Tesla har släppt ny statistik om deras bilar. Enligt den kör deras Autopilot elva gånger bättre än människor. (Med vissa förbehåll, läs mer om det nedan.)
Första kvartalet i år inträffade det i genomsnitt en olycka med Teslas autopilot aktiverat per 1,2 miljoner svenska mil.
Att jämföra med genomsnittsbilen i USA som råkat ut för en olycka per 100 tusen svenska mil. (Grafen här bredvid anger avstånd i miljoner amerikanska miles – vi har räknat om alla siffror till svenska mil.)
Även Teslor utan autopilot aktiverat kör säkrare än andra bilar, det inträffar i genomsnitt en olycka per 160 tusen svenska mil. Teslas säkerhetssystem som autobroms, avåkningsskydd med mera är aktiva även när autopiloten är avstängd.
Tack vare ständig uppkoppling får Tesla reda på varenda olycka deras bilar råkar ut för. För att ge en rättvis statistik räknar Tesla även olyckor där autopiloten avaktiverades inom 5 sekunder före kollisionen som autopilot olyckor. Som olycka räknas alla händelser med incidentvarning som aktiverat krockkudde, bältessträckare eller andra säkerhetssystem. I praktiken alla krockar över 20 km/h.
Statistiken gör inte skillnad på vems fel krocken berodde på. Till exempel uppger företaget att över 35% av alla autopilot olyckor berodde på att fordonet körts på bakifrån.
Tesla rapporterade förut dessa siffror regelbundet, men slutade i fjol. Det var efter ett års uppehåll som vi nu åter fått ta del av statistiken. Kan det månne ha berott på att innan årets vändning pekade kurvorna nedåt under 2023?
De långsiktiga trenderna är dock tydliga. Sedan Q3 2018 har autopiloten blivit dubbelt så säker. Glädjande nog har även genomsnittsbilen i USA blivit 39% säkrare, de körs nu i genomsnitt 39% längre mellan varje krock. En oroväckande trend är dock att den genomsnittliga körsträckan utan krock med Teslor utan aktiverad autopilot närmast halverats, från 300 tusen till 160 tusen svenska mil.
Det är viktigt att komma ihåg att statistikens underlag är något skevt då autopiloten används främst på motorväg, medan genomsnittet för övriga bilar räknas på alla vägar. Utfallet påverkas därför av att autopiloten aktiveras endast på “okrångliga” vägavsnitt som även annars har färre olyckor. Jämförelsen mellan milen utan aktiverad autopilot och genomsnittsbilen är mer rättvis, räknas på samma vägunderlag.
Men hur är det med den självkörande mjukvaran FSD? Hur säker är den jämfört med genomsnittsmänniskan? Svaret på den frågan skymtar i följande bild från fjolårets upplaga av Teslas Impact Report:
Enligt den skedde det under 2022 i genomsnitt 1,53 olyckor i USA per miljon amerikanska miles körda. Räknar vi om det blir det i genomsnitt en olycka per 100 tusen svenska mil (samma som i grafen ovan). För olyckor som inträffade med FSD beta aktiverad (senast 5 sec innan olyckan) uppgav Tesla då 0,31 olyckor per miljon amerikanska miles – det blir i genomsnitt en olycka per 500 tusen svenska mil. Till synes fem gånger bättre.
Men detta är alltså inträffade olyckor. Inte olyckstillfällen. Olyckor där FSD beta körde bilen, gjorde ett misstag – och människan bakom ratten hann inte rätta till misstaget.
Teslas självkörande mjukvara har blivit oerhört mycket bättre sedan 2022 men Tesla har tyvärr inte publicerat några liknande siffror i årets upplaga av sin Impact Report. Enligt den oberoende sajten Tesla FSD Tracker har dock den genomsnittliga körsträckan mellan incidenter i stadstrafik, då människan måste ingripa för att undvika olyckor, ökat från 47 km för två år sedan till nu 263 kilometer.