När en fossilbil har ställt sig på en laddplats och blockerat den så att man inte kan ladda heter det att man har blivit “ICE-ad” efter engelskans “Internal Combustion Engine”. Man brukar bli ganska så arg som elbilist då.
Men man kan inte låta bli att dra på smilbanden när man ser Mustangen ovan. Stilpoäng! Han lurar nog både en och annan parkeringsvakt.
Det som dock inte ger stilpoäng är alla dessa elbilar som parkerar på en laddplats – och sedan inte pluggar in! De kan inte hävda att de inte visste bättre. Som elbilist vet man mycket väl att man tar platsen ifrån någon annan som kanske måste ladda för att kunna komma hem. Skärpning!
Allt du velat veta om Tesla Model 3 men var för blyg att fråga:
Har du en timme över ska du definitivt titta på ovan video som går i detalj igenom Tesla Model 3. Talande för snabba utvecklingen är dock att bara under dagarna sedan den spelats in har flera nya finesser lagts till via trådlösa uppgraderingar.
TCS ett år sedan: Du har blivit…
Ja, när det står en fossilbil i vägen och blockerar en laddplats heter det att du har blivit ICE-ad. Men vad heter det när laddplatsen blockeras av något annat? Vi har listan!
Jag bor i hyresrätt och hyresvärden har satt en 1-fas 16A och en st 9A laddstolpe mellan 2 parkeringsplatser. Inga skyltar, men jag är den enda elbilen i området. För det allra mesta är påda platserna inte upptagna så jag kan ladda när jag vill. I övrigt är det ont om lediga platser på parkeringen och många parkerar på gatan utanför av den anledningen. Om jag kommer hem och inte behöver ladda var ska jag parkera? På en av de 2 lediga laddplatserna eller ska jag ta en av de få lediga platserna eller den sista platsen av de platser utan laddmöjlighet? Jag brukar faktiskt parkera på en av laddplatserna för att inte ta den sista vanliga P-platsen. Det kan reta upp folk om man ställer sin Tesla på en av de få lediga ICE-platserna. Frågan är inte så enkel!
Det beror väl helt på hur det är skyltat. Om dessa två laddplatser dessutom syns via uppladdning.nu kan det ju innebära att vem som helst kan behöva ladda med dessa uttag, t.ex. förbipasserande eller besökare. Och då är det ju surt om det står en elbil där som inte laddar. Är inte uttaget till för allmänheten eller besökare så är det ju en annan femma. Dock är ju laddströmmen så pass låg på dessa stolpar så man får ju anta att de är tänka för de som laddar över natten.
Min princip är att på platser med laddstolpar så laddar man, och när det är klart så flyttar man sig. På så sätt underlättar man för övriga elbilister.
I detta fallet är det inga andra elbillister bland hyresgästerna, men det är allmänt ont om platser så om jag ställer mig på en av de få lediga platserna och det samtidigt är ledigt på laddplatserna är jag rädd att det kan bli en repa på teslan om folk tycker att det är onödigt att jag belägger en av “deras” platser. Jag får gratis ström till min Tesla och fär 2 lediga parkeringsplatser. De får betala 1000 kr för “laddning” på macken till sin bil som kostar en tiondel av vad min bil kostar. Kan uppfattas som orätvist vilket det ju faktiskt är.