Svenska bussoperatören Nobina fortsätter satsa på elbussar. Efter Nyköping, Katrineholm, Lidköping, Norrtälje, Flen, Borås och andra städer är det nu Piteås tur att få elbussar. Nobina har beställt 13 nya elbussar som ska börja trafikera stadstrafiken i Piteå sommaren 2021, rapporterar Bussmagasinet.
– Efter mer än fem år och sju miljoner kilometer med BYD:s elbussar i nordiska förhållanden är vi övertygade om att BYD lever upp till våra höga krav på pålitlig, hållbar och attraktiv kollektivtrafik, säger Jens Råsten, fleet manager på Nobina.
– Efter omfattande tester har BYD:s elektriska drivlina visat mycket positiva resultat i de tuffa vinterförhållandena i norra Europa och att prestanda och driftsäkerhet inte tar stryk, oavsett väderförhållandena, säger Isbrand Ho, vd för BYD Europa.
Piteå blir därmed nordligaste orten i Europa som kommer trafikeras med BYD elbussar. Vi får hoppas de kinesiska ingenjörerna har gjort ett bättre jobb med att värmeisolera batterierna och värma passagerarutrymmet än sina finska kollegor. Luleå fyra mil norrut har nämligen sämre erfarenhet från de finska Linkker elbussar de hade i testdrift. Laddningen av bussarna fungerade inte bra i kyla och passagerarutrymmet kunde inte värmas ordentligt trots att bussarna hade en separat dieselvärmare för den uppgiften.
Sveriges allra nordligaste elbuss finns nog i Kiruna, även den en Linkker. (Eller ska vi säga under Kiruna då den sköter persontransport i gruvan.)
BYD-s bussar är byggda för att vara elbussar redan från grund. I Europa levereras bussarna från BYD-s fabrik i Ungern.
BYD-s 12m eBus (som helt enkelt betyder 12 meter lång elektrisk buss) kan ta upp till 58 passagerare (varav 28 sittplats). 324 kWh LiFePO batterier driver två elmotorer på 150 kW var. Topphastigheten ligger på 70 km/h och batterierna laddas med 60 kW (två laddkontakter på 30 kW var). En laddning sägs ta 4-5 timmar och ge en räckvidd på runt 20 mil i verkliga världen.
Som jämförelse har Linkkers elbussar endast 55 kWh batterier som ska laddas mycket oftare, med 200 kW snabbladdare vid varje ändhållplats. Räckvidd drygt 3 mil. Då måste snabbladdarna alltid fungera. Ett av problemen vid försöken i Luleå har just varit att ena snabbladdaren gick sönder och tog evigheter att reparera.
Den fundamentala skillnaden mellan små batterier som ska snabbladdas många gånger per dag, eller sex gånger större batterier som klarar kontinuerlig drift kan bli den avgörande skillnaden till att Piteås elbussar kommer klara sig bättre i vinterkylan än vad Luleås gjorde.
Den tysta elbussrevolutionen…
Redan i fjol rapporterade vi om den tysta elbussrevolutionen som just nu pågår i Sverige. Svenska bussoperatörer med Nobina i spetsen köper elbussar i rasande takt. Nobina har snart 125 elbussar som har helt ersatt avgasbussar i flera svenska städer. Förutom bättre närmiljö och tystare gång utmärker sig även bussarna med enastående pålitlighet.
…som inte kommer till Stockholm?
I Stockholms innerstad är det bussoperatören Keolis som har kontrakt med SL. Det kontraktet förlängdes fram till 2026 tidigare i år. Problemet enligt Bussmagasinet är dock att Stockholms politiker beslutade att införande av elbussar i Stockholm bör ske stegvis och i större omfattning endast i samband med en ny trafikupphandling – som nu inte kommer ske de närmaste åren i och med kontraktets förlängning. Nu pratas det endast om 15 elbussar som ska införskaffas under perioden. Huvudstaden missade därmed sin chans att få till en helelektrisk bussflotta som Nyköping, Katrineholm, Lidköping, Norrtälje, Flen, Borås och flera andra svenska städer redan njuter av. Stockholm halkar flera hållplatser efter resten av landet.
TCS i fjol: Den tysta elbussrevolutionen
Det laddas(!) för fullt för elbussar i många svenska städer. Stad efter stad får fullelektriska bussflottor i stadskärnorna. I fjol var uppemot 20% av alla nyregistrerade bussar i Sverige elektriska. Mot runt 5% av personbilarna.
Det är så underbart med elbussarna här i Lidköping. De är knäpptysta och osar inte diesel. Och så är de betydligt rappare än dieselbussarna, de accelererar lika snabbt som personbilar vilket bidrar till ett bättre trafikflöde. Tyvärr går de bara i staden. För resor utanför staden får man fortfarande åka gammaldags Volvo-dieselbuss. Jag ser fram emot den dagen när även dessa fossilmonster går i pension.
Här nere i södern körs de främst med dieselbussar, men några hybridbussar finns, från Volvo. Nackdelarna med dessa är att batteridriften har ett tak på ca 30-40 km/h, då går dieselmotorn igång. Det är inte ofta dessa bussar kör så långsamt, de tär under några sekunder vid start och stopp. Sen finns det knappt några sittplatser i bussen heller, men en väldans massa barnvagnar kan man klämma in. Bussen är dessutom betydligt skramligare än de andra från Mercedes.