Teslan som brann

Så som flera medier berättade idag inträffade en olycka i USA i går involverande en Tesla Model S. Efter olyckan fattade bilen eld, och på grund av detta spred sig nyheten som en löpeld(!) runt jorden.

Läser man rapporterna (och i Internets dagar är ju allting online) kan man se att bilen körde på “ett stort metallföremål” på vägen. Spekulationer om vad metallföremålet var pågår, och allt från vägräcke till lastbil(!) har nämnts. Enligt senaste rapporterna sa dock föraren att metallföremålet låg på vägen. Metallföremålet skadade Teslans framvagn och undersida rejält.

Enligt uppgifter som framkom under dagen körde metallbiten som en lans in i batteripackets främre del, trasade sönder den, och kortslöt batterierna där. I en traditionell bil skulle den ha kört igenom bottenplattan och in i passagerarutrymmet. En av batteripackets 16 sektioner (den längst framme) antändes och brann ut. Resten av batteripacket skyddades av de brandsäkra väggarna Tesla har mellan sektionerna i sitt batteripack, och fortsatte att fungera och driva bilen.

Den skadade bilen gjorde sitt jobb, varnade föraren att ett “stort fel” har inträffat och bad föraren stanna vid vägkanten. Föraren kunde -trots illa skadad batteripack!- köra till närmsta avfart (som var precis i närheten) och körde åt sidan där. Han kände röklukt, så han steg ur bilen och ringde brandkåren. När brandkåren anlände brann bilens vad de kallade “motorhuv” – fast vi vet att det är bara främre bagageluckan, motorn ligger ju vid bakaxeln 🙂 Brandkåren försökte först släcka elden med vatten, men övergick till kemisk släckning när det inte fungerade.

Det händelseförloppet är ganska vanligt med traditionella bilar, enligt statistik så brinner det ca 280 000 bilar i USA per år. Så samma dag brann över 700 andra bilar runt om i USA.

Men det kommer ändå att debatteras fram och tillbaka om elbilars säkerhet efter detta. Redan nu talas det om “Fiery Tesla Model S death” och “ball of fire” i de lite mindre nogräknade medierna. Men låt oss komma ihåg en sak:

Tesla Model S är ingen Titanic. Den är inte osänkbar. Under året som har gått har Tesla bilar varit inblandade i några krockar, och i ett utav dem nu så fattade bilen eld. Bilar -oberoende av drivmedel- kommer alltid att krocka, och de kommer ibland att brinna också. Det som är viktigt att komma ihåg här är att den allvarligt skadade bilen faktiskt gjorde sitt jobb: den kunde köras vidare trots omfattande skador, den varnade föraren, föraren kunde köra bilen åt sidan och hade god tid att sätta sig i säkerhet. Det är sånt beteende vi förväntar oss av världens säkraste bil. För säkerhet betyder inte att bilen är oförstörbar – säkerhet betyder att du har stora chanser att klara dig helskinnad vad som än händer.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.