För exakt ett år sedan hade vi en nyhetsartikel här på Tesla Club Sweden om Tesla Motors (TSLA) aktiekurs. Mellan oktober 2012 och 2013 sexdubblades aktiens värde! Året som har gått sedan dess bjöd på en mycket mer berg och dalbana-aktig tur. Men trots allt har aktiens pris höjts med ca 20% senaste året. De som köpte och sålde vid exakt rätt tillfälle bland kursens bergtoppar och dalar senaste året kunde få ut dubbla investeringen.
Fram till Maj 2013 var TSLA en “geek-aktie”. De som trodde på elbilar och Elon Musks vilda idéer köpte aktierna – medan stora etablissemanget satsade på att Tesla Motors skulle komma gå i konkurs – de blankade aktien (på engelska kallat shorts), dvs sålde Tesla-aktier de inte ägde i hopp om att aktiens pris skulle gå ner inom 6 månader. Men kursen gick inte ner – efter att de första bilarna börjat levereras började Teslas aktiekurs att stiga uppåt! I Maj i fjol fick många blankare bita i hårda äpplet och köpa och aktier för att sälja dem vidare med förlust. (Läs hur blankning fungerar på tex Wikipedia.)
Den aktieskutten som ökande handeln då medförde var startskottet som öppnade ögonen på investerare. Plötsligt gick Tesla Motors aktie från att vara en “geek-aktie” till att bli en “aktieraket” – en aktie vars kurs gick brant upp och som alla ville äga.
För ett år sedan, när vi senast skrev om aktiekursen stod Tesla Motors aktie på sin höjdpunkt. Men ingen aktie kan gå spikrakt upp i evighet. Folk började tvivla på om det fanns tillräckligt med värde bakom den höga aktiekursen – var verkligen Tesla Motors mer värd än Mazda och Fiat, var Tesla Motors verkligen värd en tredjedel av Ford? Det är det tvivlet som bjöd på berg-och-dalbana-färden som följde.
Minsta lilla rykte om företaget kan höja eller sänka aktiekursen. Innan lanseringen av “The D” gick aktiekursen upp när investerare hoppades få se nya Model X. Efter lanseringen -när ingen Model X visades- dök kursen brant igen.
Nu har så även Daimler-Benz sålt ut sina aktier, rapporterar Forbes. Daimler-Benz hade 4% av aktierna i Tesla Motors, och har nu sålt ut hela sin andel, allt de hade. Spekulationerna satte igång på en gång: vad fick Daimler-Benz reda på som fick de att paniksälja sina aktier?
Fast nu var det bara det att Daimler-Benz har inte alls paniksålt något. Avyttringen var planerad redan sedan ett år tillbaks. Enda anledningen de över huvud taget hade Tesla-aktier var för att de levererade bildelar till Tesla Model S (mest igenkända har reglagen kring ratten varit) och ville då för två-tre år sedan ha något slags säkerhet ifall den lilla och då okände biltillverkaren inte kunde betala sina räkningar. Nu när Tesla Motors har etablerat sig som en biltillverkare ser de inte längre någon nytta med att binda pengarna så. Och så kovar de in en rejäl vinst också, kursen har ju gått upp en hel del sedan de skaffade sin andel.
Så vad kan kommande året bjuda på? Kommer lanseringen av Model X medföra att kursen tar en skutt uppåt igen – eller kanske rent av sjunker, när investerarna blir missnöjda med att Model X är dock bara en bil och når inte upp till hajp-höjderna?
Det vet vi inte – men intressant blir det!
OBS ta nu inte ovanstående artikel som någon aktie- eller investeringsinformation. Bilda din egen uppfattning innan eventuella penningtransaktioner. Tro mig – jag vet långt mindre om aktier än om elbilar.