Braking news

M3_1-1

När ansedda organisationen Consumer Reports testade Tesla Model 3 var de inte nöjda med bilen. Den fick inte deras åtråvärda rekommendation på grund av dålig fjädringskomfort, krångliga kontroller på instrumentbrädan, högt vindbrus – och framför allt dålig bromssträcka.

När de testade bilens bromsar genom att tvärbromsa från 96 km/h blev bromsavståndet allt mellan 39 och 46 meter. Genomsnittet för klassen lyxsedaner är på 40 meter. Förutom att Model 3 oftast hade mycket längre bromssträcka än så fann Consumer Reports att resultaten varierade alldeles för mycket mellan olika bromsprover. De till och med testade två olika exemplar av Model 3 som båda betedde sig likadant. Därför kunde de inte rekommendera bilen.

För vilken som helst bilmodell skulle detta resultat varit katastrofalt. Consumer Reports kan närmast jämföras med svenska Råd & Rön och en produkt underkänd av dem får det tufft på marknaden. Tesla är dock inte vilken som helst biltillverkare.

Elon Musk twittrade snabbt ut att bilens ojämna och alldeles för långa bromssträcka beror på fel i bromsarnas mjukvara. En elbil kan bromsas på två olika sätt: med traditionella bromsar eller genom att låta elmotorn “motorbromsa”, agera som en generator och ladda bilens batterier med rörelseenergin. De två olika bromsmetoderna, tillsammans med ABS som ska se till att hjulen inte låser sig ska samarbeta med varandra för bästa bromsresultat. Uppenbarligen hade Tesla Model 3 en bug i mjukvaran som styrde bromsarna vilket gjorde att bromsmetoderna inte samarbetade med varandra optimalt i alla situationer.

Utan att veta kan vi i alla fall spekulera i att regenerativa inbromsningen till exempel blir mindre kraftfull när batterierna är fulladdade, programvaran kanske inte agerade rätt i sådana situationer (då ska mekaniska bromsarna bromsa mer). Eller att sammanlagda bromsverkan från motor och bromsar var kanske så kraftig så ABS systemet trädde in och släppte på bromsarna. Ett annat alternativ kan ha varit att koden fungerade bra när den testades i fjol innan Model 3 lanserades – men sedan dess har ju samma programvara vidareutvecklats för fyrhjulsdrift där alla fyra hjulen kan bromsas med elmotor. (Bakhjulsdrivna versionen av bilen kan enbart bromsa bakhjulen med elmotor, framhjulen bromsas alltid med enbart mekaniska bromsar.) Nya programvaran fungerade nog bra för fyrhjulsdrivna bilen men koden blev inte optimal för enbart bakhjulsdrivna (klassiska “det här kan väl inte påverka det där” felet vid programmering). Hur som helst är det otroligt pinsamt för Tesla att de själva inte hittat allvarliga felet i en för bilens säkerhet så viktig komponent utan en oberoende provinstitut fick hitta det åt dem. I publikt strålkastarljus.

En vecka efter Consumer Reports avslöjande har Tesla nu skickat en trådlös uppdatering till alla Model 3 bilar som rättar till buggen i bromssystemet. När Consumer Reports åter testat bilarna såg de att nya programvaran beter sig korrekt och får stopp på bilen på 40 meter från 96 km/h – och konsekvent, med samma bromsverkan från gång till gång.

De trådlösa uppdateringarna ger Tesla möjlighet att snabbt få ut viktiga uppdateringar till alla sina bilar. Traditionella bilar skulle behövts återkallas och besöka verkstad för att fixas. Förutom kostsamt skulle det även tagit mycket längre tid. Consumer Reports var själva imponerade av sättet Tesla kunde fixa till problemet. “Jag har jobbat hos CR i 19 år och testat över tusen bilar” sa biltestchefen Jake Fisher “men jag har aldrig sett en bil som kunde förbättra sitt beteende via en trådlös uppgradering”. Tja, välkommen till framtiden?

Elon Musk har även twittrat att Tesla ska försöka få bromssträckan ännu kortare framöver, “Tesla kommer inte sluta förrän Model 3 har bättre bromsar än alla andra liknande bilar”.

Även flera av de övriga synpunkter Consumer Reports hade på bilen kunde Tesla fixa via trådlösa uppdateringar. Som sättet att ställa in backspeglarna och ratten, som CR tyckte var alldeles för krångliga hade förenklats i senaste programversion.

Andra saker som Consumer Reports klagat på var vindbruset vid höga hastigheter och obekväma baksäten. Bilarna de testade var tidiga bilar som tillverkades i fjol innan volymproduktionen kom igång. Elon Musk uppgav att senare bilar har förbättrats på de punkterna och nya Model 3 både är tystare och bekvämare. Företaget har erbjudit Consumer Reports att testa en nyare tillverkad exemplar av Model 3.

