Audi har gått ut med pressrelease om att deras kommande e-tron elbil kommer vara först i världen med “virtuella sidospeglar”, dvs kameror istället för backspeglar.
Backspeglar har funnits på bilar sedan urminnes tider, men ju mer strömlinjeformade bilar har blivit desto större problem har de utgjort. Hur man än försöker strömlinjeforma backspegeln kan man ändå inte komma ifrån att dess baksida måste vara plan och tillräckligt stor för att föraren ska kunna se bakåt. Backspeglarna sägs stå för ca 6% av luftmotståndet för en modern bil. En elbil som skulle fått 30 mils räckvidd med backspeglar skulle kunna åka 32 mil om man ersatte dem med kameror. Därför har speciellt elbilstillverkare förespråkat förnyelse i lagstiftningen. Men även fossilbilar vill bli av med dem i jakt på minskad förbrukning och därmed utsläpp.
Kameror istället för backspeglar har vi sett på otal konceptbilar de senaste åren. Även första prototypen av Tesla Model X hade kameror monterade – men sedan när bilen skulle serietillverkas fick de skruva dit traditionella backspeglar i alla fall för att uppfylla internationella lagar.
Audi hävdar dock nu att e-tron kan bli den första bilen i världen som faktisk kan börja levereras med kameror istället för backspeglar. Fast helt först är de inte – Volkswagen XL1 hade kameror redan år 2013. XL1 var även känd som “enlitersbilen”, en extremt snål bil Volkswagen utvecklade som bara drog 1 liter diesel per 100 km. Priset började dock på 111,000 euro för en obekväm småbil så Volkswagen tillverkade färre än 250 bilar allt som allt. Det var just på grund av låga tillverkningsserien som Volkswagen fick dispans och fått sälja bilen utan backspeglar. De flesta bilar hamnade ändå bara på museum och i privata samlingar.
Reglerna kring backspeglar har dock ändrats i fjol i Japan, där tillåts nu bilar ha kameror istället för backspeglar. Liknande regler väntas snart godkännas i Europa och USA. Men – de har inte godkänts än.
Tänker alltså Audi vänta med e-tron tills reglerna har ändrats i Europa och USA? Eller tänker de tillverka den i så små serier så de får samma dispens Volkswagen XL1 fick? Det sa Audis pressrelease inget om. Däremot står det att kamerorna kommer vara tillval – grundmodellen av bilen kommer få ordinära backspeglar.
Inuti bilen kommer kamerornas bilder visas på små skärmar på dörrarna. Förarens blick kommer hitta dem på ungefär samma ställe man är van vid – fast visst ser de ganska små ut? Speciellt högra skärmen kommer man inte se särskilt mycket av.
Vi har sett många innovativa lösningar på vart bilderna från backkamerorna ska visas:
NEVS 9-3 har skärmarna ungefär som backspeglar, men som pekar inåt i kabinen, inte utåt.
Prototypen av Tesla Model X visade bilderna på var sin sida hastighetsmätaren på instrumentpanelen.
BMW hade på en av sina i8 konceptbilar en lösning där fyra kamerors bild kombinerades ihop till en enda panoramabild om vad som finns bakom och vid sidan om bilen och visade det på en skärm på innerbackspegelns plats.
Det blir intressant att se om Audi verkligen kan släppa e-tron utan backspeglar – eller om kamerorna blir bara en obeställbar extrautrustning till den? Och biltillverkarna står i kö med innovativa lösningar för hur backspeglarna kan moderniseras.
BMWs lösning med en central ”backspegel”skärm där föraren OCH alla passagerare kan se allt bakom och på båda sidor av bilen, borde ge en närmast optimal lösning. Ofta har en passagerare fram lika stor koll som föraren oh kan därmed delta och varna om något dyker upp.
Vid handledning (övningskörning) behöver heller inte handledaren (och körskolläraren) titta genom många olika speglar för att kolla att eleven har koll. Central skärm med en komposit-bild av alla sidor runt bilen (utom framåt) är bästa lösningen hittills.
Känns rimligt att Audi erbjuder tillvalet med virtuella backspeglar endast på de marknader där det blivit tillåtet vid tid för beställning.