Ryssland: ett gigantiskt land med enorma avstånd och i det närmaste outtömliga oljereserver. Inte är de väl intresserade av elbilar? Jo, visar det sig, till och med ryssarna har nu vaknat från sin dvala och börjat köpa elbilar!
Fram till 2022 var elbilar i stort sett okända i Ryssland. År 2018 nyregistrerades det sammanlagt 372 elbilar i hela det enorma landet under hela året. Men 2023 hände plötsligt något: antalet nyregistrerade elbilar ökade på 12 månader från 528 per månad till 1 992 per månad!
Av ganska exakt en miljon nyregistrerade bilar i Ryssland 2023 var 14 089 rena elbilar. 1,4% av försäljningen låter kanske inte mycket – men andelen motsvarar det vi hade i Sverige år 2016. Och framför allt: det såldes nästan fem gånger så många elbilar i Ryssland 2023 än vad det gjorde året innan!
2022 berättade vi att på grund av kriget har det blivit rusning efter elbilar i Ukraina. När bensin och diesel började ransoneras på grund av kriget fick ukrainarna upp ögonen för elbilar. Folk sålde sina dyra stadsjeepar och köpte istället en billig elbil som en Nissan Leaf eller Renault Zoe. Elbilisterna hjälpte till i samhället och körde ut mat och förnödenheter utan att behöva tulla på landets krympande oljereserver.
Även elbilsboomen i Ryssland beror på kriget – fast av lite andra anledningar.
När västländerna införde bojkott mot landet kunde ryssar inte längre köpa västerländska bilar. Istället började landet importera bilar från Kina – och de kinesiska biltillverkarna lanserade hela sina produktportföljer i Ryssland, inklusive sina elbilar. Ryssarna fick bekanta sig med nya kinesiska bilmärken, som var överlägsna de ryskbyggda bilarna – och som ofta var eldrivna. Elbilar blev plötsligt det nymodiga, prestige och mode. De fick skatteförmåner, gratis parkering och har lägre driftskostnader, inklusive bränsle. Elen till en elbil kostar runt 1 rubel per kilometer – mot 4 rubel för bensin.
Enligt statistik finns det runt 7400 laddplatser i Ryssland, varav endast drygt 2500 snabbladdare, de flesta i närheten av Moskva och Sankt Petersburg. Men det är ändå 140% mer än för ett år sedan. Laddstationer, laddstolpar växer nu som svamp i storstäderna.
Förutom kinesiska elbilar börjar även de inhemska biltillverkarna vakna till. Största biltillverkaren LADA har visat upp sin e-Niva Travel mini-SUV som med 34 kWh batterier sägs få 175 km räckvidd.
Den mest kompetenta ryska elbilen är dock nog Kama Atom, som tillverkas i Moskvitch gamla bilfabrik. Med 77 kWh batterier utlovas 500 km räckvidd (okänd enligt vilken körcykel). Kama har i grund och botten kopierat en kinesisk elbil, från biltillverkaren Jee, men den tillverkas i Ryssland med 70% ryska komponenter. Vi kan väl gissa att 30% är batterierna.
Rosatom håller dock på att bygga två batterifabriker, i Moskva och Kaliningrad, som ska börja producera inhemska batterier, med råvaror från bland annat nyöppnade litiumgruvor i Murmansk regionen.
Tittar vi på topplistan över elbilar som såldes i fjol toppar Geely-ägda bilmärket Zeekr med 3 724 nyregistrerade bilar. Tvåan Evolute och Voyah på femte plats är kinesiska märken okända för oss i västvärlden. Att Volkswagen sålde 2000 elbilar i Ryssland 2023 kan förklaras med att de drog sig inte ur marknaden förrän i maj det året. Men att det registrerades 1257 Teslor i Ryssland är ganska imponerande med tanke på att Tesla har inte, och har aldrig haft, försäljning av sina bilar i landet. Istället har det uppstått små bilfirmor som själva gråimporterar bilarna.
Läs även vår artikel om de hackade ryska laddstationerna. Innan kriget började var många av de ryska laddstationerna tillverkade i Ukraina. Så när ryssarna tågade mot Kiev 2022 stängde de ukrainska tillverkarna av laddarna och lämnade ett litet meddelande i rutan på dem.