I våras kunde vi berätta om Teslas Mobile Service satsning, mobila verkstäder som rullar runt och fixar kundernas bilar på plats.
Vid mindre fel på bilen ska då kunden inte längre behöva åka till en Tesla serviceverkstad utan verkstaden kommer och lagar bilen hemma hos kunden, eller utanför kundens arbetsplats. Enligt Tesla kan upp till 80% av alla reparationer på bilen utföras så.
Istället för att behöva ringa verkstaden och boka tid, och sedan behöva åka dit och krångla får kunden en helt annan upplevelse. Det berättas om kunder som har fått besök och hjälp inom en timme efter de ringt verkstaden. Men det är inte enbart kunderna som vinner på konceptet – det blir även billigare för Tesla att ha några skåpbilar än att behöva driva verkstäder överallt.
Hittills har det dock varit nästan pinsamt när serviceteknikern dykt upp i en bensin- eller till och med dieseldriven skåpbil och ska fixa kundens rena elbil. Det kan dock snart vara en vändning på det. Teslas säljchef Jon McNeill sa på ett ägarmöte i Amsterdam förra veckan att några av Teslas ingenjörer har klurat ut hur de kan utrusta en Tesla Model X med alla verktyg och maskiner som behövs, så de kan åka med en elbil för att fixa en elbil.
We didn’t think that it was very cool to show up to fix an electric vehicle with a combustion engine van. It really bugged us. Some really savvy technicians on our team figured out how to retrofit Model X to fit all the tooling and parts needed to do service. It will be an electric vehicle fixing an electric vehicle.
Hur ska de få plats med alla maskiner i en Model X? Det var ändå en rejäl skåpbil de kört runt med hittills fylld med massa grejer. Ska de bygga om Model X till en skåpbil? Kanske. Fast enklaste lösningen heter ju släp. De kan ju bara fylla en skåpvagn med alla maskinerna och haka på den på Model X dragkrok.
Vi hoppas i alla fall att Tesla kommer introducera Tesla Mobile Service i Sverige också. Inte enbart så att de i södra Stockholm slipper åka till Infra City för service – utan framför allt för att göra det enklare för ägarna på landsbygden. Äger man en Tesla i till exempel Skellefteå är det idag 75 mils enkelresa till närmaste Tesla-verkstad. Med en ambulerande Tesla Mobile Service bil skulle flera städer kunna täckas in. Säg till exempel en servicebil som är en vecka var i Sundsvall, Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och Luleå i ett rullande schema. Med en enda skåpbil kan Tesla ge liknande service till sina kunder som om de skulle öppna en verkstad i varje stad. “Just nu är vår servicebil i Umeå, vill du åka dit eller vänta till nästa vecka då den kan komma hem till dig?”
Det är hög tid att anmäla sig till SECC – Swedish Electric Car Championship! Årets tävling är runt Mälaren. Ska du låta någon annan ta hem segern? Anmäl dig nu!
Jag gillar konceptet med servicebilen och hoppas verkligen det kommer till Sverige också!
Hoppas att serviceteknikern till största delen får stå och jobba i kundens rymliga varmgarage…
Bra artikel men måste ifrågasätta om “utan framför allt för att göra det enklare för ägarna på landsbygden.
Äger man en Tesla i till exempel Skellefteå är det idag 75 mils
enkelresa till närmaste Tesla-verkstad”.
Visst är det långt från Skellefteå till närmaste Tesla verkstad, men det gör inte Skellefteå till landsbygd. Landsbygden finns mellan städerna, inte allt som är långt ifrån Stockholm.