Tesla Motors har börjat leverera mjukvara 5.8 till bilarna i USA. Flera av nyheterna är sådana som vi känner igen redan från mjukvara 5.6 här i Europa, såsom att kartan kan ha färdriktningen uppåt, och Wifi och tehtering till smarttelefoner.
En nyhet som inte omtalas i den officiella releasebeskrivningen (men som användare la märke till ganska så snabbt) är att bilen tydligen inte längre sänker sig i höga hastigheter.
Tesla Model S kan ju fås med gasfjädring, som förutom bättre åkkomfort även sänkte bilen i höga hastigheter för att förbättra aerodynamiken, minska luftmotståndet, och därmed skänka bilen något längre räckvidd i höga hastigheter.
Dock med tanke på de två olyckorna den senaste tiden, där Teslor körde på bråte på vägen och fattat eld, har det framförts farhågor om bilarna skulle ha klarat sig över hindrena och undvikit olyckan om de inte låg så nära marken i höga hastigheter. Officiellt har Tesla Motors inte uttalat sig om detta, och ämnet är känsligt, men via programuppgraderingen så vill Tesla Motors uppenbarligen minska på risken för att något liknande inträffar igen. Vi håller med om att luftfjädringen var nog inte den enda avgörande faktorn, och vi förstår att Tesla Motors vill ta det säkra före det osäkra. Ju högre upp bilen åker desto större är chansen att skräp på vägen kan passera under bilen utan att slå i bottenplattan.
En annan nyhet i 5.8 är till för er som ska byta till vinterdäck: nu kan man para ihop bilen med de nya däckens trycksensorer utan verkstadsbesök. Dessutom har bilen fått ett inbyggt elektroniskt manual – Elon Musk har alltid tyckt att pappersmanualen som följer med bilen är gammaldags.
Så till slutligen skillnaden mellan mjukvara och firmvara. Varför heter det firmware 5.8? Enligt ordböckerna är firmvara sådant program som är fast inbyggt i en produkt – firm software. Tex programvaran i en tvättmaskin som styr dess motorer. Till skillnad från mjukvara, software, som man kan installera i datorer efter eget tycke.