Provsuttit Model 3

FremontP

Vår medlem helix (själv Teslaägare) har fått nöjet att provsitta en Tesla Model 3 som stod och laddade utanför fabriken i Fremont. Här är hans intryck av bilen:

Första intrycken är överlag väldigt positiva, men detta är utifrån perspektivet att det är en billigare bil än Model S/X. Material på paneler, stolar osv är helt klart en nivå under X/S. Stolarna kändes bekväma, men kändes en aning platta och saknar sidostöd.

Takhöjden var förvånansvärt bra (jag är 1,86). Placeringen av stora skärmen när den sticker ut lite gillar jag verkligen, det är enklare att nå kontroller än när den sitter längre in som i X/S. Upplevde också att skärmen var mer högupplöst, men också som att den hade en blankare yta som reflekterade mkt i solen. Skärmen i M3 var mer som en iPhone med glasyta. Säkert bättre färgåtergivning osv, men till priset av ökade reflektioner.

Inredningen i alla bilarna jag såg var svart läderimitation. Faktum är att det kändes som ett lite annat material än vegan-materialet i X/S. Fick för mig att materialet är mer som fusklädret på sidorna om man väljer tygklädsel. Provade nämligen en Model S med nya baksätet också som var i Svart Vegan och materialkvaliteten kändes mkt bättre i de stolarna än i M3. Även träpanelen fram i M3 går jag inte alls igång på samt inte heller det ljusgrå innertaket. Men detta är som sagt en smaksak och längre fram kommer fler alternativ.

Baksätet kändes helt okay i ytterplatserna och takhöjden var inga problem. Gillade verkligen hela glastaket som gav en härlig rymd. Däremot sitter man inte tre personer bak utan att trängas rejält då mittenplatsen är minimal. Det kändes ganska mkt mindre på bredden jämfört med en S.

Från utsidan är jag fortfarande inte helt övertygad. Det är framförallt fronten och frontlamporna som jag tycker är märkliga. Från sidan och bak gillar jag designen. Men överlag så faller inte mitt öga för M3 på samma sätt som S:en. Men 3:a är å andra sidan mer nätt i sitt framförande och detta kan såklart lika bra vara något positivt.

När det gäller färgerna så måste jag säga att 3:an är läcker i alla färger och alla har sin charm. Sjukt svårt att hitta en favorit. Men för min egen del hade det nog blivit en vit eller svart. Tyvärr finns inte Obsidian Black för 3:an, hade den funnits hade det blivit en sådan med grå fälgar ;). Hjulsidorna på aero-fälgen ser väldigt konstig ut och inget jag själv skulle välja att ha på. Då ska man verkligen vilja köra den där extra milen på en laddning och spara några få Wh i förbrukning ;). Utan hjulsidorna är de grå fälgarna fina, men det behöver kompletteras med navkapsel och något som döljer muttrarna för att se bra ut.

Min sammanfattade känsla är att M3 är en jättefin bil och kommer sälja som smör, men bilen konkurrerar inte på något sätt med S/X. Vet att det varit flera trådar här inne där man säger att M3 är en bättre bil. Ja, kanske på vissa småpunkter (dörrfack i sidorna, upplysta sminkspeglar, krokar i taket, osv). Men på det stora hela så är en ny S/X mkt mer bil än 3. Vill inte på något sätt säga att 3 är en besvikelse eftersom det var tvärtom, men i min värld är det den näst bästa bilen efter S. Elons “down sell” av 3 jämfört med X/S känner jag är rimlig efter att ha känt och klämt på 3:an.

Undertecknad, som har fått teståka Model 3 prototypen på eventet 31 Mars i fjol instämmer i helix analys. Model 3 är förvånansvärt rymlig inuti med gott om huvud- och knäutrymme, fast inte lika gott om utrymme i sidled som Model S och X. Jag satt i mittplatsen på baksätet, som dock hade en annorlunda utformning på prototypen som på de färdiga bilarna. Mittplatsen bak på Model 3 är inte lika bekväm längre som sidoplatserna pga sätets utformning och utvikbara armstödet i ryggstödet i mitten. Bilens glastak är spektakulär och ger rejält med rymd. Instrumentpanelen och inredningen är minimalistisk som en Zen-trädgård – och ger samma känsla av inre frid. Tesla Model 3 konkurrerar lika lite med Model S och X som BMW 3-serie gör det med M5 och X6.

Helix tog massor med bilder på Tesla Model 3. Förutom dem ovan tog han även många detaljbilder:

Bakdörrens handtag med öppningsknapp och fönsterhiss.

Förardörrens handtag är lite bredare för att få plats för alla 4 fönsterhissarna.

Justeringsknapparna för förarstolen.

Bilbarnstol på mittplatsen i baksätet. Finns plats kvar för syskonen bredvid.

Vill du se ännu fler bilder ska du kolla helix originalinlägg på vårt forum!

 


TCS ett år sedan: Hypermiling – Pulse and Glide

För ett år sedan undersökte vi Pulse and Glide tekniken: vad är det och kan den verkligen förlänga elbilars räckvidd?

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar