Jaguar har nu visat upp sin I-Pace elbil – första elbilen som på allvar börjar närma sig Teslas bilar.
Jaguar kallar I-Pace för en SUV och vill jämföra den mot Tesla Model X men i verkligheten är den väldigt mindre. Jaguar I-Pace är femsitsig, Tesla Model X sjusitsig. Till och med Model S kan fås med två extrastolar och bli 5+2 sitsig. Jaguar I-Pace är faktiskt kortare och smalare än till och med Tesla Model 3:
Längd | Bredd | Höjd | |
Jaguar I-Pace | 4682 | 2011 | 1565 |
Tesla Model 3 | 4694 | 2088 | 1443 |
Tesla Model S | 4979 | 2187 | 1445 |
Tesla Model X | 5037 | 2271 | 1684 |
Egentligen konkurrerar I-Pace med Teslas kommande mini-SUV Model Y som kommer ha liknande yttermått som Model 3 men vara högre. Jaguar lyckades släppa sin mini-SUV före Tesla Model Y vilket de ska ha all cred i världen för men att jämföra den mot den mycket större Model X blir bara pinsamt.
Jaguar I-Pace har ett batteripaket på 90 kWh som ger den 48 mils räckvidd enligt nya WLTP körcykeln. Kvarvarande körsträcka beräknas på liknande sätt Teslas navigator gör med hänsyn till terräng, trafik och körstil. I-Pace är fyrhjulsdriven, med en elmotor på framaxeln och en på bakaxeln på sammanlagt 400 hästkrafter. Acceleration 0-100 km/h tar 4.8 sekunder. Elbilssiffror man hittills bara sett på datablad från Tesla.
I-Pace kan laddas med max 100 kW, även det jämförbart med Teslas bilar på 120 kW. Fast medan Tesla redan har sina egna Supercharger stationer runt om i Europa måste Jaguar I-Pace förlita sig på publika laddstationer som än så länge är på 50 kW. Det talas om nya snabbladdarnät som möjliggör laddning med full 100 kW laddeffekt – men de beräknas dyka upp först om ett eller några år. Tesla har alltså en klar fördel med laddning vid långfärder – än så länge i alla fall.
Jaguar I-Pace inbyggda laddare är på 7 kW, det vill säga 32 A enfas. Ett väldigt dåligt val då få personer har tillgång till mer än 16 A enfas laddning hemma. En trefasladdare skulle utan tvekan varit ett mycket bättre val, som Jaguar kunde ha erbjudit åtminstone som tillval. Flera av våra medlemmar på Tesla Club Swedens forum har skrivit att de faktiskt övervägt köpa en Jaguar I-Pace – men hoppat av köpet då det framkom att bilen saknade trefasladdning. Ett så pass stort batteri kommer ta alldeles för lång tid att ladda på enfas.
En annan viktig biltillbehör som ofta efterfrågas på vårt diskussionsforum är dragkrok. Jaguar erbjuder dragkrok till I-Pace för 19,000 kronor som extra tillbehör. Max dragvikt är 750 kg som räcker till att köra höstlöven till tippen eller att sjösätta (lilla) båten men inte till att dra husvagn.
Förarmiljön är lika elegant som förväntat av Jaguar. Många har berömt ratten för att vara väldigt greppvänlig. Men vad är det för konstigt mellan framstolarna? Tar mycket plats i onödan, elbilar behöver ingen kardanaxel, men verkar ändå inte erbjuda mycket förvaringsutrymme. Många knappar för sånt Tesla styr från mittskärmen.
Passagerarna bak kan njuta av en enorm panoramaruta på taket. Inredningen håller på klassiskt Jaguarvis väldigt hög kvalitet. Vill Jaguar plocka kunder från Tesla borde de betona sådana kvaliteter istället för fåniga accelerationstester mot Model X, mer om det nedan.
På svenska beställningssidan finns det tre utrustningsnivåer att välja mellan, med startpris från 829,000 kronor. Instegsmodellen saknar strålkastarspolning men SE och HSE modellerna har faktiskt denna för vårt slaskiga klimat så nödvändiga tillbehör – vilket Tesla tyvärr saknar på alla sina modeller.
Tidning efter tidning har fallit för Jaguars försök att jämföra I-Pace mot den mycket större och sjusitsiga Tesla Model X, men jämför vi priserna mot Model S börjar den på 892 000 kronor. Då får man en något större bil fast med mindre batterier. Räckvidden är svårt att jämföra än, Model S 75D kommer 41 mil enligt EPA körcykel, I-Pace 48 mil enligt WLTP som är en annan körcykel. I verkliga livet kommer nog bilarna komma lika långt då WLTP är en snällare, mer optimistisk körcykel än EPA. Tesla får ut mer räckvidd ur sina batterier pga Model S bättre strömlinjeform.
Jaguar I-Pace verkar äntligen vara den första elbilen som på allvar kan ta upp konkurrensen med Tesla. Så många andra bilar har utropats till att vara “Tesla-dödare” som vid närmare granskning var närmast skrattretande. Jaguar lyckas med konststycket att lansera en elbil som med både pris och prestanda rör sig i samma division. Någon “Tesla-dödare” blir nog I-Pace inte i den meningen att den skulle driva Tesla i konkurs men visst kommer den stjäla både en och annan kund. Jaguar I-Pace är beviset på Teslas motto “att påskynda världens övergång till hållbar energi” – äntligen en biltillverkare som följer efter på det utstakade spåret mot framtiden!
Med tanke på det är det nästan lite sorgligt att se hur Jaguar har valt att marknadsföra bilen. Att jämföra den mot en mycket större sjusitsig SUV blir bara lika konstig som om till exempel BMW skulle jämföra sin 3-serie med säg Audi Q7 i sin marknadsföring. Att koncentrera sig på konstiga tävlingar mot en Model X blir mest pinsamt – istället för att avfyra en bredsida mot Teslas byggkvalitet och interiörkänsla. Se bara nedan videoklipp:
Varför ta en Model X 75D istället för den Model S 75D Jaguar I-Pace mer är jämförbar med? Naturligtvis för att I-Pace gör 0-100 km/h på 4.8 sekunder. Den skulle ha förlorat i acceleration mot Model S 75D som gör det på 4.4 sekunder – men har en chans mot Model X 75D som gör det på 5.2 sekunder. Men accelerationsskillnaden blev så pass litet att de istället koncentrerade sig på bromssträckan: man skulle förutom accelerationen även bromsa ner till 0 också. Och där förlorar den mycket större och tyngre Model X ännu mer.
Men det som Jaguar sedan gör är nästan ännu mer löjligt, på gränsen till vilseledande reklam. Märk väl hur bilarna alltid filmas med I-Pace i förgrunden så perspektivet gör att det syns inte lika väl att den är mindre? När de visar bilarnas nos är de nos mot nos, när de filmar bilarnas bakända är de också i linje med varandra för att ge intrycket att bilarna är lika stora. I verkliga livet fick I-Pace backa 35 cm för att komma i linje. Sedan pratar de om Model X P100D – men testkör mot icke-performancemodellen 100D?!
Men istället för att klaga på fusk bör vi hylla Jaguar att de äntligen har tagit fram första elbilen som åtminstone är jämförbar mot Teslas bilar. Vi får hoppas framtida reklamfilmer på I-Pace kommer koncentrera mer på områden där bilen faktiskt är bättre – att göra sådana här konstlade jämförelser gör bilen nästan en björntjänst.
Tvärtemot det många tror är det bättre ju fler biltillverkare som äntligen tar fram riktigt bra elbilar. Att tro att fler elbilar från flera olika tillverkare skulle vara något dåligt är som att oroa sig över hur det kommer gå för BMW när både Audi, Mercedes, Porsche mfl också bygger bilar?
Att i-Pace snarare är en upphöjd kombi än en SUV blir än mer uppenbart om man jämför med Volvo V 60 cross-country. 1545mm hög vs i-Pace 1565mm. Inget fel i det men jämförelsen haltar som sagt betänkligt mot Model X.
Leveranstid? Begriper inte varför de lanserar bilen med beteckningarna S, SE och HSE? Det blir ju bara ett batteripack och ett motoralternativ…
S, SE, HSE antagligen eftersom de betäckningarna används av Jaguars övriga sortiment. Det kommer andra motorstorlekar senare.
Ok, men då är de konsekvent obegripliga isf. Hur vet du att det kommer andra motorstorlekar till den? Jag gillar utseendet på I-Pacen, men inte priset…
Varför så negativt? Några få linjer om vad som är bra, resten fokuseras på det dåliga? Nej, ska detta vara ett elbilsforum, så får man nog ta en annan approach. Bättre slåss mot fossilbilar!
De negativa raderna kommer av i mitt tycke totalt fel marknadsföring från Jaguar. Att jämföra mot Model X är bara fånigt. Tänk om BMW skulle lansera en ny 3-serie och jämföra den mot säg Audi Q7?
Jämföra bilarna i sig kan jag inte göra än då jag inte har testat I-Pace i person än. Jag har tagit upp de fördelar man kan se från datablad och hört från folk som har testat.
