Ladda aldrig när det åskar

M3blixt

Med sommaren börjar också tyvärr åsksäsongen. Hur är det med elbilar och åska? Kan de skadas utav åsknedslag?

Så här skriver boken Skaffa Elbil om laddning i åskväder:

Skaffa_elbilÅska

Ladda aldrig när det åskar. Punkt.

Många laddsladdar, laddboxar, laddstolpar och snabbladdare är utrustade med överspänningsskydd som sägs skydda mot åska – men det är endast mot avlägsna åsknedslag. Slår åskan ner i din närhet kan din elbils batterier och laddelektronik ändå skadas av strömpulsen som fortplantar sig via laddkabeln.

Börjar det åska och mullra: dra ur laddkabeln!

Däremot är det lika säkert för passagerarna att sitta i en elbil som i en traditionell bil med förbränningsmotor när det åskar. Du har säkert hört rådet att söka skydd i bilen när det blixtrar och det kan du fortsätta med även i en elbil. Slår åskan ner skyddas du av bilens kaross.

 

När blixten slår ner någonstans uppstår en strömpuls i näraliggande elledningar med högre spänning ju närmare blixten de är. Slår blixten rätt ner i ditt eget hus finns det egentligen inget hundraprocentigt skydd.

Slår blixten ner lite längre bort finns det i “klumpen” på Teslas laddsladd ett inbyggt överspänningsskydd. Kunder som frågat Tesla har fått som svar att den kommer skydda bilen. Dock har kunder som upplevt blixtnedslag i verkliga livet fått erfara att visserligen skyddar överspänningsskyddet i kabeln från blixtar som slår ner i närheten – men genom att offra sig själv. De fick köpa en ny laddkabel efteråt för flera tusen kronor.

Men om man inte använder Teslas laddkabel utan en laddbox? Då används ju inte Teslas laddkabel med “laddklump” utan en rak Typ2 kabel utan nåt skyddselektronik i? Då gäller det att det finns överspänningsskydd i själva laddboxen. Det är du som konsument som måste ta reda på om laddboxen har överspänningsskydd -alla har inte det- och dessutom överspänningsskydd värt namnet som inte enbart skyddar mot störningar på nätet utan även mot åsknedslag.

Teslas Supercharger snabbladdare har också överspänningsskydd mot åsknedslag – men den är inte hundraprocentig. För några år sedan slog åskan ner 150 meter från en Supercharger i Ohio och slog ut en av bilarna som höll på att ladda där. Den andra som samtidigt laddade på samma laddstation klarade sig dock utan några problem.

Andra publika laddstationer vet man helt enkelt inte hur pass skyddade de är. Det syns inte utifrån ifall de har tillräcklig skydd eller inte. Tumregeln är att helt enkelt inte använda dem när det åskar.

Elbilar från andra biltillverkare kan ha varierande grad av skydd mot åsknedslag. Vi vet inte vilket skydd deras laddsladdar och laddboxar erbjuder – det får var och en kontakta sin egen elbils tillverkare och fråga.

Viktigt att komma ihåg är att det finns inget hundraprocentigt skydd mot direkta åsknedslag. Överspänningsskydd brukar ge en ganska bra skydd mot åsknedslag i närheten – som inte steker elledningarna, “bara” skickar in några tusen volt i dem. Tillräckligt för att skada all ansluten elektronik dock, även din elbil.

Man kan skydda sig mot åskan i flera steg. Förlita sig på inbyggda skyddet i laddkabeln eller laddboxen. Skaffa en överspänningsskydd inkopplad på ledningarna man ansluter laddkabeln till. Skaffa en överspänningsskydd för hela huset (som då förutom bilen även skyddar datorer, TV mm man har inkopplat). Det finns många företag som säljer överspänningsskydd – tyvärr med varierande funktionalitet (tumregeln där är att de som litar på sina egna produkter erbjuder garanti som ersätter skador som uppkommer i apparater anslutna till överspänningsskyddet).

Vill man ha hundraprocentigt skydd finns det dock bara ett enda säkert sätt: avstå från att ladda när det åskar! (Visst låter det rådet lite som sexualupplysning?) Dra ur laddkabeln när de mörka molnen tornar sig och det drar ihop sig till åskväder. Precis som man råds dra ur TV-n och andra hushållsapparater. Och naturligtvis: även om du inte laddar för tillfället ska du dra ur laddsladden.

Viktigt att tänka på är att bilens garanti inte ersätter åskskador. Hon i Ohio vars bil slogs ut av åsknedslaget medan hon laddade på Superchargern fick sin bil reparerad på goodwill. Tesla bytte hennes batteri och massor av elektronikkretsar. Hon laddade sin Tesla på Teslas egen laddstation – då tog Tesla på sig hela ansvaret. Men skulle hon ha laddat på en publik laddstation och fått skador på bilen skulle det inte varit självklart vem som skulle stått för reparationskostnaderna. Tesla? De som har satt upp laddstationen? De som tillverkat laddstationen? Ägarens försäkringsbolag? Alla skulle bara pekat på varandra. Den risken kan man ta när det gäller en TV eller annan billig elapparat – men inte en elbil för hundratusentals kronor.

För att undvika den risken: koppla inte in laddsladden när det åskar.

 

 

Hur går det då om blixten slår rätt ner direkt i en elbil? Kommer batterierna att explodera? Eller laddas de upp på bråkdelen av en sekund så mycket att man slipper ladda bilen i flera veckor framöver? Eller kommer bilen åka tillbaka i tiden till femte November 1955;-)

Man har ju lärt sig i skolan att när det åskar är det bra att söka skydd i bilen. Bilens metallkaross utgör en Faradays bur som gör att blixten åker runt passagerarna som sitter inuti bilen, ner i marken utan att skada dem.

Det som oftast inte berättas är att i verkliga livet så brukar man själv överleva åsknedslaget, men inte bilen. Oftast punkteras en eller flera av däcken, då blixten skapar en ljusbåge mellan fälgen och marken. (Vid demonstrationer brukar de ha en jordfläta hängande från karossens undersida ner till marken för att få blixten att ta den vägen.) Bilarnas elsystem brukar förstöras och i sällsynta fall kan bensintanken börja brinna. Det handlar om att överleva blixten – inte att sedan köra iväg därifrån.

Så vad händer om blixten slår ner i en elbil då? Ungefär samma sak, faktiskt. Du som passagerare är lika skyddad inuti en elbil som i en avgasbil. För bilen går det också ungefär lika illa. Däcken kommer nog punkteras, och bilens elsystem slås ut. Det är ingen risk att batterierna börjar brinna – men säkringar och elkretsar kring batterierna kommer nog skadas, och batterierna mår inte heller så bra efter en sådan extrem spänningskyss.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • micks

    Bästa sättet att skydda sina prylar är att använda den sk “bjelke” metoden och rycka ur kabeln till laddaren.
    Då får man ha kvar både laddaren och bilen vid ett nära nedslag.

  • martinot

    Bra tips. Våra väggboxar sitter fast anslutna (en Tesla WC och en Easee), men brukar undvika att ladda under åskväder.

  • davlun03

    Rätt begrepp är åsktransient eller spänningstransient.
    Åskskydd ska installeras i tre nivåer – grov-, mellan- och finskydd – för att nå fullgott skydd. Bästa garanti än är såklart att dra ur laddkabeln