Efter åratal med utredningar innehåller den i går presenterade höstbudgeten äntligen bonus/malus systemet som ska ersätta Supermiljöbilspremien.
Från och med 1 juli 2018 kommer elbilar få 60,000 kronor i bonus – 6 månader efter bilköpet. Det blir alltså ett halvt års fördröjning mellan att du har köpt din elbil och att du får pengarna, mest för att stoppa bilförsäljare som satt i system att de registrerat elbilar i Sverige bara för att få Supermiljöbilsbonus och sedan exporterat bilarna utan att de rullat en enda meter i Sverige. Nöjt konstaterar vi att det införda systemet ger bättre ersättning än regeringens första förslag på 45,000 kronor var.
Vi kommer säkerligen se en avmattning i elbilsförsäljningen under våren nästa år, folk kommer vänta med sina köp för att få 20,000 extra ersättning. Och sedan en elbilsboom efter semestrarna. Lite synd att systemet inte införs redan vid årsskiftet.
Fossilbilar kommer däremot få högre koldioxidbelopp på fordonsskatten de första tre åren. 82 kronor per gram CO2 fordonet släpper ut över 95 gram per km, och ytterligare 12 kronor per gram över 140 gram per km. Efter de tre första åren kommer fossilbilister betala 22 kronor per gram CO2 i fordonsskatt för utsläpp över 111 gram per km. Vi kommer nog se flera biltillverkare försöka ta fram fossilbilar som släpper ut 95 eller 111 gram CO2 per km – i alla fall på pappret. Utsläppen beräknas förresten enligt NEDC siffrorna, inte enligt kommande WLTP körcykeln. Först 1 januari 2020 ska fordonsskatten basera sig på WLTP-siffrorna. En fossilbil som släpper (på pappret) ut 150 gram CO2 per km kommer de tre första åren sammanlagt få betala 3902 kronor extra i malus.
Remissinstansernas svar på bonus/malus systemet är också intressant läsning. Volvo tyckte till exempel att bonus/malus borde även baserats på bilars säkerhet, medan Nissan-Renault ville se högre bonus-nivåer. Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet ansåg att fossilbilar som körs på förnybart bränsle missgynnas. Och Tesla ansåg att det finns en obalans mellan bonus och malus då systemet kommer att leda till ett betydande överskott av skatteinkomster som inte är öronmärkta bonusutbetalningar.
Malus-inkomsterna från fossilbilar kommer enligt regeringens egna beräkningar generera flera hundra miljoner kronor mer per år än bonus-utbetalningarna kommer kosta. Regeringens fina ord om miljö solkas ner lite av girighet tyvärr.
Bonuset för elbilar blir 20,000 kronor mer än dagens Supermiljöbilspremie – men elbilarna förlorar samtidigt sina 5 års fordonsskattsbefrielse. Befintliga elbilar och de registrerade före 1 juli 2018 påverkas dock inte – de får behålla sina 5 års skattebefrielse.
Klimatklivet, som ska stödja bland annat utbyggnaden av laddplatser i Sverige förstärks med 800 miljoner kronor.
Även ett annat eldrivet fordonsslag tog plats i budgeten: elcyklar. 350 miljoner kronor per år satsas på elcyklar och elmopeder i form av en Elcykelpremie. Elcykelpremien ska träda i kraft vid årsskiftet, men blir retroaktiv för elcyklar köpta efter 20 September 2017! Det vill säga från och med idag. Japp, köper du en elcykel från och med idag kan du få Elcykelpremie för den! Kom bara ihåg att spara kvittot – du kommer behöva den i januari nästa år när du ska lämna in din ansökan! Premien kommer täcka en fjärdedel av kostnaden för en elcykel eller elmoped upp till 10,000 kronor. Vi kommer nog se en veritabel elcykel-boom i höst.
Över huvud taget är det glädjande nyheter för elfordon i regeringens budget. Vi undrar bara varför bonus/malus dröjer ändå till 1 juli nästa år? Det skulle onekligen varit roligare om den hade införts lika omedelbart som Elcykelpremien.
TCS två år sedan: Estlands nationella snabbladdarnät kostade…
Vårt grannland Estland är ett av få länder på jorden som har ett nationellt heltäckande snabbladdarnät. 165 snabbladdare utspridda över hela landet med mindre än 5 mil mellan varje. I Estland finns ingen räckviddsångest. (I en artikelserie föreslog vi ett liknande svenskt snabbladdarnät.) Så hur mycket kostade investeringen för Estland? Du kommer aldrig gissa beloppet…
Jag tror tvärtom att bonus malus snarare blir underfinansierat men det gör inget.
Regeringen har egna beräkningar i budgeten där de räknar med vinst.
Fast om de flyttar över 800 miljoner till laddstationer kommer de ju på bonuskontot för elbilsköpare indirekt. Ingen girighet där i så fall såvida inte intäkten blir större än så.
Om omställningen kommer nu så brukar alla prognoser slå fel då vi gärna tänker linjärt men agerar exponentiellt.
Var på ett seminarium i Östersund igår och från scenen sa man att det hade föreställts 120000! Model 3 i Sverige. Hoppas det är sant.
Är ganska säker på att det är en nolla för mycket där, tvivlar starkt på att Sverige skulle stå för en fjärdedel av världens totala mängd Model 3:or.
Ja även det låter mycket 🙂
Är bilden på Baylan defaultbild som används “i brist på annat”? Tycker jag sett den dyka upp tämligen frekvent på sista tiden 😉
Han är defaultbild för nyheter om regeringen och elbilar i Sverige i alla fall 🙂
När jag äntligen har en egen unik bild som ingen annan har så tänker jag använda den så mycket det går, innan dess bäst före datum har passerats 😉
Det där med om det kommer få in mer i malus än de ger ut i bonus har väl o göra med hur många respektive bilar som säljs? Jag tror att med model 3 så kommer elbilsförsäljningen att explodera och de kommer att behöva ge ut mycket mer i bonus än de får in i malus.
Kanske just därför skrev de in i budgeten att systemet skall utvärderas ganska snabbt efter att den har trätt i kraft. De anger ingen exakt tid men det låter på texten som ca ett år efter starten. Så kommer det nån Model 3 boom som sabbar deras egna uträkningar (det står uträkningar om hur mycket de förväntar sig tjäna på systemet varje år) kan de snabbt justera.
(Ja, jag satt å lusläste höstbudgeten i går kväll efter jobbet. Ganska så sjukt beteende egentligen 😉
För dig är det kört, men jag tror att många som köpte sin elcykel senaste veckan kommer lämna tillbaka den och “ångra sitt köp” idag… å sen “ångra sig igen” och köpa den igen iaf.
Du får vara kreativ, exempelvis gå tillbaka till handlaren och fråga om du får “byta upp dej till en dyrare modell” mot att han återköper din “gamla” till nypriset på ett separat kvitto. osv osv.
För det är just detta som är problemet med alla former av bidrag, folk är mycket mer kreativa när det gäller missbruk än någon kan föreställa sej!
1 Juli 2018
Det är misstänkt nära valet!
Klassiskt att sjösätta mängder med stora positiva förbättringar precis före ett val,
som man slipper vara med och betala för (om man inte blir omvald).
Då kommer priset på elcyklar att gå upp runt 20% de närmsta veckorna! 🙂
(det är alltid bättre och billigare med avdrag än bidrag).
Och priset för elbilar kommer antagligen på samma vis öka med 20’kr från och med 1 juli 2018.
Det ökade stödet för solpaneler från 20% till 30% av installationskostnaden tycker jag också är värd att nämna.
För hela installationen, 30%
what försvinner samtidigt 5år skattebefrielse?
elbilspremien borde ligga på 100.000 kr då jäklar kommer elbilsförsäljningen att skjuta i höjden.