Förra veckan avfärdade Tesla Motors nya vicepresident för affärsutveckling Diarmuid O’Connell andra biltillverkares elbilar som själlösa hushållsapparater.
Nissan kontrade med BladeGlider så nu får vi väl erkänna att han får stå där och äta upp sina ord.
O’Connel menade visserligen att elbilar som Nissan Leaf, Chevrolet Spark och Kia Soul(!) skulle vara själlösa. Men elbilen Nissan nu har visat upp kan ju knappast kallas för själlös hushållsapparat.
Konceptbilen Nissan BladeGlider visades visserligen upp redan 2013 men har sedan inte hörts av. Rykten florerade om att den skulle ha lagts på is. Nu plötsligt visar Nissan upp en ny uppdaterad version av den, närmare produktion, och vi fick även viss information om bilens specifikationer.
Nissan BladeRunnerGlider är verkligen en udda fågel. Föraren sitter ensam framme, med två passagerare på var sin sida bakom honom. Framhjulen har mycket smalare spårvidd än bakhjulen för att… … … tja, tufft blev det i alla fall.
Spårvidden fram verkar dock ha ökats jämfört med första konceptbilen. De verkar tydligen ha testat att köra bilen i kurvor också sen dess.
Diarmuid O’Connell har efterfrågat en elbil med själ och o’boy Nissan verkar leverera med besked! Vilken annan elbil har en “drifta”-knapp? Man ska tydligen kunna välja körsätten “normal”, “Agile” och “Drift”. Bilen kommer ha två elmotorer, en på varje bakhjul med torque vectoring-system. Sammanlagt 268 hästkrafter ska accelerera bilen 0-100 km/h på under fem sekunder och toppfart på över 190 km/h. Trots sin sportiga attityd väger bilen 1,300 kg vilket kan vara lite väl tungt för banan. Viktfördelningen är 70% på bakhjulen så vi förstår “drifta” knappen och ser emot många sköna YouTube videos!
Bilens kraftiga kilform gör att den kan inte ha vanliga backspeglar. Traditionella speglar skulle ha krävt sådana av husvagnsmodell vilket skulle ha sänkt bilens sexighet mot absoluta nollpunkten. Istället har den utrustats med kameror som backspeglar – kommer Nissan lyckas där Tesla misslyckades? Tesla Motors försökte också införa kameror som backspeglar på Tesla Model X men fick nej från flera länders trafikmyndigheter.
Taket har en sinnrikt utformad lucka där regnet ohindrat kan falla inte enbart på förarens huvud utan även på passagerarna. Bilen har på ett upplyftande sätt befriats från all praktikalitet.
Och här kommer vi till bilens akilleshäl. För visserligen väcker Nissan BladeGlider ett enormt habegär. Men sätter man sig vid köksbordet och börjar tänka efter är till och med standardmodellen av Tesla Model S 90D piggare (för att inte tala om P-modellerna). Som kan ta med fler passagerare på åkturen. Och bagage. Och kan drifta. Så länge vi inte känner till BladeGliders pris eller räckvidd kan vi inte jämföra dessa men vi tvivlar de skulle tippa vågen åt Nissans håll. BladeGlider verkar alltså bli en riktigt rolig uddabil – men den är inte den roliga och praktiska bilen Tesla Model S är.
Har O’Connell bytt befattning? Han har ju jobbat på Tesla väldigt länge.
Futuristic car.
varför gjorde de inte batmans bil som kan bli en motorcykel (“a dark knight”-filmen) när de ändå höll på?
Vill inte säga att den var ful (vilken den var) men varför skall man göra elbilar extremt estetiskt annorlunda än vanliga bilar.
Varför kan man inte göra elbilar som ser ut som klassiker bilar (fast med modern säkerhetstänkande och funktioner).
Påminner lite om en över designad knivvässare så jag vet inte om de kommit ifrån hushålls sektorn än.
Men drar de isär framhjulen lite till så den blir fyra eller femsitsig så funkar det för mig.
Ser ut som en ruskigt rolig, leksak…
va är det med nissan och “nästan” 3 hjulingar? kolla in Nissan Zeod RC