Jag hoppas det framkom av artikeln att jag tycker Jaguar har tagit fram en kompetent elbil, en av de första som på allvar kan konkurrera mot Tesla.
Jag kan hålla med om att PR-biten är aningen märklig, men det blir lite krasst att såga bilen pga det. Tesla har ju i stort sett ingen PR, så då är bilen perfekt? Bättre är väl att se iPace som vad den är; en långfärds-premium-elbil och det tror jag den är bra på. Självklart finns det förbättringspotential, men som helhet så måste jag säga att bilen verkar mycket kompetent.
Det enda negativa om bilen i artikeln var väl att det inte fanns trefasladdning som ett alternativ?
Storleken är ju en smaksak, inget negativt för alla vill inte ha en bil så stor som Model X.
Snabbladdning finns men tyvärr blir den begränsad av dagens laddnätverk men detta skall ju inte räknas som något negativt för bilen men kanske biltillverkaren och detta problemet kan vara bort om ett par år utan att behöva byta bil.
Räckvidden är bra.
Reklamen är dålig, skulle kunna fokusera på Jaguars fördelar, både mot Tesla och alla avgasbilar.
Det enda negativa är dessutom inget större bekymmer i t.ex. Norge, USA eller Storbritannien. Det är i större delen av resterande länder som problemet är mer markant men det kanske är främst i dessa tre länder som bilen kommer att säljas.
Ok, men efter att ha läst artikeln så är inte mitt intryck positivt iaf. Artikeln har en negativitet över sig som är tråkig med tanke på att det är “lanseringsartikeln” för en en ny elbil. Första intrycket är viktigt och här känns det inte helt bra. Här kan man vara oense i lång tid, men faktum kvarstår att jag tycker man ska börja med att vinkla artiklar om elbilar någorlunda positivt i den tid vi är i nu. Kritik kommer det att finnas till alla bilar, el och fossila, men man behöver inte sälja ner så initialt.
Tror de fokuserar så mycket på “acceleration+broms”-test för att det är mer synligt. Smaken är ju som baken så inredningen kanske inte alla tycker är bättre. Dock tycker jag det är fånigt om man klarar 0-100 på 4,8 eller 5,2 sekunder. Båda är bra accelerationer. Jämför med motsvarande fossilbil istället. Och kul att det “äntligen” kommer en konkurrent. Och ingen bil kommer att bli en Tesla-dödare. Kolla bara hur många telefoner det kommit som skall slå ut iphone t.ex.
fast samtidigt som de inte hotar iphone så finns det faktiskt telefoner som jag kan argumentera är mycket bättre än iphone. en del ocks betydligt billigare. så det är bara bra för konsumenterna att det finns valmöjligheter. det gör också att apple tvingas skärpa sig.likväl hoppas jag på samma utveckling på elbilsidan.
Absolut. Och jag tror inte Elon Musk är orolig. En snubbe som släpper sina patent fria vill ha konkurrens.
Snygg och bra bil på alla sätt och vis, men enfas laddning 32a? nästan ingen har 32a, verkar inte genomtänkt.
Sen att jämföra äpplen och päron i en test då får väl Tesla snart plocka fram nya Roadster2 och visa dom vad som händer om man vill jämföra på det viset. 🙂
“Tidning efter tidning har fallit för Jaguars försök att jämföra I-Pace mot den mycket större och sjusitsiga Tesla Model X” Är inte det bevis nog för att Jaguar gjort helt rätt i sin marknadsföring? Bilen uppmärksammas grund av detta, även av dig, så syftet är uppnått. Och sen är det väl i ärlighetens namn så att Tesla har en lång historia att jämföra sina bilar mot bilar i helt andra segment i “fåniga accelerationstester”. Till och med semin försöker de sälja in med snabb acceleration utan släp, men det har jag inte sett dig klaga på.
Om Jaguar kan fixa trefas laddning, så har vi första utmanaren till Tesla. Sen behövs även en snabbladdnings infrastruktur. Då kommer de börja sälja I-Pace! Snygg bil. Välkommen
I denna nyhet står det “Jaguar erbjuder dragkrok till I-Pace för 19,000 kronor som extra tillbehör”. Jag gissar att detta är baserat på vår medlem HelectriCs inlägg. Då tycker jag att det är bra att framhäva vad han skrev om detta:
“19000 är faktiskt utan moms, men det är vad ÅF tar för att montera kroken. Detta görs inte på fabrik och därför framkommer den inte i designstudion”.
Alltså, 19k exkl. moms hos en specifik ÅF i Norge. Vad det landar på hos en svensk ÅF kan vi bara spekulera i.