Det säljs färre elbilar i Sverige nu. Enligt bilswedens siffror har det levererats 1627 rena elbilar Januari-Augusti i år mot 2047 samma period 2015. Är elbilens saga över? Kommer de förpassas i samma kyrkogård som etanolbilar? Vad är det som ligger bakom nedgången?
Flera olika faktorer som samverkar olyckligt just nu:
Dollarpriset
Dollarpriset påverkar framför allt Tesla Motors, som justerar sina priser ungefär varje kvartal efter rådande dollarkurs. Beställde du en Tesla Model S i slutet av 2014 fick du betala från 648,500 kronor för instegsmodellen S60. Ett drygt år senare kostade samma modell från 748,600 kronor – en höjning på över 100,000 kronor. Toppmodellernas pris har höjts ännu mer. Naturligtvis medför höjda priser färre kunder.
Inga nya modeller
Senaste helt nya elbilen på svenska marknaden var väl Kia Soul i slutet av 2014. Sedan dess har det inte hänt mycket förrän Tesla Model X nu börjar levereras. Vissa modeller kom med större batterier, men inga nya bilmodeller att köpsuget kasta sig över.
Många nya laddhybrider
Däremot har det kommit många spännande nya laddhybrider, mer kapabla än sina föregångare. Gamla ettan Mitsubishi Outlander har blivit rejält nerputtad från tronen av nya laddherren på täppan Volkswagen Passat GTE. Den är i gott sällskap av många andra nya laddhybrider som har nått marknaden. För gemene man känns det mer tryggt att köpa en laddhybrid än en ren elbil. Helt OK egentligen, ty laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk: efter en stund med laddhybrid inser man hur bättre elmotorn är som drivlina och hur lite man egentligen använder bensinmotorn.
Begagnade elbilar
Det har börjat dyka upp massor med begagnade elbilar från kommuner och företag som var bland de första att skaffa nymodigheten elbil när det begav sig för fem år sedan. En tre-fyra år gammal elbil för 150,000 kronor är mer lockande att köpa än en ny för 350,000. Förut hade du inte det valet – ville du ha ett elbil fanns inget annat val än att köpa en ny. Företag som Nissan hade dessutom extra förmånliga erbjudanden på nya elbilar, sådana erbjudanden har de inte längre.
Tesla Model 3 och Chevrolet Bolt
Väldigt många som vill köpa en elbil dröjer med sitt köp nu. Varför köpa en ganska så begränsad elbil idag (av modeller som börjar bli åldersstigna) när man kan köpa ett riktigt-riktigt bra elbil för samma pris nästa år?
Man behåller hellre sin nuvarande bil nåt år till än att slå till idag. Förutom Chevrolet och Tesla som redan avslöjat sina kommande modeller förväntas även Nissan och Volkswagen komma med rejält bättre elbilar om något år. Privatpersoner har då svårt att motivera ett bilköp redan nu, av dagens föråldrade underlägsna modeller.
På grund av alla dessa faktorer tillsammans kan vi nog se fram emot en dyster höst och se svaga siffror även nästa år. Vissa kommer ta det som tecken för elbilens misslyckande. Men då kommer de bli rejält förvånade när nästa generations elbilar når bilförsäljarna!
TCS ett år sedan: Estlands nationella snabbladdarnät kostade…
Vårt grannland Estland har ett heltäckande nationellt snabbladdarnät. För ett år sedan undersökte vi hur mycket pengar det kostade landet Estland att skaffa de 165 snabbladdarna. Summan är minst sagt förvånande.
“Det såls färre elbilar i Sverige nu”. Det säljs menar du…
Annars kan det ju vara så att de som har eller är beredda att låna 800´ kr upp till 1300´ kr för att köpa en elbil börjar ta slut…? Jag har hela tiden väntat på en bil som går in i leasingkalkylen för vanliga “svenssons” och som samtidigt har plats för 5 personer inkl packning, går tillräckligt långt på en laddning, kan laddas snabbt och på tillräckligt många platser. Med Bolten och Model 3 kan dessa önskemål infrias. Så enkelt är det för mig iaf! 🙂
Trevlig helg!
Även de franska tillverkarna är på intåg med nästa generations elbilar. Även om många i Sverige är något skeptiska till franska bilar har de en stor andel av försäljningen i Europa. Och de har elbilar till försäljning idag till skillnad från många av konkurrenterna.
Frågan är när vi får se de första kinesiska elbilarna säljas i Sverige?
Mycket bra analys! Smarta slutsatser. Nu hoppas vi på nya kompetenta elbilar framöver!
Skulle nån fråga mig om råd gällande billigare elbilar (ej S eller X) så skulle jag ge dom rådet att avakta eller köpa begagnat. Finns inte mycket spännande på marknaden just nu. Möjligtvis uppdaterade bmw i3.
Som sagt bra analys
Jag skulle lägga till regeringens politik som direkt motverkar elbils försäljningen. Från och med årsskiftet sänks rabatten som tjänstebilar får samt den osäkerhet i politiken i allmänhet om vad som är målet.
Varför syns inte min kommentar från imorse? Bearbetades och skulle godkännas av moderator, men icke…?
Jag som är moderator ser inte ditt bidrag… bugg?
Hittat den! På en webbsida/lista jag inte ens visste fanns. Ingen aning varför Disqus bestämde sig för att blockera ditt inlägg tills jag har godkänt den – och varför de inte varnade mig för att det finns ett inlägg som väntar på godkännande?
Lite konstigt med tanke på att man gång på gång under året slagit rekord i nybilsförsäljning.(totalt m fossilbilar)
Nu kommer elbilar förvisso från en redan liten del men rent teoretiskt så borde den delen ökat också. Har inte undersökt saken, men kan det ha att göra med att man har haft kampanjer och erbjudanden(det brukar medföra högre försäljning)
Men priset har stigit (från redan höga nivåer) och man vet att det kommer nya modeller om ett eller två år (med rimligare priser) kan göra att folk väntar
Jag ör entusiast. Men idag avråder jag alla som frågar att köpa en elbil såvitt man inte lverväger en tesla. Det har jag gjort sedan januri Det hela är extremt enkelt; att köpa en elbil som leaf nu är helt ugenom bortkastade pengar bara om man är nödd och tvungen blr man gå på den niten. Finns ingen uppsida med att köpa en elbil idag. All vet att dw nya modellerna är på ingång, och att de är så vida mycket bättre.