Elbilar är renare

mercedes-benz_100423511_l

Vissa hävdar att elbilar är så energikrävande att tillverka att bilens totala utsläpp under hela dess livslängd blir större än motsvarande bensinbil. Speciellt om den körs på smutsig kolkraftsel.

Nu har tyska testorganisationen TÜV räknat på det. De jämförde bensindrivna Mercedes B-klass med dess batteridrivna version B-klass Electric. Det som är så bra i deras testrapport är att bilarna i övrigt är identiska – det är endast batterierna och motorn som skiljer B-klass Electric från vanliga bensindrivna B-klass. Ännu bättre för oss är att det är Tesla Motors som levererar batterier, drivkretsar och elmotor till Mercedes B-klass – siffrorna gäller alltså även Tesla Model S som använder snarlik drivlina.

TÜV kom fram till att inklusive alla utsläpp som skedde under bilarnas tillverkning, och under 16 000 körda mil med smutsig Europeisk elmix så släpper elektriska versionen av B-klass ut 24% mindre koldioxid än bensinversionen av samma bil! Och körs de 16 000 milen med el från vattenkraft istället (som i Sverige) minskas utsläppen med hela 64%!

Vi tackar tidningen Elbilen i Sverige för nyheten och lägger till TÜV-s testrapport till våra elbilsmyter.

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Axel Svensson

    Jag har inte hunnit läsa rapporten ännu och har bara ögat igenom testrapporten för elbilen. Har TV tagit med utsläpp av CO2 för produktion och transport av bensinbolag? El har i princip inga utsläpp alls för transporten där bensin måste köras från cracken till depå och sedan till mackar med lastbilar.

    • taliz

      Ja dom brukar alltid “glömma” produktionen av fossilbränslet av nån anledning.
      Det var nån som räknade ut att en fossilbil som släpper ut 120g co2/km ur avgasröret släpper ut över 500g co2/km totalt när man räknar in upptagning>transport>raffinering>transport osv av fossilbränslet.
      Dvs det gör en ENORM skillnad.