EU-parlamentet har klubbat igenom ett nytt direktiv om energieffektivisering av byggnader rapporterar tidningen Elbilen i Sverige.
Från och med 2025 måste alla nybyggda flerbostadshus med fler än 10 parkeringsplatser förbereda alla platserna för elbilar. Det vill säga rör för elledningar måste läggas. Kontorsbyggnader med fler än 10 parkeringsplatser måste göra likadant för 20% av platserna – och minst en utav dem ska dessutom byggas helt färdig med laddbox och allt. Ovan regler ska även gälla renoveringar.
Någon gång om sådär tio-tjugo år, beroende på när äldre hus renoveras, kan elbilister alltså se fram emot att hyreshuset de bor i åtminstone är förberedd för elbilsladdare vid parkeringen. Fast en tom kabelrör gör ingen glad.
Vi kan jämföra med byggföreskrifterna i San Francisco. Där 10% av nybyggda parkeringsplatserna måste bestyckas med laddboxar, ytterligare 10% ha alla nödvändiga kablar framdragna och resterande 80% ha nödvändiga kabelrör på plats. Inte om 10 år – utan redan nu idag.
Eller vårt grannland Norge där det är olagligt för hyresvärdar att neka laddplats till de boende. Inte om tio år – utan redan nu idag.
Så här i val-tider ställer vi därför frågan vilket parti som vågar föreslå lika progressiva lagförslag i Sverige? Inte om tio år – utan redan nu idag?
Bra men sent. Varför inte redan 2020 eller 2021?
Det tar tid för länderna att ratificera direktivet och göra om det till lokal lag.
2025, vid det laget kommer vi som bor i halvstora eller större städer kunna beställa en autonom bil när vi vill ha den, som fyller just de behov vi har för stunden, som stått och laddat på någon villaägares uppfart eller någon kommersiell uppställningsplats över natten.
De kanske kan passa på att införa krav på stall för lika många hästar på samma platser när de ändå håller på?
Mer seriöst, utöver röstfiske så har det relevant funktion mest indirekt, att visa att elbilar inte bara är en övergående “fluga”, det är extremt många som fortfarande håller fast väldigt hårt vid övertygelsen om att elbilar “aldrig kommer bli något”.
I Sverige kommer något sådant inte att bli verklighet förrän minst 10 år efter att tekniken är tillgänglig och har bevisat sig, tack vare vår fantastiska byråkrati.
Härligt! Då blir alla argument (de sedvanliga myterna) som min förenings bakåtsträvande ordförande använder mot att ge laddmöjlighet på parkeringsplatserna irrelevanta när enda giltiga ursäkten är att husen byggdes innan lagen tillkom.