Elbilen ett naturligt val för Norrland

Visst duger elbilar för sydliga städer i Europa men är inget för norra Sverige med sitt kalla klimat och långa avstånd, burkar det låta. Precis tvärtom, menar vårt medlem Ulf Holmerin som har bett mig publicera hans insändare:

 

Ett av problemen i Norrland är att bensinmackar läggs ner. Det blir allt längre och längre att ta sig till en bensinstation. Kostnaden för att transportera bränsle till de allt färre stationerna ökar. Vad är det för vits att ha en räckvidd på 100 mil, när 10-20 mil, kanske ännu mer måste användas till att hitta ett tankställe? Eller att du måste anpassa dina ärenden till där det finns en mack.

Elbilen ”tankar” man när man är hemma och när man utför något ärende. Man behöver inte göra omvägar för att fylla på bränsle. Jag förstår att många bunkrar och fyller upp reservdunkar och liknande hemma. Men med tanke på avståndet till närmsta brandstation kan det inte vara den bästa lösningen. Varför transportera olja tusentals mil till Norrland när miljövänlig el finns tillgänglig nästgårds?

Kyla? En elbil startar bättre i -35 än vad en konventionell fossilbil gör. Service? En elbil behöver mycket mindre service än en fossilbil.

Elbilen utvecklas i dag i våldsam fart. Batterierna får allt större kapacitet och krymper i storlek. Det finns idag elbilar med en räckvidd på närmare 50 mil. Och nu när nästan alla biltillverkare börjat producera eller ligger i startgroparna för att börja bygga elbilar, skulle i varje fall inte undertecknad bli förvånad, om räckvidden ökat till 70-80 mil om några år.
Ett annat problem är att I Norrland behövs större bilar, japp det är i glesbygden de behövs, inte på Östermalm. Det är ett ickeproblem. Större bilar kan ta större batterier. Tesla samarbetar idag med Ford om att ta fram en eldriven F150. Nissan har idag en lyckad eldriven småbil, Nissan Leaf. Bli inte förvånad om Nissan om något år kommer med en eldriven pickup. Mitsubishi har en hybrid idag. Behöver du en SUV? Du kan beställa en eldriven SUV idag från Tesla och få den levererad om ett drygt år. Med en räckvidd på närmare 50 mil.

Att bygga upp en infrastruktur för elbilar i Norrland, skulle kunna vara en viktig del för att uppfylla den svenska ambitionen om ett samhälle utan fossildrivna bilar. Det borde således vara ett statligt ansvar att bygga upp den. Att slå upp snabbladdningsstationer var 20-25 mil på de större vägnäten borde inte vara omöjligt. Förmodligen kan man sätta dem tätare utan större problem. Det blir tätare än det idag finns bensinstationer. I och med att i Norrland finns det gott om innovatörer, är jag övertygad om att uppbyggnaden inte är något större problem. Och utgiften kan säkert kunna finansieras via något regionalstöd. Stöd som idag delvis används för att köpa dyrt bränsle söderifrån istället för att utnyttja det man redan har. Argumentet att ett elfordon för norrländska förhållande inte finns idag är ett hönan och ägget resonemang. Bygg infrastrukturen så kommer bilen.

För befolkningen i Norrland måste det kännas klart bättre att få använda sina egna resurser som annars mest exporteras söderöver. Istället för att importera dyr miljöovänligt bränsle. Antalet farliga transporter skulle också minska betydligt.

I Norge byggs många laddstationer av privata initiativ där bilisten kan ladda sin bil gratis. Varför inte ge varje Norrlänning gratis el till sina elbilar? Vare sig man bor i en större kommun som Umeå eller mindre ort som Ekträsk.

För den globala miljöförstöringen är det här kanske inte den mest påverkande lösningen men alla bäckar små, och för Norrland skulle det vara ett lyft att få använda sina egna resurser för alla som bor där.

/Ulf Holmerin

 

Tagged , . Bookmark the permalink.