När Tesla Model 3 presenterades förra veckan saknade många svenskar en viktig detalj på den: dragkroken.
Hoppet om dragkrok tändes i fjol när självaste Elon Musk twittrade om att Tesla Model 3 skulle få det som tillval. Men inga av de första 30 levererade bilarna hade någon dragkrok, och den saknas även från tillvalslistan Tesla presenterade. Vilket har fått många svenskar som har reserverat en Tesla Model 3 att bli oroliga.
Efter att ha hört flera personer säga att kommer Tesla Model 3 sakna dragkrok så avbeställer de den beslutade vi att undersöka saken och frågat våra medlemmar:
Chockerande 21% av de tillfrågade svarade att kommer Tesla Model 3 utan dragkrok kommer de inte köpa den! En femtedel av alla svenskar som står i kö för Model 3 är alltså beredda att hoppa av och begära handpengarna tillbaka om bilen kommer sakna denna lilla detalj!
43% av de tillfrågade sa dessutom att de egentligen skulle vilja ha dragkrok men kan tänka sig köpa bilen i alla fall – många dock med förbehållet att kommer det någon annan elbil i liknande prisklass med dragkrok kommer de köpa den i stället. Endast 37% -lite över en tredjedel av alla köparna- nöjer sig med en Model 3 utan dragkrok, de känner inget behov att ha en.
Att två tredjedelar av alla Tesla Model 3 spekulanter vill ha dragkrok på bilen förklaras av att de flesta som ska köpa bilen bor i villa och behöver då en bil med dragkrok för att frakta saker till tippen eller hämta från byggvaruhus. Idag har de ofta en fossilbil med dragkrok för uppgiften, som de vill kunna ersätta med Tesla Model 3. Klarar den inte av uppgiften blir den mycket mindre intressant i deras ögon.
För amerikanare är det något av en kulturchock att höra att vi i Europa föredrar dragkrok på i deras ögon pyttesmå bilar framför att köpa en pick-up bil. Genomsnittsamerikanen med flera bilar i hushållet har hellre en pick-up för att frakta grejer, eller ser åtminstone till att dragkroken sitter på någon gigantisk SUV med massor med hästkrafter så den orkar dra tunga lass. Det är nog den oförståelsen av europeiska synsätt som gett Tesla Model X dragkrok men inte Model S.
Men sätter de inte dragkrok på Tesla Model 3 kan de få en obehaglig överraskning i Europa med massor med avbeställningar. Model 3 är mycket “känsligare” för dragkroksfrågan än Tesla Model S var ty Model S betraktades ändå som en premium prestandabil, inte som en folkbil. Att en Lamborghini eller Porsche saknar dragkrok är mindre förvånande än om en Volvo eller Opel gör det. Genomsnittlige Model S ägaren har ofta en andrabil med dragkrok – men mer folkliga Model 3 kommer antingen vara enda bilen i hushållet eller vara just den andrabilen som förväntas ha dragkrok.
Det som ger oss hopp är Teslas utvecklingschef JB Straubels egen Tesla Roadster, som är en av de få i världen som har dragkrok. Bilarnas utvecklingschef vet alltså personligen att även små bilar blir mer användbara om de har en dragkrok och har säkert sett till att bilarna har förberetts för dem. De första bilarna som ska levereras i USA har inte fått dragkrok för att gemene amerikanaren efterfrågar inte sånt. Men i framtiden, när bilarna ska ut på marknader där efterfrågan finns hoppas vi att Tesla kan inse behovet och erbjuda dragkrok som tillval.
Att Tesla Model X har dragkrok (inte ens som tillval utan faktiskt som standardutrustning sedan några veckor tillbaks) men inte Model S misstänker vi kan vara ett sätt av Tesla att styra sina kunder till att köpa större och dyrare modeller. Men få presumtiva Model 3 köpare kommer vara beredda att köpa en Model X istället bara för dragkrokens skull – prisskillnaden emellan bilarna är alldeles för stor för det.
Vi ställde även frågan “vilka utrustningspaket tänker du skaffa” till våra medlemmar:
Även här fick vi överraskande svar. Medan två tredjedelar vill ha drag på sin Tesla Model 3 vill endast 4% ha drag i bilen 😉
Elon Musk utlovade i ett färskt twittermeddelande att Tesla Model 3 kommer komma i en performance version innan bilarna når Europa. Efterfrågan efter den är dock minst sagt ljummet. Överväldigande majoriteten av de som har svarat på vår enkät tyckte att de utlovade dryga fem sekunder 0-100 km/h som basversionen av Tesla Model 3 kan erbjuda räcker för deras prestandabehov. Endast 4% vill ha mer prestanda i bilen.
Total självkörningsförmåga är lika ointressant tycker de flesta. Här har dock flera antytt att de tänker inte köpa den funktionen idag men kan tänka sig köpa till den till sina bilar i efterhand, när funktionen släpps av Tesla. Bilarna är än så länge bara förberedda för självkörning, och man kan antingen betala för funktionen i förskott när man köper bilen eller köpa (för något högre pris) i efterhand när väl funktionen är färdigutvecklad och släppt.
Stort batteri och autopilot verkar däremot bli populära tillval till bilarna. I vårt avlånga land med långa avstånd kan det vara tryggt att köpa till räckvidd – och autopiloten gör mycket nytta när man maler mil efter mil på motorvägen.