Vindbrus och baksäten är inget man kan fixa med mjukvaruuppdateringar. Även om Tesla kan spara enorma summor på att slippa återkalla bilarna för minsta lilla mjukvarufel finns det fortfarande saker som behöver åtgärdas mekaniskt. Till de som har en tidig exemplar av Model 3 har Elon Musk twittrat “Förbättrade vindrutan för vindbrus och stötdämpare för åkkomfort är stora ingrepp. Om du inte är störd av dem byt inte. Bästa sättet att förbättra åkkomfort är att minska däcktrycket till ~39 psi. 45 psi ger bäst räckvidd men lägre komfort.”

Consumer Reports har ändrat sitt betyg på Tesla Model 3 och rekommenderar nu bilen. I deras artikel om ändringarna lovar de fortsätta utvärdera bilen och ändringarna Tesla har infört. Det som skulle tagit en traditionell biltillverkare månader att fixa via kostsamma återkallanden fixade Tesla på en vecka via en trådlös uppdatering. Fast å andra sidan – en traditionell biltillverkare skulle också ha testat bromsarna ordentligt, just för att de vet hur kostsamt det är att fixa dem senare. Teslas metod att “skeppa först, fixa via uppdateringar sedan” är väsensskilt traditionella bilbranschen och påminner snarare om dator- och mjukvarubranschen där sådant är kutymt. Vilket approach som är bättre tål att diskuteras, men en sak är säker: alla Teslaägare, även de som köpt sina bilar för flera år sedan vet att programvaran i deras bilar är alltid den allra senaste, med alla nya finesser och säkerhetsfixar på plats. Även om man aldrig har besökt en verkstad.

 


TCS ett år sedan: Får inte neka

För ett år sedan berättade vi om nya norska lagen som gör att de som bor i lägenhet kan inte längre nekas laddplats. Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen får inte utan orsak avslå begäran om att sätta upp laddplats för elbil. Det är en liknande lagstiftning som behövs även i Sverige så att även de som bor i lägenhet ska våga skaffa elbil.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 5 Responses to Braking news

    1. Geni87 says:

      Grymt att kunna använda OTA för en sån här uppdatering, där har övriga biltillverkare mycket att lära av Tesla! Men också rätt skrämmande att mjukvara som ger så uppenbart dålig bromsprestanda kan släppas ut… Det är faktiskt extremt konstigt att de inte har testat bromsprestanda på alla (två) varianter innan de släppte mjukvaran. Där behöver Tesla se över sina rutiner, speciellt för så säkerhetskritiska funktioner som man bör testa extra mycket innan de går “live”.

      Sen är väl knappast den genomsnittliga bromsträckan 40 meter för konkurrenterna till Model 3, 40 m är ganska dåligt? Googlade lite snabbt och spannet för de flesta är 31-35 meter.

      • Håller med dig.

        Angående bromssträckan så är den i genomsnitt 131 feet för lyxsedaner enligt Consumer Reports. De testar från 60 mph dvs från 96 km/h.

        Model 3 fick nya siffran 133 feet i bromssträcka när Consumer Reports testade om den. BMW 3 serien stannade på 132 feet enligt samma test, Audi A5 på 135 feet. Consumer Reports tester verkar alltså vara hårdare än tex Teknikens Världs. En meter är 3.2 feet så man kan säga att de tre bilarna har nu samma bromssträcka, mindre än en meters skillnad.

        • Geni87 says:

          Okej, jag har i huvudsak läst Europeiska siffror för 100-0 km/h för t.ex. BMW 3-serie, Audi A4, Volvo S60 etc. Och där ligger siffrorna i det spannet jag skrev.

          Har svårt att se hur consumer reports test är hårdare, det är väl full broms från 60 mph till 0 som gäller? En stor skillnad kan kanske vara däcken de brukar köra med i USA, “all season” eller vad de heter, de är inte direkt kända för bra prestanda. I Europa brukar bilarna levereras med riktiga sommardäck som har bättre prestanda. Så det är kanske där skillnaderna mellan “mina” och “dina” siffror ligger. 🙂

        • Pontus says:

          Dom kanske har one feet roll out 🙂
          Sedan kan jag ju säga att uppdateringen av hur backspeglarna ställs in kom för två uppdateringar sedan så den är ingen nyhet just för helgens uppdatering. Enligt min mening så vart den dessutom sämre, lite krångligare fler knapptryck för att ställa in backspeglarna.

    2. Elbilisten says:

      Fyndig rubrik 😀

    Lämna ett svar