Hur ska Tesla kunna låta en bil köra genom USA på egen hand när den inte ens märker en stor röd brandbil utan kör rätt in i den? Den frågan har jag fått flera gånger de senaste dagarna.
En krasch mellan en Tesla och en brandbil uppmärksammades mycket i medierna och precis när storyn börjat svalna togs den upp igen av många som avskräckande exempel på hur dåliga de självkörande bilarna är. När det i själva verket är precis tvärtom.
Många gör än i dag det grundläggande felet att tro att Teslas autopilot är självkörande. Trots alla dessa år vi har haft den, och många konkurrenter som sedan dess har släppt liknande system. Autopiloten är ett hjälpmedel till föraren. Den klarar av att styra bilen så den följer filen bilen befinner sig i. På svenska kan man säga att autopiloten är en farthållare kombinerat med en filhållare. That’s it. Trots att bilen då följer filen när vägen svänger, ungefär som tåg följer spåren den åker på, så är det fortfarande den mänskliga föraren som ska vara uppmärksam på trafiken omkring och fatta beslut. Att skylla en krock på autopiloten är ungefär som att skylla en krock på en farthållare.
Fanboy-snack och undanflykter! En stor röd brandbil kan du inte bortförklara! Kommer självkörande bilar krocka i utryckningsfordon till höger och vänster i framtiden? Autopiloten är farlig! Självkörande bilar är farliga!
Jag menar tvärtom, krocken belyser att autopiloten och självkörande bilar är två helt olika saker. För låt oss titta närmare på exakt hur olyckan i USA gick till:
Brandbilen stod stilla på motorvägen, lite snett med bakändan ute i ena körfältet. Framför svarta Teslan på väg mot den körde det en blå pickup. Pickupens förare reagerade ganska sent på hindret framför honom så han väjde i sista sekunden undan brandbilen. Det var först då Teslans autopilot såg brandbilen. Innan dess var ju dess synfält blockerad av pickupen framför Teslan.
Teslans autopilot såg alltså brandbilen, det är inte det som var problemet. Så varför kraschade den då i alla fall? Tja, vad annat kunde den kunnat göra?
Autopiloten gjorde det enda den kunde göra och bromsade utav h-e. Minskade farten, men inte tillräckligt för att hinna stanna, avståndet var redan för nära. Det var det enda den kunde göra, för autopiloten kan ju inte byta fil.
Autopiloten är tvärtom byggd för att slaviskt följa filen bilen befinner sig i. Att byta fil är mänskliga förarens jobb. Om människan slår på blinkersen byter autopiloten fil – men aldrig på eget bevåg.
Om bilen skulle ha styrts av mänskliga föraren men han hade farthållaren på, skulle olyckan varit farthållarens eller människans fel? “Varför vred du inte på ratten?” är ju berättigade frågan polisen skulle ha ställt föraren.
Exakt samma fråga bör de ha ställt svarta Teslans förare. Även med autopiloten på är det förarens ansvar att vrida på ratten för att byta fil. (Vilken förklaras väldigt tydligt i manualen för autopiloten, alla Teslaägare är medvetna om att byta fil är deras ansvar.)
Vad skulle en riktig, äkta självkörande bil ha gjort i samma situation? Bytt fil förstås. Precis som människan i bilen framför. Därför har den här olyckan ingen relevans i diskussioner kring självkörande bilar.
En viktig grej till: vad skulle det ha hänt även med en riktig, äkta självkörande bil om det till exempel funnits en bil i filen bredvid så den inte kunde väjt undan brandbilen i alla fall? Tja, den skulle väl ha krockat då. Antingen med brandbilen eller med bilen i filen bredvid. Vi kommer ha olyckor även med självkörande bilar – för att det finns helt enkelt situationer i trafiken där en olycka blir oundviklig hur man än gör. Folk kommer skadas och dö även i självkörande bilar, fast förhoppningsvis i mindre antal än idag. Men ner till noll kommer vi inte. Vilket ingen klickhungrig tidning eller YouTubekanal kommer berätta så här sansat.
