Nu har de nya generations stolar dykt upp på Tesla Motors officiella beställningssida. De är tillgängliga (än så länge?) bara för toppmodellen P85D, där de ingår som standard.
Utmärkande för de nya stolarna är att de är mer skålade än de gamla. Det var annars förut en vanlig klagomål runt Model S stolar, att de gav för lite stöd vid sportig körning. Till och med baksätena har blivit mer skålade – något som ser lite ovant ut för gemene man. Men sportbilar av den kalibern P85D är brukar inte ha baksäten – eller har dem mest bara för syns skull. P85D är den första sportbilen med 3.2-sekunders acceleration som har en riktig baksäte där riktiga passagerare med riktiga ben kan sitta och bekvämt få plats!
En annan förbättring vi ser med glädje är att äntligen har baksätena fått ordentliga nackskydd! De gamla såg rent av livsfarliga ut vid en krock, och vi undrade försynt hur de skulle klara sig vid de tuffare europeiska krockproven? Tesla Motors verkar dock ha lyssnat på kritiken och nu kan vi hoppas på bra krocktestvärden. Problemet med de nya större nackskydden där bak är dock att de är inte justerbara eller fällbara så de tar mycket av utsikten i backspegeln.
En annan nyhet är att man kan nergradera sin P85D – varför man nu skulle vilja det? Men faktum är att nu kan man välja både 19-tums hjul, och de gamla sätena -ja till och med tygsäten!- för P85D. Genom att välja dessa enklare utrustningsnivåer kan man kämpa ner P85D-s pris från listpriset 1 094 650 till 1 023 200 kronor. Så i verkligheten är det den senare av de priserna som är P85D-s från-pris. Det skulle varit roligt om Tesla Motors kunde hittat något annan man kunde välja bort på P85D för 23 201 kronor, så man fick ner från-priset till 999 999 kronor. Supercharger-laddning eller aktiv luftfjädring till exempel? Men sånt sifferlek är egentligen bara just en sifferlek; de som köper P85D vill snarare maxa sin bil än snålbanta den.
En nyhet på beställningssidan som dock berör alla -så även befintliga kunder- är att nu kan man beställa även 21-tums vinterdäck till bilarna. Synd bara att det är Pirelli Sottozero däck på dem. Sottozero på Italienska betyder “under noll” – tyvärr verkar namnet tyda mer på väggrepp än omgivningstemperatur.
En sak som däremot fortfarande saknas från beställningssidan är förbetald service. Den optionen kunde man köpa förut men den försvann vid lanseringen av D-modellerna. Enligt Tesla Motors försvann den optionen för att de ska justera priserna, och de hoppas kunna erbjuda den i framtiden igen. Vi får hoppas de kommer justera priserna åt rätt håll…
Finns det några indikationer på om även sätena är framflyttade? Med lite god vilja ser det ut som att det är mer utrymme för huvudet nu så att även riktiga personer med riktiga huvuden kan sitta där bak 🙂
Sjukt hur de lyckas göra dåliga säten trots uppgradering. Icke justerbara säten e ju helt galet dåligt. Tesla som e så jävla bra i övrigt
En annan större förändring nu verkar vara att dom tagit bort 60D. Det var inte länge man kunde beställa den..