(inga) konkurrenter på gång

 

På kort tid har det dykt upp detaljer om två konkurrerande elbilar med liknande prestanda som Tesla Model S: Audi R8 e-tron och Denza. Kommer det äntligen elbilar som på allvar kan konkurrera med Tesla Model S? Låt oss ta en titt på dem:

Audi R8 e-tron har ibland påståtts vara på gång, ibland lagts på is av Audi. Just nu påstås att bilen ska börja säljas i slutet av det här året. Audi R8 e-tron blir en ren elbil med 48,6 kWh batteri, uppemot 40 mil räckvidd, och 0-100 km/h på 4,2 sekunder. På pappret en direkt konkurrent med Tesla Model S (fast Tesla har slutat tillverka bilar med så små batterier).

Men sen börjar man läsa det finstilta… till att börja med är iaf jag väldigt tveksam till 40 mils räckvidd från en 48 kWh batteri. I så fall max räckvidd, vid 30 km/h krypfart, inte enligt någon blandad körcykel. Tittar vi på elbilar i gemen kan man förvänta sig kanske 25 mil reell räckvidd från en 48 kWh batteri. Men med tanke på räckvidden övriga elbilar på marknaden kan erbjuda är det ändå imponerande.

Nästa problem är att Audi R8 e-tron är tvåsitsig. Tesla Model S är femsitsig plus två barnstolar. Och dubbelt så stort lastutrymme som en Volvo V60 kombi. Teslan är alltså en familjebil som är endast 0,2 s långsammare till 100 km/h än Audis extremsportbil.

Men största problemet är ändå priset. Tänk dig en fullutrustad värsting-Model S. Får du Audi R8 e-tron för samma pris? Dubbla priset? Tredubbla? Nej. Audi R8 e-tron kommer att kosta 9 000 000 kronor. Ja, nio miljoner kronor! För den summan får man en inte lika praktisk, inte lika rymlig bil med mycket sämre räckvidd och utan världsomspännande gratis snabbladdarnät. Kan 0,2 sekunder snabbare till 100 km/h kompensera allt det där?

denza

Denza då? Vem-za? Denza är en ny kinesisk bilvarumärke, som är ett samarbete mellan Daimler Benz och kinesiska biltillverkaren BYD. Deras första elbil Denza har just premiärvisats på bilmässan i Peking. Enligt företagets hemsida är det en femsitsig modern bil med 5 stjärnor i C-NCAP krocktest, 47,5 kWh järnfosfat batterier, 25 mils räckvidd enligt körcykel (“upp till” räckvidd på 30 mil), 0-100 km/h på 14s och 150 km/h toppfart.

Låter som en allvarlig utmanare till Tesla Model E redan tre år innan Tesla Motors planerar lansera den! Model E förväntas ju också få ca 50 kWh batteri och 30 mils räckvidd. Kan kineserna lyckas med konststycket att lansera en “Tesla-dödare”? Även om alla siffror om Denza är snäppet sämre än dem vi förväntar oss av Model E så blir det ju en kinesisk bil med kinesiskt lågt pris och säljstart redan i år?!

Allt låter åter igen bra – ända tills vi får höra priset. För Denza kommer att kosta från RMB 369 000, som omräknat till svenska kronor inkl frakt och moms landar på uppemot 600 000 kronor. Vi ska inte ge oss in på diskussioner om kinesisk vs amerikansk bilkvalitet men kan ändå konstatera att för endast 30 000 kronor extra kan man få en Tesla Model S med större batteri, större räckvidd, större antal sittplatser, större lastutrymme och långt bättre acceleration.

 

Man blir nästan besviken hur pass efter konkurrenterna fortfarande är.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.