Förra helgen hölls årets upplaga av SECC – the Swedish Electric Car Championship. En elbilstävling från Ystad till Haparanda – sedan tillbaka till Ystad igen. Sammanlagt 326 mil. Hur det gick i deltävling ett kan du läsa här.
Efter välbehövlig vila och trevlig middag på söndag kväll samlades bilarna på torget i Haparanda för loppet tillbaka mot Ystad igen. Bilarna startade enligt omvänd jaktstart: först att lämna torget klockan 10 var Sofie som kom sist i Ystad-Haparanda sträckan. Sedan startade näst sista bilen efter henne, och så vidare tills förra loppets vinnare Joacim äntligen kunde starta klockan 12:50. Meningen var att genom att starta i omvänd ordning kunde alla nå fram till Ystad ungefär samtidigt.
Innan starten skulle dock bilarna laddas. Vilket tyvärr fortfarande än idag är en svår nöt att knäcka i Haparanda. Det finns allt som allt 6 laddstolpar i hela staden, vid IKEA. Inga snabbladdare, närmsta snabbladdare är på andra sidan finska gränsen i Kemi. Mycket av söndagen gick åt att hitta laddning åt bilarna istället för skönhetssömn.
Alla bilar kom därför inte iväg med full laddning. Joacim gjorde dock det och slog därmed räckviddsrekord på SECC. Han körde 499 km från Haparanda ända till Örnsköldsvik på en laddning. Startade med 100% laddning, kom fram 5:39 timmar senare till Örnsköldsvik med 1% laddning kvar. Han använde 75,6 kWh, förbrukade 1,51 kWh per mil med en medelhastighet på 90 km/h i 21 graders yttertemperatur.
Även andra kunde köra extra långt på de långsamma 2-1-vägarna i norra Sverige. “Att jag skulle klara mig till Umeå stod klart hyfsat snabbt” sa Wilson som körde en Ioniq 5 “men blåsan hade inte samma räckvidd. Kisspaus redan i Piteå alltså. Tänkte fylla på lite elektroner för att få lite marginal när man ändå stannat men Incharge-laddaren närmast motorvägen visade sig vara trasig. 5 minuter åt skogen redan här… Därefter öppnade sig himlen mellan Timrå och Gävle, och förbrukningen blev därefter. Speciellt med den motvind som var. Sånt gör också att förutsättningarna för bra tider försämras. Faktum är att det nog blev svårt för många att ens komma upp i hastighetsgränsen, så dålig var sikten på sina ställen.”
De tävlande körde in i ett enormt oväder med ösregn och blixtar hela vägen mellan Härnösand och Gävle. Dessutom hade de motvind mest hela sträckan. På en så lång tävling som Haparanda-Ystad, med 163 mil att tillryggalägga kan sådana små faktorer påverka sluttiden. De flesta fick 20 minuter sämre tider än på uppvägen.
Förutom att behöva köra långsammare steg också bilarnas förbrukning vilket resulterade i längre laddstopp. De flesta tävlande fick 0,1 kWh per mil högre förbrukning på nervägen än upp till Haparanda.
“Det häftiga regnandet gjorde också att vi fegade och laddade extra mycket vid i princip alla laddstopp söderut” berättar Fredrik som körde Volkswagen ID.4 Pro, “Med facit i hand var det i överkant, vi kom några gånger fram med för mycket laddning till nästa laddare.”
Så här säger deltagarna om tävlingen och Sveriges laddinfrastruktur:
“Det är helt klart laddnätverket i norr som är begränsande, snarare än bilen” sa Per som körde en Kia EV6. “Upp till Umeå (125 mil) laddade jag sammanlagt 57 minuter. Laddtiden från Umeå upp till Haparanda var 1 timme och 3 minuter. Kommer upp vettiga laddare hela vägen längst kusten i norr skulle jag nog kunna kapa laddtiden med en dryg halvtimme och komma in på under 19 timmar.”
Niklas som körde en Tesla Model 3 klagade på för långa delsträckor mellan varje laddning: “Det blev drygt 46 mil till första laddstoppet och mer än fyra och en halv timmes körning. I normala livet hade jag då stannat för lunch eller kvällsmat.”
