Nu dyker det dagligen upp nya spionbilder på Teslas kommande Model 3. En uppmärksam fotograf lyckades ta några riktigt bra bilder på insidan av en av testbilarna som stannade till längs vägen. Bilen såg väldigt stökig inbodd ut, testföraren har nog kört många mil med den. På passagerarstolen låg en vattentank som ska simulera passagerarens vikt, framför stolen ligger massor med testinstrument… och en sån där hjälpstartsbatteri man brukar starta fossilbilar med när deras 12V batteri har dött?! Kan Model 3 ha sådana problem med sitt 12V batteri som de första Model S hade? (Teslas 12V batteri som används till stereo, lampor och sånt laddas inte av en generator och bensinmotor för sånt finns ju inte, utan genom att ta ström från stora batteriet – men de allra första Model S hade problem med att det inte alltid funkade, 12V-batteriet laddades inte tillräckligt ofta av stora batteriet så kunder kunde råka ut för urladdad 12V-batteri trots att de hade massor med kWh i stora batteriet.)
Mellan stolarna finns ett rejält förvaringsfack, med som det verkar USB uttag inuti. Två mugghållare, och sedan under armstödet ännu ett förvaringsfack. Även dörrarna har fått rejäla förvaringsutrymmen med plats för flaska i framkant. Mycket bättre stuvutrymmen än i de första Model S, innan Tesla införde mittkonsolen.
Mittskärmen visade vid fototillfället en teknisk sida som visade några värden från CAN-bussen. Till vänster på skärmen visades en bild över bilen, med “OPEN” knappar vid “motorhuven”, bakluckan och laddkontakten. Och bakom skärmen, mitt på instrumentpanelen tronade en stor ful röd STOPP-knapp som brukligt i prototypbilar.
Vid fototillfället hade bilens batteri 63% laddning – men stora frågan är förstås 63% av vaddå? Tesla har fortfarande inte avslöjat hur stora batterier Model 3 kommer få. Det är därför de alltid täcker över bilarna eller åtminstone mittskärmen vid laddning, för att på laddskärmen skulle det synas hur stora batterier bilarna har.
Den något konstiga titeln för dagens artikel kommer från högra spaken vid ratten. Växelväljaren påminner väldigt mycket om Tesla Model S och X växelspak, men förutom vanliga P, R, N och D lägena (som efterliknar automatväxlade bilars parkering, reverse(back), neutral och drive(fram) växlar) har autopilotens rattsymbol tillkommit som en femte växel! Till skillnad från dagens Teslabilar där man slår på autopiloten med farthållarens knapp ska Model 3 ägarna alltså aktivera autopiloten via växelspaken. D växeln Drive blir då att människan kör – och sedan växlar man över till att autopiloten kör. Med växelspaken.
Den vänstra spaken är en kombinerad blinkers, vindrutetorkare och strålkastar(?)spak. Enligt symbolerna kommer den få följande funktioner:
- blinka höger-vänster genom att föra spaken upp och ner
- tryck in knappen på spetsen för att aktivera vindrutetorkaren
- tryck in knappen ännu mer för vindrutespolning
- symbolen på toppen av knappen är svår att tyda men påminner mest om den för att välja mellan halv- och helljus på vissa bilar.
Vissa omedelbara frågor infinner sig. Som att hur väljer man till exempel intervall på vindrutetorkarna? Och om symbolen är för helljus: betyder det att automatiska valet av halv- och helljus Model S och X har inte kommer fås på 3? Och hur aktiverar man vanlig farthållare? Kommer Model 3 sakna sånt? Och hur ökar/minskar man farten när farthållaren är på? Det känns som om det skulle saknas minst en spak till.
På ratten finns det två stycken scrollhjul liknande de som Model S och X har för att välja vad som ska visas på instrumentpanelen – fast det kan de inte användas till på Model 3 som ju saknar instrumentpanel? Kanske ena hjulet blir volymen till stereon och den andra lite olika beroende på om det är intervallen på vindrutetorkaren eller hastigheten på hastighetshållaren som behöver justeras?
Tycker du att ratten ser plastig, slät och konstig ut ska du veta att när man tar fram ett plastverktyg brukar man först fixa den slät och provgjuta några exemplar. Först när man har testat och sett att detaljen har rätta mått och passar brukar man bearbeta verktygets yta till att bli skrovlig, efterlikna skinn eller andra specialeffekter. De färdiga rattarna kan bli betydligt snyggare sen.
Är Tesla Model 3 inredning spartansk? Billig nerbantad? Eller minimalistisk? Svaret beror på vem du frågar. Men en sak är säker: nu när vi börjar vänja oss vid bilderna på den verkar alla andra bilars inredning med miljarder knappar redan omodern.
Är knappen på utsida vänster spak inte en ljustuta för helljuset, så att man kan aktivera helljus om man önskar, medans standard är automatiskt?
Personligen gillar jag skarpt denna träinläggning, och börjar faktiskt också vänja mig vid att skärmen “svävar” fritt.
En intresant detalj som man inte kan se är ju hur luftflödet ska styras. Att det kommer luft ur den långa springan verkar ju logiskt och även vid defroster-springan (är den blå papperspilen en budget-luftmängsmätare :-)) men vill man inte kunna styra var luften ska hamna?
Automatiskt helljus är väl en förutsättning för autopiloten, framförallt om den så småningom ska bli helt självkörande (fast då kanske helljus inte ens är nödvändigt…)?
Då deras autopilot använder kameror så vore de nog ingen nackdel med helljus, sen vill man ju kunna köra själv också så nog lär de ha helljus.
Bara för att man vill göra den ren från alla knappar o spakar innebär de ju inte att man ska krångla till saker med flera funktioner på samma knapp/spak/hjul. Vi får väl se men jag håller med om att de verkar saknas lite val.
Antar att Autopiloten blir en fjädrande funktion nedåt på växelspaken i model 3 som aktiverar den. Det lät ju dock inte som en dum placering.