Mest valda utrustningen till Tesla Model 3 är dock Premium-paketet. Exakt vad som är mest lockande i den får vi återkomma till, men det är mångt fler som valde premiumpaketet än till exempel fyrhjulsdrift eller 19-tums sportfälgar. Det tyder på att medan Tesla Model S sålde mycket på sin sportighet är det annat som tilltalar blivande Model 3 kunder.
Svenska Tesla Model 3 spekulanten verkar vara nöjd med den “lagom sportiga” bilen som erbjuds. Dryga fem sekunder 0-100 km/h är ändå snabbare än de flesta bilar på marknaden. De är inte så mycket ute efter en sportbil som en praktisk elbil. Vill Tesla sälja många Model 3 i vårt land bör de satsa mer på dragkroken bakom bilen än bra drag när man pressar gaspedalen i botten.
TCS ett år sedan: Tillbaka till framtiden
För ett år sedan tittade vi på bränslecellens historia. Hur bränslecell var enda alternativet innan dagens moderna laddbara batterier uppfanns, men har halkat efter i utvecklingen sedan dess.
Blir det inte fel på procentsatserna när man kan välja flera alternativ? Det är 378 röster totalt men jag t.ex röstade ju på tre alternativ. Totalt är det nog närmre runt 140 personer som röstat och av dem så vill 14 ha en prestandaversion, dvs 10%?
Bäst är nog att göra en omröstning med ett alternativ som alla måste följa i så att man sen kan räkna procent.
Håller med. Kan inte Tibor se hur många unika medlemmar som avgett röster?
Det blir fel när det blir 100% totalt som svarar flerval.(skulle alla valt alla alternativ skulle man då kunna säga att bara 1/8 skulle välja något av alternativen men den beräkningen, helt missvisande mao) Behöver veta unika svarande för att kunna räkna fram procentsatsen.
Idag äger jag en bil som man inte får sätta drag på och det är ett elände. Skall man köra möbler eller bråte så måste man rodda med att hyra bil och släp eller skåpbil – jag har drag som ett skall krav på min nästa bil! Kommer inte modell 3 med drag så avbokar jag nog och väntar ett par år till jag har råd med en begagnad X…
Jag saknar argumentet att M3 är en sedan, medans övriga är hatch back, i artikeln. Det driver på frågan om dragkrok. Fick jag gissa är det en större anledning än att detta är “folkbil”. Det är långt ifrån en “folkbil” som priset ser ut idag, och därför gissar att de som vet vad M3 är för en bil är personer med samma förutsättningar som MS/MX ägare.
Jag bekostade en dragkrok på min bil, fast jag aldrig använt den.
min motivering var att bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha.
Att Premiumpaketet var populärt var intressant.
Det är nästan dubbelt så många som väljer det än långfärdsbatteriet (finns det bättre ord för long-range?).
(skall bli intressant att höra analysen på det) Skulle gärna vilja vet vad folk tycker om prissättningen)
Har lite svårt att avgöra hur mycket är 35 000$ för amerikanarna (en del i Kalifornien kan få den för 25 000, och med tanke på löneläget och bostadspriserna så kan det vara extremt fördelaktigt) : det finns bicmac index för att jämföra, men finns det andra mått för att avgöra hur mycket modell 3 är värt för invånarna i usa om man för över förutsättningarna till sverige?)
Jag har hört detta resonemanget: I USA går gränsen för att en bil ska betraktas som överkomlig för medelamerikanen vid $30.000. Men det statliga bidraget kostar 3:an $27.500 och kommer alltså under den gränsen. Sen får man ju lägga på moms, men den varierar ju från delstat till delstat, därför anger man alltid priser utan moms i USA.
Vad det motsvarar i Sverige vet jag inte. SEK 250.000?
För min del är det att det större batteriet kostar alldeles för mycket för att enbart spara in på ett fåtal laddstopp vid mina rätt ovanliga långresor. Att betala 6000-7000 kronor extra per mil för de ytterligare 15 milen ger en väldigt hög milkostnad som enbart tjänas in på långresor.
Premiumpaketet ger däremot en hel del saker som kan användas varje enskild dag, i synnerhet glastaket ovanför framsätena är jag ute efter, men även elsäten och bättre stereo ger ett rätt bra mervärde för “bara” $5000. Jag ser till och med fram emot att få testa att köra Model 3-camping just tack vare glastaket och somna varmt och skönt men under stjärnorna.
“Endast 4% vill ha mer prestanda i bilen.” Jag skulle nog säga att de övriga inte vill *betala* för mer prestanda. Jag har inget emot mer prestanda, men med nuvarande prislista så tror jag inte P-versionen kommer få plats i min budget.
Jag har inte sett några priser på en Performanceversion och är visserligen intresserad av det alternativet, men i avsaknad av prisinformation så kryssade jag inte för det alternativet.
En annan parameter som är intressant är att “folkbilssegmentet” även till stor del utgörs av barnfamiljer som i Norden är = kombifordon. Detta så att man kan få in både en barnvagn och lite packning.
Jag har tidigare hört att M3 skulle komma med kombikaross men ser nu att så inte är fallet. Nån som vet om det kommer senare eller varför inte?
Kanske krok på g?
https://twitter.com/Model3Owners/status/894243023491538944
Pingback: Model 3 - bestillinger og avbestillinger - Tesla Owners Club Norway