Husvagn

Dragkrok_procent

Svenska Model 3 köparen vill ha dragkrok på sin elbil, såg vi i gårdagens nyhetsartikel. Men enligt en tidigare undersökning vi gjort bland våra medlemmar kommer dragkroken mest användas till att dra släp, inte husvagn. Demografigrupperna husvagnsägare och Teslaägare verkar inte överlappa varandra särskilt mycket.

HusvagnX

Ingen regel utan undantag dock. Tesla Club Swedens medlem Tenk rapporterar på vårt forum om sin husvagnssemester. Husvagnen Hobby 720 är med sina 2.2 ton bland de största man kan hitta på marknaden. Den är ändå ingen match för Tesla Model X som är “väldigt stabil som dragbil och smidigt att glida in på en camping helt ljudlöst” enligt Tenk.

Autopilot2

Kopplar man till en släp på Tesla Model X aktiveras “trailer mode” som bland annat stänger av möjligheten till att slå på autopiloten. Ett tungt ekipage beter ju sig annorlunda på vägen med bland annat längre bromssträckor. Stänger man av trailer mode för hand (meningen för det är om man tex använder dragkroken som cykelhållare) kan man åter aktivera autopiloten, men bara för en stund. Efter ett tag märker nämligen bilen att den drar något tungt och slår på trailer mode själv igen, permanent denna gång. “Du försökte lura mig, men jag är smart.”

Camping

Tenk rapporterar om fördubblad förbrukning med husvagnen på släp. Högsta tillåtna hastighet för ekipage med husvagn är 80 km/h i Sverige. Av någon anledning rapporterar Tenk 425 Wh/km i 85 km/h. Tur att han är anonym på forumet 😉
Högre förbrukning medför kortare räckvidd. En Model X med 90 kWh batterier kan då teoretiskt dra en husvagn högst ca 20 mil innan den behöver laddas.

Tack och lov utformas fler och fler Tesla Supercharger-anläggningar så att man slipper backa in när man ska ladda. De första anläggningarna var utformade så att hade man släp var man tvungen att haka loss den innan man kunde backa in på plats – nu kan man (svårligen men ändock) ansluta sig även om man har släp. En åtta meter lång husvagn är fortfarande inte lätt att baxa runt men nu finns det ändå i alla fall en teoretisk möjlighet att du slipper koppla loss den när du ska ladda.

Camping_stolpar

Destinationsladdning är i alla fall inga problem. Som elbilist blir man nästan tårögd när man kommer till en campingplats. Laddstolpar, laddstolpar i långa rader så långt ögat når! Att hotell erbjuder elbilsladdning hör än så länge inte till vardagen tyvärr, men varenda camping i Sverige har elstolpar.

Kommer framtidens campare susa runt med elbilar? Onekligen passar elbilen långt mycket mer som dragbil till husvagnen än många anar. Elektriska motorn har högre vridmoment än bensinmotorer och är mer lämpad att dra tunga lass. Med husvagn får man inte åka i höga hastigheter vilket har en positiv effekt på förbrukningen. Väl framme på campingen får man en alldeles egen laddstolpe. Campar man istället i det fria kan man utnyttja elbilens enorma batteri som räcker mångdubbelt längre än husvagnets eget inbyggda. Kommer det prisvärda elbilar med stora batterier kan de få genombrott som ideala husvagnsdragbilar. Bara de nu får en dragkrok.

 


TCS ett år sedan: Du har blivit…

För ett år sedan presenterade vi vår illustrerade ordlista över laddhinder. Vet du vad det betyder att bli vagnad, taxad, nallad?

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 9 Responses to Husvagn

    1. Mocke says:

      Man får massor idéer när man läser artikeln.
      Hur ser marknaden ut för husbilar, sk rv?
      Sådana brukar vara påkostade samtidigt som de får framföras i högre farter än 70-80 km/h. Rangeextender batterier kanske kunde finnas i husvagnen.

      Kanske tesla (eller annan) kunde göra en platta som andra tillverkare får bygga på. Som nvidea ungefär.

      Undrar om campingarna har ampere så det räcker eller om de måste investera för att lösa problemet (högre avgifter) det är väl mera om ägarna har ekonomi att klara av det.

      • Björn Forslund says:

        Husbilar och eldrift torde vara riktigt intressant. Kanske inte med dagens batteripriser men vid nästa halvering så kanske man kan tänka sig ett 200 kWh pack i en husbil. Solpaneler på taket samt att förtältet/markisen byts ut mot solpaneler som kan vecklas ut. Får bli en sån när man blir pensionär 🙂

        • Filip says:

          Kan det komma till teslas semitruck som de ska avtäcka i höst? Tänk dig att tesla säljer både lastbil och släp med solceller på hela taket 🙂

          • Björn Forslund says:

            Undrar hur mycket energi man får in kontra förbrukningen på en lastbil. Tror inte det blir direkt lönsamt. Med en husbil är det lite annorlunda eftersom den står en hel del. Trevligt att slippa gasol, bli helt självförsörjande. Och sen har man en 200 kWh Powerwall när den står parkerad på gården.

            • Filip says:

              Sant. Rent praktiskt så lite nog väldigt bra på en husvagn men på en lastbil är det nog mer lönsamt. Om batterierna laddade fullt på husvagnen och man inte är inkopplad då går solstrålarna till spillo men på en lastbil som är ute och kör hela tiden kan alltid ta tillvara på energin.

    2. Per Bengtson says:

      Problemet med elbilar som har ett batteri stort nog att dra husvagnar är att de i dagsläget är väldigt tunga. De flesta har ju bara ett B-körkort, och då funkar det inte. Faktum är att man inte kan dra en husvagn eller ett större släp med Model X utan att man har BE-behörighet, och hur många har det? En del har väl skaffat körkort med utökad B-behörighet, men det räcker dessvärre inte om man ska kombinera hursvagn/båtsläp med stort batteri.

      Kanske är det dags att se över reglerna för totalvikt för bil och släp och fokusera mer på släpets totalvikt, nu när elbilar med stora och tunga batterier håller på att bli allt vanligare.

      • Björn Forslund says:

        Reglerna är väldigt märkliga. Köper man en gammal Saab 9-3 så kan man slänga på en 1.5 tons husvagn bakom med B körkort. Med våran Outlander PHEV får husvagnen bara väga 1190 kg med B körkort, sen är det utökad B eller BE som gäller. Och det man gör med utökad B är i princip en uppkörning där man testar om föraren kan köra + backa med ett släp. Kan inte riktigt se kopplingen mellan vikt på bilen och kunskap om att köra med släp, och det lär knappast vara mindre säkert om bilen är större/rejälare. Dvs, ännu ett regelverk som bara handlar om att få in pengar.

        Det borde vara som du säger, släpets vikt och/alternativt längd är det som betyder något.

    3. Isaku says:

      Bygg in ett externt batteri i husvagnen, vips har man dubbel kapacitet 🙂

    4. AlmisVallis says:

      Bromskloss i trafiken.

    Lämna ett svar