Elektrontorsk?

 

Soppatorsk0

En fråga som man ofta får från folk som inte har elbil är “men vad händer om du får soppatorsk?” Eller, tja elektrontorsk alltså? Måste du bärga bilen? Och svarar man att det är inga problem får man bara konstiga blickar och antydningar om att man är för insnöad på elbilar för att de har ju hört och läst vilka enorma problem det är med elbilars räckvidd.

Men så här ligger det till:

Elektrontorsk är inget som plötsligt bara händer.

Bilen säger till i god tid innan att batteriet håller på att ta slut. Man vet mycket bättre i en elbil hur mycket räckvidd man har kvar än i en bensinbil. Tesla har gjort enormt bra jobb med nya räckviddskalkylatorn i mjukvaruversion 6.2, men även alla andra elbilar håller väldigt bra koll på kvarvarande räckvidd. Till och med Nissan Leaf, vars räckviddsmätare ibland kallas guess-o-meter av sina ägare har bättre koll än ordinarie bensinbil.

Och ser man att räckvidden till nästa laddställe börjar bli lite väl kort finns det ett mycket enkelt men väldigt effektivt knep att få batterierna att räcka längre: sänk farten. Att sänka farten med så lite som 10 km/h kan ge över en extra mil att åka. Och bilens navigator tillsammans med flera mobilappar kan tipsa om alternativa laddställen längs vägen. Slutligen, elbilars batterimätare brukar ha dolda reserver kvar när de når “0%”. Olika mycket mellan olika bilmodeller. Från Nissan Leafs 1 km till Tesla Model S dryga 2 mil.

Om allt annat brister kan man med de sista kilometrarna kvar i batteriet åka till närmsta hus och knacka på.
För vad är troligare: att de har ett vägguttag du får låna – eller att de har en reservdunk full med bensin ståendes?

Av ovanstående anledningar är det ytterst sällan man råkar ut för “elektrontorsk” som elbilsägare. Visst, det ska vi inte sticka under stol med, det finns rutter, resor som man inte kan ta med en elbil idag. Men det vet man redan innan man åker iväg, det kommer inte som en överraskning på vägen.

Speciellt med Tesla Model S är det ytterst svårt att råka ut för elektrontorsk. Nya programvaran 6.2 räknar med temperatur, uppförs- och nerförsbackar och din körstil och kan redan innan du påbörjar en resa visa för dig inte bara om du kommer fram eller inte – utan ganska så pålitligt även beräkna hur många procent laddning du kommer att ha kvar i batterierna när du är framme!

Vi ställde frågan “Har du kört slut på el och blivit ståendes nån gång” till våra medlemmar (se artikelbilden högst uppe). Noll procent har råkat ut för det. Noll.

Elektrontorsk är något som man kanske oroar sig för innan man skaffar elbil – men som sedan visar sig vara inget stort problem i verkligheten.

Och slutligen: om du nu lyckas med konststycket att köra slut på batteriet och måste bogseras iväg så behöver du inte nödvändigtvis bogseras till någon laddare: bogseringen i sig kan ladda dina batterier! Detta är inget som tillverkarna rekommenderar, men bogsering kan liknas vid en jättelång nerförsbacke där motorn kan regenerera elektricitet tillbaka till batterierna.

Anledningen tillverkarna rekommenderar flatbäddsbärgning efter elektrontorsk är att de måste ta det säkra före det osäkra: motorn och drivkretsarna kan överhettas om bogseringen sker i för hög hastighet. Dessutom är det bättre för batterierna att kontrollerat laddas av en riktig laddare än de mer nyckfulla strömstyrkorna regenereringen ger.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.