Model X falkvingedörr

falkvinge

Det har kommit en ny spionbild på Tesla Model X, den här gången med bakdörren öppen. Bilden (som snabbt togs bort igen av sin upphovsman) visar en av prototypbilarna tydligen på besök hos någon annan bilfirma (texten USE EXHAUST HOSE på dörren bakom står väl knappast på någon dörr i Tesla Motors egna lokaler 😉 ).

Det man omedelbart märker är att Model X bakdörr är mycket tunnare nu än dess första koncept hade, den har bantats något i tjocklek:

OldX

Spionbilden visar också tydligt att Model X vindruta kommer att sträcka sig hela vägen upp till mittstolpen, ungefär som på Citroëns C4 Picasso. Fast faktiskt ännu längre om man jämför bilarna. Utsikten från framstolarna i Tesla Model X kommer bli verkligen spektakulär!

De prototyper folk har sett hittills på vägarna har alla varit kraftigt maskerade. Men tittar man på dem nu ser man att Tesla har folierat stora delar av fram- och bakrutan för att framställa dem som mindre än vad de egentligen är.

Inom kort tid spårades den läckta spionbilden till företaget Gentex lokaler. Gentex tillverkar två väldigt intressanta produkter som satte igång fantasin hos många:

  • En av deras produkter är en hybrid backspegel med både konventionell spegel och LCD skärm i en och samma enhet. Mha en knapp på backspegeln kan man byta mellan vanlig spegelbild och backkamerans bild – som då helt ersätter spegelbilden i hela backspegeln. Backspegeln kan även visa en hybrid bild, konventionell backspegel med “heads-up” display i den, med varningar och annan information inlagda i spegelbilden.
  • En annan intressant produkt de har är elektrokromatiska fönster. Elektrokromatiska fönster ändrar sig från genomskinligt till mörkt glas genom att applicera spänning på dem. Fotokromatiska glas på tex glasögon gör det mha solens ultravioletta strålar – elektrokromatiska fönster kan styras med en knapptryckning.

Kan det bli så att Tesla Model X fönster inte kommer behöva tonas med film av sina ägare? Att det kommer att räcka med en enkel knapptryckning? Det skulle faktiskt förklara varför alla spionbilder på bilarna har visat dem med tonade rutor. Speciellt den gigantiska framrutan blir bra om man kan tona. I överkant i alla fall – tona hela framrutan får man ju inte.

Eller kan det bli så att de yttre backspeglarna ersätts med videokameror som visar sina bilder på den inre backspegeln? I alla fall i de länder det är tillåtet att göra sig av med backspeglarna? Oavsett vilket blir det väldigt coola finesser! (Om inte Tesla Motors avbröt sitt samarbete nu med Gentex efter bildläckan.) Tyvärr är båda finesserna på gränsen till vad som är lagligt i många länder.

ModelXdoor

Men vad är det som händer egentligen med Model X prototypernas bakdörrar? På många spionbilder sluter inte bakdörren tätt? På bild efter bild har vi sett dem ca en cm öppna?

Det är många som är oroliga och har frågor om bakdörrarna på många Tesla-forum, så även på vårt. Falkvingedörrarna må vara coola, men de måste ju bli även praktiska om folk ska gilla dem. Problemen som brukar tas upp är:

  • Takbox. Hur ska man få plats med den? Var ska man fästa den? Tesla har sagt vaga antydningar om att falkvingedörrarna ska kunna öppnas bara i deras första led (i så fall rätt utåt) men kan det bli så att i slutändan så får Model X en dragkrok – men mister istället sin takbox?
  • Regn. Om man öppnar dörren när det regnar, får man allt vatten i huvudet? Fast tittar man noga ser man att taket lutar rätt så kraftigt bakåt så allt regnvatten borde rinna av bakåt när dörrarna öppnas. Och när dörrarna väl är öppna bildar de ju ett tak över baksätet, som att hålla upp ett paraply.
  • Snö. Ska man kunna öppna dörrarna på vintern? Är det lite snö på taket borde det funka av samma anledning som regnet. Men är det rejält mycket snö på taket kan man komma behöva borsta av det värsta av det innan man öppnar dörrarna. Enligt svenskt lag så ska man borsta av snön från taket innan man åker iväg – fast många brukar strunta i det.
  • Krock. Hur ska man kunna komma ut om bilen hamnar upp och ner? Även här är det öppningen av enbart dörrarnas första led som kan bli svaret – och det skulle resultera i lättare öppning av bakdörrarna än de fram-dito. För tvärt emot vad många tror är det faktiskt inte särskilt lätt att öppna en vanlig bildörr heller när bilen står upp och ner på en åker.
  • Hastigheten. Hur kommer folk att uppleva de sekunderna efter att de har tryckt på dörröppningsknappen tills dörren har helt öppnat sig och de kan stiga ut? Det är inte många sekunder som skiljer “inte så farligt” från “eländigt långsamt”. Dörren ska öppnas snabbt av dess elmotorer – men den ska kunna hinna stanna innan den slår i några eventuella hinder.

