Bonus/malus till slut

Baylan_Supercharge

Efter åratal med utredningar innehåller den i går presenterade höstbudgeten äntligen bonus/malus systemet som ska ersätta Supermiljöbilspremien.

Från och med 1 juli 2018 kommer elbilar få 60,000 kronor i bonus – 6 månader efter bilköpet. Det blir alltså ett halvt års fördröjning mellan att du har köpt din elbil och att du får pengarna, mest för att stoppa bilförsäljare som satt i system att de registrerat elbilar i Sverige bara för att få Supermiljöbilsbonus och sedan exporterat bilarna utan att de rullat en enda meter i Sverige. Nöjt konstaterar vi att det införda systemet ger bättre ersättning än regeringens första förslag på 45,000 kronor var.

Vi kommer säkerligen se en avmattning i elbilsförsäljningen under våren nästa år, folk kommer vänta med sina köp för att få 20,000 extra ersättning. Och sedan en elbilsboom efter semestrarna. Lite synd att systemet inte införs redan vid årsskiftet.

Fossilbilar kommer däremot få högre koldioxidbelopp på fordonsskatten de första tre åren. 82 kronor per gram CO2 fordonet släpper ut över 95 gram per km, och ytterligare 12 kronor per gram över 140 gram per km. Efter de tre första åren kommer fossilbilister betala 22 kronor per gram CO2 i fordonsskatt för utsläpp över 111 gram per km. Vi kommer nog se flera biltillverkare försöka ta fram fossilbilar som släpper ut 95 eller 111 gram CO2 per km – i alla fall på pappret. Utsläppen beräknas förresten enligt NEDC siffrorna, inte enligt kommande WLTP körcykeln. Först 1 januari 2020 ska fordonsskatten basera sig på WLTP-siffrorna. En fossilbil som släpper (på pappret) ut 150 gram CO2 per km kommer de tre första åren sammanlagt få betala 3902 kronor extra i malus.

Remissinstansernas svar på bonus/malus systemet är också intressant läsning. Volvo tyckte till exempel att bonus/malus borde även baserats på bilars säkerhet, medan Nissan-Renault ville se högre bonus-nivåer. Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet ansåg att fossilbilar som körs på förnybart bränsle missgynnas. Och Tesla ansåg att det finns en obalans mellan bonus och malus då systemet kommer att leda till ett betydande överskott av skatteinkomster som inte är öronmärkta bonusutbetalningar.

Malus-inkomsterna från fossilbilar kommer enligt regeringens egna beräkningar generera flera hundra miljoner kronor mer per år än bonus-utbetalningarna kommer kosta. Regeringens fina ord om miljö solkas ner lite av girighet tyvärr.

Bonuset för elbilar blir 20,000 kronor mer än dagens Supermiljöbilspremie – men elbilarna förlorar samtidigt sina 5 års fordonsskattsbefrielse. Befintliga elbilar och de registrerade före 1 juli 2018 påverkas dock inte – de får behålla sina 5 års skattebefrielse.

Klimatklivet, som ska stödja bland annat utbyggnaden av laddplatser i Sverige förstärks med 800 miljoner kronor.

 

Även ett annat eldrivet fordonsslag tog plats i budgeten: elcyklar. 350 miljoner kronor per år satsas på elcyklar och elmopeder i form av en Elcykelpremie. Elcykelpremien ska träda i kraft vid årsskiftet, men blir retroaktiv för elcyklar köpta efter 20 September 2017! Det vill säga från och med idag. Japp, köper du en elcykel från och med idag kan du få Elcykelpremie för den! Kom bara ihåg att spara kvittot – du kommer behöva den i januari nästa år när du ska lämna in din ansökan! Premien kommer täcka en fjärdedel av kostnaden för en elcykel eller elmoped upp till 10,000 kronor. Vi kommer nog se en veritabel elcykel-boom i höst.

Över huvud taget är det glädjande nyheter för elfordon i regeringens budget. Vi undrar bara varför bonus/malus dröjer ändå till 1 juli nästa år? Det skulle onekligen varit roligare om den hade införts lika omedelbart som Elcykelpremien.

 


TCS två år sedan: Estlands nationella snabbladdarnät kostade…

Vårt grannland Estland är ett av få länder på jorden som har ett nationellt heltäckande snabbladdarnät. 165 snabbladdare utspridda över hela landet med mindre än 5 mil mellan varje. I Estland finns ingen räckviddsångest. (I en artikelserie föreslog vi ett liknande svenskt snabbladdarnät.) Så hur mycket kostade investeringen för Estland? Du kommer aldrig gissa beloppet…

 

Tagged , . Bookmark the permalink.