Autopiloten kan hålla ganska stora avstånd på motorvägar. Om man använder 7 i en skala på 1-7 händer inte detta. För en gångs skull har du utelämnat en viktig parameter Tibor.
Har Teslan en sjugradig skala för det? Min BMW har 1-4 och jag tycker det ger ett bra avstånd till framförvarande om man ställer in den på 4.
Kan inte svara för Tesla men senast jag hyrde bil fick jag en Volvo och den hade sju som gräns.
Det är mänskliga föraren som valde att inte ha avståndet inställd på 7. Människan som tvingade bilen köra för nära bilen framför.
En självkörande bil skulle fattat beslut om avstånd till bilen framför på egen hand.
Så jag håller inte med om att den parametern skulle varit viktig, det är bara ännu en detalj där mänskliga föraren har ansvar idag men som ska hanteras av mjukvara i framtiden.
Vi är överens Tibor. Tycker dock att bilar med Autopilot aktiverad skulle ha ett lysande “AUTO” i bakrutan som information till övrig trafik, att assistans systemet gör att bilen kör med långa avstånd till framförvarande och kanske inte byter fil på trots av att föraren med blinkersspaken har instruerat den om detta. Dessutom har autopiloten lägre hastighetsmoms än den genomsnittliga Volvo/BMV/Mercedes/Audi-föraren. Märker ibland att andra trafikanter retar upp sig på autopilotens försiktigare körsätt och visar detta med omkörningar höger om mm.
Har lagt märke till att på min Ioniq så är den rätt dålig på att känna av stillastående fordon och sakta in mjukt i god tid, exempelvis vid ett rödljus. Detta om man har något som helst annat än högsta avståndsinställningen. Har än så länge inte vågat se vad som händer, utan börjar bromsa själv, speciellt nu med vinterunderlag.
Vid inställning 4 av 4 så bromsar den dock in i rätt bra tid. Men tycker ändå det blir en rätt snabb inbromsning för min smak.
Däremot om en bil helt plötslig saktar in så reagerar den ofta innan man själv gör det även på lägre inställningar.
Men kan tänka mig att de flesta system inte skulle lyckas med situationen att bilen framför helt plötsligt väjer för något stillastående om man har ställt in kort avstånd. Men jag tycker mig ha läst att i alla fall nyare Teslor kunde se förbi bilen framför?
Sen kan man ju tycka att de inte borde tillåta en inställning som är kortare än att de kan klara av att bromsa, speciellt på bilar som säljs med funktioner för automarisk nödbroms och liknande.
Samma på min BMW, man hinner alltid bli nervös innan den börjar bromsa in.
AEB och Auto Collision Avoidance bör dock ha slagit in, och styrt bilen åt höger — oavsett filmarkering?
Eller håller ACA sig inom filen också?
Vid ett par tillfällen har den kickat in för mig och dragit skarpt åt sidan under ett halvtight filbyte, men jag styr ju tillbaka innan den hinner dra mig tillbaka över linjen.
Jag läste att föraren informerade polisen att AP var på när olyckan hände men att han sa att det inte var APs fel.
Han höll helt enkelt på med något annat än att övervaka körningen.
Ganska tydligt att kamerrorna inte ser igenom bilarna eller ser på kön framför.
Det är en grundkunskap som bilskolarna lär ut, dvs att titta på bilarna framför närmaste bil.
Finns inte en chans att en vaken förare skulle missa den stora röda brandvagnen. Så felet ligger på föraren, inte på bilen som har en ytterst begränsad väghållningsassistansfunktion.
Det borde inte vara möjligt att vid den farten kunna hålla så litet avstånd till framförvarande bil, det borde inte Autopilot-systemet tillåta. Man håller ju ett rejält avstånd för att just kunna reagera vid oväntade händelser, både för mänskliga och omänskliga förare.