Många frågor som vi inte får svar på förrän de första Model X börjat levereras!

 


TCS ett år sedan: All our patent are belong to you

För exakt ett år sedan berättade vi om hur Tesla Motors gav bort alla sina patent till konkurrenterna. Elon Musk tyckte att patent är “Receiving a patent really just means that you bought a lottery ticket to a lawsuit.”

Sedan dess har andra bilföretag också halvhjärtat försökt göra likadant. Antingen gav de bort bara ett fåtal av sina patent, eller lyckats göra en pressrelease av att andra nu får använda vissa av deras patent – mot att de betalar royalties. (Är det inte själva idén med patent?)

Elon Musks “all our patent are belong to you” visade exakt hur dataspelsnördig han är – tyvärr var det få börsanalytiker som fattade hans ordlek.

 

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to Model X falkvingedörr

    1. JH says:

      Det är väl också därför det har tagit sådan tid. Personligen hade jag föredragit en mer konventionell konstruktion, billigare och snabbare i produktion. Det stora dragplåstret i bilen är ju just eldriften och det jämförelsevis stora batteriet + ladd nätverket. Finesser som autotoning av rutor, hypade backspeglar mm är ju saker som relativt de mekaniska problemen som falkvingarna kan ställa till med är enkla att hantera. Men det blir säkert utmärkt när det blir klart!

      • Lars Löwgren says:

        Håller med om att de borde fokusera på att få ut den här bilen och sedan Model III när de har det kan de börja leka med finesser. Å andra sidan är det viktigt att bygga ett varumärke. Om några år, snabbare än vad Tesla hinner ersätta sina modeller, kommer det finnas många elbilar på marknaden. Tesla måste då kunna visa varför det är det mest spännande och framtids inriktade märket.

      • Tja, det är väl som med allt annat här i livet. Produkten “måste” ha ett antal finesser, gadgets, som sedan aldrig används av användarna. Bild-i-bild på TV, de flesta smart-TV-funktionerna, 50% av knapparna på din fjärrkontroll, 90% av funktionerna på din systemkamera, listan kan göras lång. Tillverkare försöker göra sig unika genom unika finesser istället för unikt bra produkt.

      • Filip says:

        Backspeglar minskar räckvidden med upp till tio procent procent. Inte bara en gimmick

    2. Filip says:

      Jag tycker iaf att det är superkul med falkvingedörrarna. Alla dessa problem är problem som bara uppstår vid enstaka tillfällen, förutom hastigheten på öppningen. Jag tror att det kommer bli asbra!

    3. taliz says:

      Alla “fördelar” med måsvingarna får man också av en helt vanlig “sliding door” ala minivan.
      Men man slipper nackdelarna.

      Dvs måsvingarna är bara en gimmick. Känns som Tesla borde fokuserat på viktigare saker…

      • Filip says:

        En sliding door får inte plats på en model x. Och falkvingedörrarna gör det lättare att komma in och ut ur bakre raden pga att taket höjs samt att man får regnskydd när man ska knäppa i o ur barnen mm.

        • taliz says:

          Klart det får plats, det är betydligt mindre utrymmeskrävande än måsvingedörrar.
          Om det var så väldans bra med måsvingedörrar så kan man ju undra varför det inte även används där fram..

          • Filip says:

            De ska dras bak, tror ärligt talat att stora dörrar får plats att dras bak. Fördelarna med måsvingedörrarna är som sagt att det ska bli lätt att ta sig i och ur bakre raden och som regnskydd. Det behövs inte fram

      • vigge50 says:

        En nackdel med sliding door som Elon Musk tog upp under presentationen av Model X var att om någon annan har parkerat väldigt nära dig och du öppnar en “sliding door” så täcker den kanske hela gången mellan bilarna och man kommer då inte mellan. Med Model X så åker dörren uppåt och är därmed inte ivägen.

    4. Björn says:

      Intressant med eletrokromatiska glas. Jag har faktiskt skrivit till Tesla och bett dem undersöka möjligheterna med detta eftersom man teoretiskt i iallafall kan styra solinstrålningen och därmed minska värmen i kupén och det viset spara några meter räckvidd. Man skulle även kunna ha det som solskydd utan “glipor” vid backspegeln. Spännande höst vi har framför oss.

    Lämna ett svar