige för att få ihop pengarna till de 21 stationerna.
Så tills dess är Supercharger stationerna i Sverige “på kredit” (bekostade med norska Tesla-kronor).
När de har sålt tusentals Teslor i Sverige kommer de säkert fortsätta utbyggnaden av nätverket.
De 21 stationerna kommer faktiskt täcka Sverige väldigt bra, speciellt i kombination med hemmaladdning, destinationsladdning och laddstolpar från andra aktörer.
Jo, jag har redan fattat det, och visst 3300 då, men de som faktiskt använder bil i tjänsten och inte bara har det som en löneförmån, vet hur kunderna och hotellen ligger i Sverige. Jag förstår att det kostar mycket pengar att bygga Superchargers och jag har förstått av Tesla-försäljaren i Täby att 90% av alla bilar som sålts är tjänstebilar(troligen mest förmånsbilar), men eftersom Sverige är ett långt avlångt land som är ganska glest befolkat beroende på hur man ser det, så krävs det en annan investeringsplan här än i andra länder, tror jag iaf. Så om Tesla vill få en snabbare försäljning av bilar så borde man ha en plan som innebär en förtätning av Superchargers, dvs utbyggnadsplaner borde finnas för 2017-2020 och dessutom berättas om. Jag vet att vi på det lilla företag jag jobbar på skulle skaffa närmare 20 st Tesla om vi visste att det längs de stora vägarna skulle finnas en, eller finnas en plan för att det inom de närmaste åren skulle finnas en, Supercharger var 10e mil, iaf i södra halvan av Sverige. De flesta hotellen, om de har en egen parkering, har bara en vanlig elstolpe, där man skulle få ca 10-12 mil över natten. Det duger tyvärr inte om man vill ha samma smidighet med en Tesla som med en fosilbil. Jag tror nämligen att hotellen inte har bråttom att investera i nya elstolpar. Varför ska de ta en sådan kostnad?
Nåja, jag tycker Tesla har gjort ett strålande arbete på så här kort tid som de funnits i Sverige, men att säga som säljaren i Täby gjorde har fått mig att tveka. Å jag tror fler tjänstebilsförare blir tveksamma av Teslas bestämda Sverige-beslut att inte bygga fler Superchargers efter 2016. Skulle de däremot ändra sig så tror jag att vi är flera tusen tjänstebilsförare som kommer rusande direkt.
Det finns nämligen en stor summa pengar i tjänstebilsförare i detta land.
Tesla kommer skänka laddare till Hotel och andra som kommer ladda 5 – 11 mil per timma. De har redan börjat med det i USA.
Då är det full tank varje morgon även på ställen som ligger 30 mil från en SC.