“Ioniq 5 är lite egen på så vis att det är svårt att förutspå hur laddkurvan kommer att se ut” berättar Wilson som körde en. “Även om batteritempen stämmer kan man råka ut för oförklarligt låga laddhastigheter. Ibland funkar det att starta om laddsessionen, andra gånger inte alls. Annars är det en trevlig egenskap hos Ioniq 5 och Kia EV6 att man ofta kan få fin laddeffekt även om man pluggar in när batteriet inte är helt tomt, och man behöver inte jaga så låg laddnivå som möjligt.
Det jag tar med mig från denna resa är hur himla jämnt det ändå var. Tror inte att Hollywood kunnat regissera detta bättre. Dramatik hela vägen. Kommer speciellt ihåg när jag och Henrik (även han med Ioniq 5) valde helt olika vägar till Gävle men ändå kom in till Ionity med någon billängds avstånd.”
Kalabaliken i Luleå
På första deltävlingen, på väg upp från Ystad till Haparanda kom Per som körde Kia EV6 några sekunder före Joel och hans Polestar 2 till Virta laddaren i Luleå. Så Joel fick lunka bort till InCharge laddaren längre bort från E4-an. Men Per fick bara 63 kW ut från Virta-laddaren istället för utlovade 175 – medan Joel blev jätteförvånad när han fick 120 kW laddeffekt från InCharge-laddaren som står listad som 60 kW!
Resultat
Vinnaren av SECC 2022 blev Joacim Eriksson med hans 2021 Tesla Model 3 LR.
Ystad-Haparanda | Haparanda-Ystad | Total | ||
Jojje | Model 3 LR -21 18″ aero | 18.22 | 18:46 | 37:08 |
iAkita | Kia EV6 -22 | 19.33 | 19:14 | 38:47 |
Wilson | Ioniq 5 LR RWD | 19.30 | 19:36 | 39:06 |
Datzun | VW ID.4 | 19.35 | 19:43 | 39:18 |
Joel80 | Polestar 2 LRDM 19″ | 19.34 | 19:56 | 39:30 |
Lophornis | Model 3 LR -21 18″ ej aero | 19.41 | 19:57 | 39:38 |
Generalbogge | Model S 90D -17 | 19.34 | 20:12 | 39:46 |
Niklas_z | Model 3 LR -20 18″ aero | 18.58 | – | |
HOsterlindh | Ioniq 5 AWD Advanced | 20.02 | ||
Robin | Model S P85+ -14 | 20.06 | – | |
Sofie | Model S P85 -14 | 22.20 | – |
Alla tävlande körde inte båda delsträckorna.
SECC har åter igen visat att det går alldeles utmärkt att åka riktigt långt riktigt snabbt med en elbil.
De flesta moderna elbilar som tex Kia EV6, Ioniq 5, Volkswagen ID.4 och Polestar 2 kan åka 163 mil på runt nitton och en halv timme – men Tesla Model 3 är fortfarande i en klass för sig som kan göra det en timme snabbare. Trots snabba Ionity laddare och Superchargers öppna för allmänheten ger kombinationen låg förbrukning och hög laddhastighet fortfarande Model 3 en fördel.
Läs även vår förra artikel Ystad-Haparanda lika snabbt med elbil som avgasbil. Kör man non-stop de 163 milen tar det 17:30 timmar enligt Google Maps. Vinnaren Joacim körde sträckan på 18:22. Fast man kör inte non-stop med en avgasbil heller, man stannar då och då för att sträcka på benen, kissa, äta lunch/middag, etc. Vilket sammanlagt kan bli lika lång paus det också. Därför menade vi att det tar ungefär lika långt tid att köra.
Läs gärna även de skrattretande upprörda kommentarerna från avgasbilister på Facebook! Men! Men! Men jag skulle minsann kommit en timme tidigare med min Mustang V8 med kompressor om jag inte stannade någonstans utan kissade i flaska! Jag åkte någon helt annanstans i vintras och då åkte vi 65 mil nonstop! Skulle jag ha kört snabbare än tillåten hastighet skulle jag ha hunnit före er! Elbilar kostar en miljoooon! Helt omöjligt! Jävla propaganda! 🙂 🙂 🙂
Pingback: Årets elbilstävling startar nästa måndag – Tesla Club Sweden