Tesla har öppnat upp Tesla Model 3 beställningssidan för alla amerikaner i reservationskön.
Hittills fick endast de kunder längst framme i kön särskilda inbjudningsmejl med länk till en dold beställningssida där de kunde specificera bilen de ville ha.
Nu kan alla som har betalat $1,000 i reservationsavgift i USA logga in på sin personliga sida på tesla.com och färdigställa beställningen. Välja färg och utrustningspaket på sina bilar.
Nya kunder måste först reservera en Model 3 men kan sedan göra färdig sin beställning på en gång. Sedan dröjer det mellan 2-9 månader innan de kan få sin bil. Beställer man prestandamodellen går det snabbast, där är väntelistan 2-4 månader. Model 3 med Long Range batteriet är det 3-5 månaders väntelista på, medan vill man endast ha Standard batteriet får man vänta 6-9 månader på. Inte värre än nybeställningar på Nissan Leaf, Hyundai Ioniq och andra populära elbilar.
Har man redan reserverat en Model 3 förut hamnar man längre fram i produktionskön och kan få sin bil ännu snabbare. Färdigställer man sin beställning får man veta en uppskattad leveranstid som beror på hur långt framme i reservationskön man står, hur länge sedan man beställt sin Model 3.
Tesla vidmakthåller att utomlands leveranser av Model 3 kommer starta senare detta år. Hoppas de verkligen menar Europa med det, och inte Kanada där de första Model 3 levererats till kunder i slutet av förra månaden.
Tesla var tvungen att leverera bilar till Kanada ett tag för att inte sälja sin tvåhundratusende elbil i USA innan juli månad. Skulle de ha gjort så skulle statliga skatterabatten på $7,500 minskats redan denna månad – nu när tvåhundratusende Teslan i USA levereras under juli månad behålls skatterabatten oförändrad hela kvartalet ut. Först i oktober börjar skatterabatten minskas för att i början av nästa år försvinna helt. Tesla börjar få problem av att ha sålt så många elbilar att ha kört i taket på amerikanska systemet för elbilsstöd.
Svenska reservationshållare som går in på sin personliga webbsida på tesla.com får fortfarande beskedet att de svenska Tesla Model 3 leveranserna startar “början av 2019”. Som jag brukar svara dem som frågar: “Jag hoppas hinna få problem med vinterdäcken.”
Är det bekräftat att de inte sålde sin tvåhundratusende bil under Q2? Hört ett par Youtube-kanaler som nämnt att Tesla trots allt passerade 200 000 bilar under juni…tyvärr.
Det har väl lagts fram förslag på att man slopar den regeln, får se om det röstas igenom. Någon vettig politiker kom på att två av de som har mest att förlora på detta är Tesla och GM, amerikanska bolag. Förutom då att det förstås är rent vansinne rent allmänt, missgynnar de som går i bräschen osv..
Tesla har snart mest att vinna på att skatteåterbäringen avvecklas, då de först reduceras om något halvår för att en tid senare helt ta slut för Tesla.
På vilket sätt gynnas Tesla av att skatteåterbäringen försvinner ett helt år före t ex volkswagen? Jaguar skulle väll kunna sälja I Pace och andra laddbara bilar 5 år till och kunderna får $7500 i skattereduktion och Teslaköparna får snart $0.
Tror att Richard menade att den tas bort helt för alla tillverkare. Och frågan är väl om det inte ligger något i det. I alla fall om man endast ser till elbilsförsäljningen. Tesla tror jag är den som förlorar minst på att subventionen tas bort. 15-20 mils räckvidds bilarna för $30-40k är nog mer svårsålda utan subvention. Se ex på Kina där Tesla klarar sig riktigt bra trots total avsaknad av subvention + tullavgifter.
Det stämmer.
Tror inte någon YouTube-kanal har mer information än vad federala myndigheter har. Det rör sig troligen mer om spekulation och kanske missräkning av hur många som levererades i juni i USA relativt hur många som skickades utanför USA smat registreras först efter 30/6. En sida att hålla lite koll på är väl denna:
https://www.fueleconomy.gov/feg/taxevb.shtml
EDIT: Sedan är frågan om myndigheterna kommer att räkna antalet bilar som har sålts eller antalet bilar som det sökts bidrag för. Jag kan tänka mig att det är antalet bilar som det sökts bidrag för och inte antalet levererade i USA och att en del köpare inte söker bidraget och en del kan vara sena med att söka bidraget.
EDIT 2: Såg nu att det är från första datumet som 200k bilar enligt följande definition har tillverkats och sålts:
“new qualified plug-in electric drive motor vehicle
(1)The term “new qualified plug-in electric drive motor vehicle” means a motor vehicle— (A)the original use of which commences with the taxpayer, (B)which is acquired for use or lease by the taxpayer and not for resale, (C)which is made by a manufacturer, (D)which is treated as a motor vehicle for purposes of title II of the Clean Air Act, (E)which has a gross vehicle weight rating of less than 14,000 pounds, and (F)which is propelled to a significant extent by an electric motor which draws electricity from a battery which— (i)has a capacity of not less than 4 kilowatt hours, and (ii)is capable of being recharged from an external source of electricity.”
https://www.law.cornell.edu/definitions/uscode.php?width=840&height=800&iframe=true&def_id=26-USC-318906552-698255372&term_occur=5&term_src=title:26:subtitle:A:chapter:1:subchapter:A:part:IV:subpart:B:section:30D
https://www.law.cornell.edu/uscode/text/26/30D
En del Tesla-bilar sålda i USA lär ju inte uppfylla A och eller B. Hur många är frågan men jag tror nog att de inte sålde 200 k till och med Q2.
Bidraget är inget man söker utan det är en skattereduktion som får i samband med att skatten deklareras för 2018 vilket sker först nästa år.
Ja, det är inte som i Sverige då men 200k bilar sålda av Tesla är inte det samma som 200k Tesla-bilar som är “new qualified plug-in electric drive motor vehicle”.
Jeg mener at den fulde skatterabat bibeholdes et fuldt kvartal efter det kvartal 200.000 biler nåes, d.v.s. hele 2018 hvis Tesla først når 200.000 i juli. Derefter aftrappes.
Så har jag också förstått det. Om tesla sålde 200k bilar i juni gäller full skatterabatt tom oktober. Om de når 200k i juli gäller full rabatt hela året ut. Sen är det halverat i ett halvår och sen ytterligare ett halvår med en fjärdedel tror jag.
Stämmer:
“The credit begins to phase out for vehicles at the beginning of the second calendar quarter after the manufacturer has sold 200,000 eligible plug-in electric vehicles (i.e., plug-in hybrids and EVs) in the United States as counted from January 1, 2010. IRS will announce when a manufacturer exceeds this production figure and will announce the subsequent phase out schedule (Plug-In Electric Drive Motor Vehicle Credit Quarterly Sales).”
https://www.fueleconomy.gov/feg/taxevb.shtml