Nu när år 2013 börjar lida mot sitt slut är det dags att sammanfatta det gångna året. Så mycket har ju hänt!
För ett år sedan hade Tesla Motors knappt börjat leverera Model S. De första köparna har visserligen fått sina bilar redan i slutet av 2012, men den stora volymtillverkningen -speciellt av standardbilar- kom egentligen igång kring förra årsskiftet. Då var bilarna i stort sett totalt okända, inte bara i Sverige men även i hemlandet USA.
På bara ett kort litet år har Tesla Motors gått från i stort sett okändhet till hajpade biltillverkare, ett bilvärldens iPhone. Med medföljande börsraket. Bilmärket Tesla har nått fram till medvetandet av många i USA. Resten av världen är något efter – medvetenheten om Tesla i Sverige är som det var i USA för ett år sedan.
Under året som har gått har bilen vunnit flera tunga utmärkelser, testats som säkraste bilen någonsin av NHTSA, och testkörts av varenda biltidning med självaktning.
Även tidningarna i Sverige har testkört Tesla Model S, med varierande framgång. Från Auto Motor & Sport som utropade “varför finns det andra bilar” – till Teknikens Värld som testkörde den mot en EU-moppe.
Under året som har gått har Tesla Motors vuxit i rekordfart. Varje vecka hos dem är som flera månader hos andra biltillverkare. De har anställt folk på löpande band runt om i världen och byggt upp ett världsomspännande sälj- och serviceorganisation. Med förvånansvärt lite växtvärk om man tänker efter. De har etablerat sig i Sverige också, med en fast anställd säljare, och nu sista veckorna även några tillfälligt anställda som står i montern i Täby Centrum.
De första bilarna har även levererats till kunder i Sverige, med start i oktober månad.
Tesla Club Sweden startades av Sebastian Stegrin 2 Augusti. Under dessa knappa fem månader sen dess har vi etablerat oss som Sveriges informationskanal om Tesla Motors elbilar, med över 120 medlemmar och över 700 som dagligen besöker vår hemsida.
Vi har fått en uppmärksammad debattartikel publicerad i tidningen Ny Teknik, och haft flera andra väl lästa artiklar på vår egen hemsida:
- Model S säkraste bilen NHTSA någonsin har testat
- Model S optioner
- Elon Musk
- Här vill Tesla bygga Superchargers i Sverige
- Tesla provkörd i Stockholm
- Ladda din Tesla Model S
- Hur kan Model S vara så säker?
- Teslan som brann
- Model S fyrhjulsdrift
- Inuti Model S batteripack
- Elbilsmyter
- Auto Motor & Sport test av Tesla Model S
- ”Skrällen”
- Tekniska detaljer om batteripacket
- Att tanka en bränslecellsbil
- Inuti Tesla Supercharger
- Teknikens Världs test av Model S
- Motorn i Model S
Snart tar Tesla Club Swedens nyhetsrapportering paus under julhelgen, vi återkommer i början av nästa år. Tills dess kan ni återbekanta er med artiklarna i listan ovan.
I morgon: året som kommer.
Kastade ett öga i Teknikens värld idag och Årets bil blev….. Tesla Model S!!
För övrigt en dröm att köra!!
Med vänlig hälsning,
Tomas
Jag älskar model S. Kört den både i Miami Beach och Täby för några dagar sen. Just nu vill jag dock slå ett slag för Renalut Twizy. Det är den näst bästa elbilen i världen! Bilvarianten toppar alltså 80km/h och den kostar en tiondel av vad en Tesla kostar.
Den största missen som görs med elbilar är att en fullfjädrad bra bil byggs o sen kommer den 8mil på en laddning (Nissan leaf, kallt väder). Den blir inte balancerad. Tesla med sina 50 mil eller 35mil med hård vinterkörning och superladdning råder bot på det. Eller så gör man en Renasult Twizy som laddas riktigt fort i enklare uttag o den blir billig o man tjänar igen kostnaden snabbare o e miljövänlig. Det är ingen som vill åka mer än 5mil i en sån “bil” ändå så så räckvidden blir inte en begränsning för Twizy eller för Tesla. Twizy är en gryym stadsbil och den är riktigt rolig att köra.
Håller med om Twizy. Enda misset fransmännen gjorde var att glömma dörrarna på den. Vilket jag hörde de tänker fixa till nästa år.