Så säker är Teslas autopilot

Enligt företagets senaste fordonssäkerhetsrapport är Teslas autopilot tio gånger säkrare än genomsnittsföraren i USA. Teslas bilar som kör på autopilot råkar i genomsnitt ut för en olycka per miljon svenska mil (6.26 miljon miles) körda. Att jämföra med statistik från NHTSA enligt vilken det inträffar en bilkrasch per 100 tusen mil (652 000 miles) i USA. Autopiloten kör tio gånger längre innan den råkar ut för en krock än när människor kör bil. Fast de gånger autopiloten råkar krocka blir ofta internationella nyheter.

Intressant är också att även om man inte kör på autopilot är Teslas bilar säkrare än genomsnittet. Även om det är människan som kör råkar Teslor ut för olyckor i genomsnitt en gång per 270 tusen körda mil. Nästan tre gånger så sällan än det amerikanska genomsnittet. Anledningen till det är nog Teslas säkerhetssystem som automatiskt bromsar bilen om den upptäcker hinder, och automatiskt styr tillbaka om den upptäcker att bilen är på väg att köra av vägen. De säkerhetssystemen är alltid på, även när bilen körs av den mänskliga föraren.

Som olycka räknas krockar där krockkudde eller annat aktivt fasthållningsmedel (som tex bältessträckare) löste ut. I praktiken alla olyckor över 20 km/h. Även olyckor där autopiloten stängdes av mindre än fem sekunder innan krocken räknas in bland autopilot olyckor.

Varje gång det presenteras sådan olycksstatistik brukar vissa mena att autopiloten får fina siffror för den används i huvudsak på motorvägar och motortrafikleder där det ändå inträffar färre olyckor.

Fast tittar man på statistiken ser man att det inte riktigt är så. Data från amerikanska Federal Highway Association visar att det i genomsnitt inträffar en dödsolycka per 128 tusen körda mil på amerikanska motorvägar, motortrafikleder och större tillfartsvägar, det vill säga vägar där autopiloten typiskt brukar användas. Medan det inträffar en dödsolycka per 110 tusen körda mil på mindre vägar, där även Teslaägare brukar köra själva. Ja, det finns en viss skillnad där – men den är på endast 15%. Ingenting jämfört med de tusen procent förbättring autopilot statistiken visar.

Tittar man på alla Teslas fordonssäkerhetsrapporter, ända ifrån starten 2018 ser vi två glädjande trender:

Dels att autopiloten håller på att bli allt säkrare. I mitten av 2018 inträffade det i genomsnitt en olycka per 536 tusen körda mil med autopilot. På fyra år har den blivit dubbelt så säker.

Men kanske ännu mer glädjande är att även genomsnittsbilen har blivit säkrare. I mitten av 2018 inträffade det i genomsnitt en olycka per 77 tusen mil i USA. Tack vare säkrare bilar har även den dystra statistiken blivit 30% bättre. Allt fler bilar har system liknande Teslas med körhjälpsassistent, automatiska bromsar och avåkningsskydd. Deras effekt börjar märkas i statistiken.

Förutom aktiva säkerhetskomponenter som ska förhindra olyckor har Tesla även världsledande passivt krockskydd. Bilarna är utformade för att vara extremt säkra även vid krock. Vilket senast demonstrerades på ett tragiskt sätt för två veckor sedan. Den 4 januari försökte en man begå självmord och döda sin familj genom att köra sin bil utför “Devil’s cliff”, ett 80 meters stup vid Kaliforniens kust. Bilen han körde var dock en Tesla Model Y så alla överlevde fallet och föraren kunde anhållas av polis.

“Trodde inte för en sekund att någon skulle överlevt det fallet” sa ett ögonvittne till händelsen. “Det var fyra som överlevde en olycka ingen skulle ha överlevt” enligt räddningsledaren. Eller som Teslas designchef Franz von Holzhausen formulerade det: “Även när han inte tog hand om sin familj – Tesla gjorde det”.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar