Det har hänt något uppseendeväckande med Teslas självkörande FSD (“Full Self Drive”) mjukvara. Plötsligt har den blivit enormt mycket bättre på att köra.
När Tesla för några veckor sedan släppte FSD version 12.3 menade Elon Musk att den borde egentligen heta 13.0, så mycket bättre var den jämfört med de äldre versionerna. Tesla hade ersatt tusentals rader traditionell kod i mjukvaran med neurala nät, bilen styrdes nu helt av artificiell intelligens.
Sedan dess har företaget släppt en ny version varje vecka, märkbart bättre för varje release.
Men version 12.3.3 som släpptes i lördags överglänser allt tidigare.
Sajten TeslaFSDtracker.com samlar statistik från vanliga kunder som testar mjukvaran. Ovan graf från sajten visar att de äldre versionerna kunde köra i genomsnitt runt 160 kilometer innan förarna fick ingripa för att undvika krock. Med nya mjukvaran ökade det avståndet markant till 720 km! “Critical disengagement” innebär att föraren måste ta över ratten för att undvika olycka, stanna för rött ljus, eller när bilen försöker köra på fel sida vägen eller gör något annat monumentalt idiotiskt.
Med nya mjukvaran verkar Teslas bilar nu kunna köra själva i stadstrafik i över 700 km innan föraren måste ingripa för att undvika olycka.
Fast ibland behöver förarna reagera även om det inte är direkt olycksrisk. Som när bilen kör för sakta och behöver en liten dutt på gaspedalen för att “få mod”. Eller när den lägger sig i fel fil vid en korsning och missar därmed svängen den borde ha gjort. Kanske missar en hastighetsskylt. Det är de vanligaste “icke-kritiska” misstagen mjukvaran gör enligt TeslaFSDtracker.com:
Räknar man även med sådana interventioner kunde tidigare versioner av mjukvaran åka runt 15 km helt på egen hand innan föraren behövde göra något. Nya mjukvaran 12.3.3 klarar nu i genomsnitt 44 kilometer helt på egen hand.
De som har fått 12.3.3 till sina bilar är helt lyriska. “Den kör som en människa nu” är det samlade omdömet om nya mjukvaran. Tidigare mjukvaror hade sina egenheter och problem, körde lite udda både här och där. 12.3.3 kör däremot mjukt, sansat och mycket säkrare än förut. Många testare berättar att det är först nu de vågar slappna av bakom ratten och låta bilen köra själv. “This is it”, menar de flesta som testat, det är nu det händer, det är nu FSD kan börja bli användbart även för gemene man.
Ni som tittar på YouTube klipp med FSD körningar, var noga med att kolla exakt vilken version folk använt när de spelade in. Är videon mer än en vecka gammal visar den inte vad FSD är kapabel av idag. Senaste version 12.3.3 överglänser till och med veckogamla 12.2.2 i skicklighet. Så snabbt går utvecklingen nu.
Tesla själva är så pass nöjda med mjukvaran att Elon Musk skickade ut ett internt mejl till personalen i USA där han flaggade för två viktiga nyheter:
Mjukvaran ska hädanefter kallas “Full Self Drive (Supervised)” för att påminna om att föraren alltid måste övervaka körningen och vara beredd på att ingripa. Bilen är alltså (trots namnets “full”) inte helt självkörande, snarare ett stödsystem där föraren visserligen inte behöver hålla i ratten och styra men måste fortsätta vara uppmärksam på körningen och vara beredd på att ingripa. En annan viktig nyhet uppmärksamma läsare la märke till var att mjukvaran inte kallas Beta längre.
Personalen skall installera FSD mjukvaran i alla bilar som levereras och åka en kort tur med kunden för att demonstrera den. “Jag vet att detta kommer att sakta ner leveransprocessen” skriver Elon Musk i interna mejlet, “men det är ändå ett hårt krav.” Kunderna får sedan en månads gratis FSD (de som köpt med referralkod 3 månader) för att de ska inse hur bra mjukvaran nu faktiskt fungerar.
Med dessa steg hoppas Tesla öka på andelen kunder som köper FSD mjukvarupaketet – som kostar 12 tusen dollar i USA.
Det verkar alltså som att det till slut nu har lossnat för Teslas självkörande mjukvara, med version 12.3.3 verkar den börja kunna leva upp till hajpen. Fullt självkörande är den fortfarande inte (trots namnet) – men den börjar bli kapabel att köra bilen under mänsklig uppsyn i alla fall. Utan att föraren titt som tätt behöver ingripa.
Mjukvaran är fortfarande ljusår borta från Elon Musks drömmar om robotaxis och självkörande bilar värda namnet, som kör utan att någon sitter bakom ratten. Föraren måste ju fortfarande sitta där och övervaka körningen. Men för att parafrasera Winston Churchills berömda citat: FSD 12.3.3 is not the end, it is not even the beginning of the end, but it might be the end of the beginning. Teslas mjukvara har gått från att vara mest en gimmick till att börja bli användbart.
En av många videos ute nu om hur bra FSD 12.3.3 kör:
Pingback: Så sällan krockar Teslor – Tesla Club Sweden