Tycker du att solcellsbilar är klaustrofobiska mardrömmar som segar sig fram på cykeldäck i Australiens öken på nån “tävling”? Som kanske nån småväxt student kan klämma sig in i men inget man tar familjen med på på en shoppingrunda?
Då är du lika gammaldags och trångsynt som de som tror att elbilar kan man knappt åka till ICA med.
Solar Team Eindhoven har tagit fram den revolutionerande solcellsbilen Stella Lux. 23 studenter från Eindhovens tekniska högskola har byggt bilen på 18 månader och håller just nu på att tävla med den i World Solar Challenge. Men det är inte att vinna tävlingen som är viktigast, utan vad solcellsbilen Stella Lux betyder.
Stella Lux är lika revolutionerande för solcellsbilar som Tesla Roadster var för elbilar. För första gången är en solcellsbil inte klaustrofobiskt ensitsig som man måste leta efter extra små studenter för att köra den, utan fyrsitsig – med bagagelucka! (Ännu en först på en solcellsbil.)
Utseendet tål att förbättras, men interiört är den riktigt spaciös, med gott om plats för föraren och passagerarna. På bilden ovan kan man se att de har använt videokameror istället för backspeglar – och de har även en enorm mittenskärm som efter Tesla Model S är en viktig detalj i alla framtidsbilar. På den skärmen kan man till exempel planera sin resa med Solar Navigator, som förutom vägarna även tar med senaste väderprognos i beräkningarna så man åker rutten med mest solsken. Navigatorn är även synkroniserad med din telefons almanacka, så rutter till inlagda möten planeras automatiskt. Bilen har naturligtvis en stereo också, vars volym automatiskt minskas om tex en ambulans närmar sig. Dörrarna låses upp automatisk när bilen detekterar din mobil i närheten.
Hela bilens tak är klädd med sammanlagt 5.8 kvadratmeter solpaneler och bilen har även 15 kWh batterier som lagrar solenergin. Räckvidden anges vara upp till 1,000 kilometer per dag i Nederländerna – på sommaren. På vintern kommer man “bara” 700 kilometer. Kör man på soligare platser kan man komma upp till 1,500 kilometer, så som teamet gjorde häromdagen på tävlingen World Solar Challenge. Bilens toppfart är på 130 km/h.
För att uppnå dessa spektakulära egenskaper är bilen byggd i kolfiber och väger endast 390 kg. Den enorma “kardantunneln” mellan förare och passagerare är i själva verket en lufttunnel längs med hela bilen för att minimera bilens frontarea och därmed minska på luftmotståndet.
Hemma under natten laddar man batterierna från vägguttag precis som en elbil. Sedan används el från både batterier och solpaneler till att driva bilen framåt. Parkerar man bilen utomhus på dagen laddar solcellerna batterierna. Överskottselen -det solcellerna producerar efter att bilens batterier är fulladdade- kan man mata ut i elnätet (eller ladda husets Powerwall med! 😉 ).
Solcellsbilar utvecklas i samma rasande takt som elbilar. Stella Lux visar vägen för framtidens elbilar som kan få högeffektiva solceller på taket, som genererar tillräckligt med elektricitet medan bilen står parkerad på jobbet för resan hem sedan. Hur ska fossilbilar och vätgasbilar kunna konkurrera med det?
Apropå framtiden så är det Back To The Future dag idag!
I del två av trilogin åkte de ju till framtiden – 21 oktober 2015, dvs idag 🙂
Vill du uppleva spänningen i din Tesla ska du öppna webbläsaren i din Model S och surfa till grym.as/teslafuture, en kul liten gimmick som vår forummedlem Herr X har totat ihop:
Personligen ska jag med barnen till filmstaden i kväll och titta på alla tre filmerna i följd – så de äntligen förstår varför pappa skriker “1.21 jigawatts?!” vid snabbladdarna ibland 😉
TCS två år sedan: Ny tidning om elbilar
För två år sedan fick Sverige en egen tidning som uteslutande handlar om elbilar: Elbilen i Sverige.
Förutom papperstidningen som man kan köpa i tidningskiosken eller prenumerera på har de även dagliga nyheter på sin webbsida. Jag är faktiskt en av deras frilansjournalister och har skrivit flera artiklar till tidningen.
Våra medlemmar får rabatt om de prenumererar på Elbilen i Sverige, 299 kronor för ett år isf ordinarie 360. Läs mer i vårt forum.
Solceller på elbilar borde vara relativt kostnadseffektivt. Installerat snabbt och billigt på “line”och energilagring finns redan i bilen. Laddar bilens batteri under dagen och villan övrig tid o så kan man ta ut lite energi ur bilbatteriet till villan om man ändå inte ska använda alla mil dagen efter (sliter lite på batteriet dock så de behöver bli ännu bättre). Men att det skulle förlänga räckvidden på en riktig elbil har jag svårt att tro…
8kvm yta. 800W/kvm. 20% effektivitet = 1kW. En model s drar väl typ 20kW så hjälper inte såå mycket.
Och det är under goda förhållanden…. Nej det är en gimmick, men kule pryl!
Håller med, det är inte realistiskt – än.
Stella Lux lyckas med ekvationen för att den drar extremt lite för framdrivning.
Men även på mer “vanliga” elbilar kan solceller bli en faktor i framtiden, inte så mycket under drift utan när de är parkerade. 8 timmar i solen ger 8kWh – räcker för resan hem efter jobbet.
Tekniska Högskolan i Jönköping, JTH, har ett gäng duktiga studenter som är med i tävlingen, JU Solar Team 🙂
http://jusolarteam.com/wp-content/uploads/2015/10/WSC-17-Okt-05-1.jpg
Heja! Heja!
Berätta gärna hur det gick sen!
“Efter 50 timmar och 36 minuter passerade vi idag mållinjen i Adelaide! Som första svenska lag någonsin har vi i JU Solar Team kört 3000 km från Darwin till Adelaide, från norr till söder, på endast solenergi. Känslan över att vi har klarat det är fortfarande helt obeskrivlig, men vi är givetvis oerhört stolta.”
Källa: http://jusolarteam.com/vi-klarade-det/
And so they came in droves each making what they think are words of wisdom.
Reagan ilegally traded Arms with Iran.
Reagan cut and ran away from Lebanon when 240 soldiers got murdered by Hezbollah.
Reagan was the greatest Prez of the 20th century.
No, he wasn’t.