Så byggs din Tesla Model 3

Tesla har släppt ovan videoklipp som visar monteringslinan för Tesla Model 3. Vi får följa med en kaross på slutmonteringen inne i Fremont-fabriken (inte den ute i tältet).

När filmen börjar har bilens stomme redan svetsats ihop och målats. Åkturen börjar med att massor med kablar monteras (av människor, Elon Musk har erkänt att det var ett hopplöst försök att göra dessa moment med robotar). Efter ett tag ser vi dessutom märkliga symbioser av människor och maskin då montörer sitter på stolar som är fästa på robotarmar. Roboten skickar in människan i bilen där hon får montera kablar för hand. Sedan monteras sidokrockkuddarna, även dem av människor sittandes på stolar monterade på robotarmar. När Teslas tekniker inte kunde få en robotarm att montera grejerna satte de en stol på den och satte en mänsklig montör på stolen. Första riktiga roboten dyker upp först senare, när instrumentbrädan ska monteras. Den kommer färdigbyggd från en annan monteringslina i fabriken.

Via ett avancerat hissystem där vi skymtar andra karosser som korsar ens väg kommer så bilen till nästa anhalt där robotar och människor monterar fler detaljer. Vid 0:28 in i videon vaknar så bilen till liv, mittskärmen tänds. Är det vid det ögonblicket din bil “föds”?

Sedan monteras mattor, tak- och sidopaneler, centerkonsolen, och baksätet av människor. Framstolarna ställs på plats av robotarmar. De kommer också färdigmonterade från en annan del av fabriken. På mittskärmen står det “factory mode” – det är nu bilens dator kopplar upp sig mot bilens olika komponenter, memorerar dess serienummer och testar att de fungerar korrekt. Bilens dator har sedan en lista över varje delkomponents serienummer, den vägrar befatta sig med andra delar utan att fått deras serienummer godkänt.

Glastaket, vindrutan och enorma bakre glaset sätts på plats. Efter ytterligare förflyttningar via avancerade hissar monteras så de färdiga fram- och bakdörrarna av robotarmar. Slutligen sätter sig en förare i bilen och kör de första metrarna med den precis nyfödda bilen.

Slående i filmsekvensen är hur pass få robotar man ser, speciellt med tanke på Elon Musks tidigare utfästelser över att Teslafabriken skulle bli en “alien dreadnought” där tillverkningshastigheten endast skulle begränsas av fysikens lagar, hur snabbt robotarmar kan förflytta sig. Istället är det långa rader av montörer man ser i Tesla-kepsar som böjer sig in i kamerans synfält (ibland i poser som skulle få varje svensk ergonom att vrida sig i plågor) och monterar saker för hand.

Då ska man dock komma ihåg allt man inte ser på filmen. Karossen svetsas ihop av långa rader av robotar, instrumentpanelen, dörrarna och stolarna likaså – man ser bara färdiga resultatet av dessa automatiserade monteringslinor, de färdigmonterade enheterna som skruvas fast i karossen.

Dock är det tyvärr så att ju fler människor som är inblandade desto fler fel kan slutprodukten ha. Att fela är mänskligt. Vi har hört talas om felmonterade ljuddämpningsmattor i Model 3, och ägare som har fått bilar levererade med skrapor i lacken. Kanske en montör som tappade balansen och kom åt bilen.

I väntan på att din egen Tesla Model 3 ska ta rutten genom monteringslinan kan du titta på ovan serie av videoklipp där Youtubern Tesla Raj berättar om bilens olika finesser.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar