Ovan filmklipp visades under reklampausen för amerikanska Super Bowl i helgen. Den sågar Teslas Full Self Drive, påstår att den är livsfarlig och ställer frågan varför de amerikanska myndigheterna tillåter den?
Den 30 sekunder långa klippet finansierades av The Dawn Project, det kostade dem $598 000 att köpa reklamplatsen. Filmen sändes inte i hela USA, endast i Washington DC och 5 andra städer. The Dawn Project drivs av techentreprenören Dan O’Dowd, det är han som betalade över sex miljoner kronor för att baktala Teslas mjukvara.
Dan O’Dowd är upphovsmannen bakom Green Hills Software som utvecklar operativsystem och mjukvaruutvecklingsverktyg. The Dawn Project säger sig kräva “mjukvara som aldrig gör fel och kan inte hackas”. Vidare påstår de att Dan O’Dowd är en ledande expert på att utveckla just sådana program, som aldrig gör fel och inte kan hackas.
Det är inte första gången Dan attackerar Tesla. Han har släppt flera tidigare anklagelser på YouTube. Filmklipp som påstås visa Tesla Self Drive tillkortakommanden – men som gång på gång blivit överbevisade att bilarna på filmerna inte ens hade mjukvaran aktiverad. Han har även försökt få den amerikanska senaten att förbjuda mjukvaran – till och med försökt själv bli senator för att på så sätt kunna påverka inifrån.
Även denna video kommer säkerligen analyseras och överbevisas. Men vi behöver inte ens vänta på de analyserna. På grund av två viktiga anledningar:
Dels har erkända testinstitut som till exempel Euro-NCAP gjort exakt sådana tester under kontrollerade förhållanden då de till exempel låter testdockor gå ut på gatan framför Teslas bilar. Det är en viktig del av säkerhetstesterna de gör på alla bilar, att testa autobromsen. Tesla klarade de testerna galant varje gång.
Men framför allt för att Full Self Drive Beta mjukvaran är -trots namnet- fortfarande inte självkörande. Föraren bakom ratten måste övervaka körningen och vara beredd på att ingripa. Det är föraren som har ansvaret. Att klaga på att mjukvaran inte bromsar när den ska köra förbi en skolbuss är som att klaga på att farthållaren inte gör det. Det är förarens ansvar att inse att bilen bör bromsa och trampa på bromspedalen.
Om Teslas mjukvara verkligen skulle vara självkörande skulle kanske O’Dowds synpunkter vara relevanta – men den är fortfarande långt ifrån det. Den beta som är ute nu är endast en mycket avancerad förarassistanssystem. Och därmed faller alla hans argument. (Att namnet FSD är gravt missvisande, beskriver en framtida förhoppning snarare än dagens status på mjukvaran är en helt annan diskussion och det är inte det videon klagar på.)
Klockan tickar dessutom mot Dan O’Dowd. Med hundratusentals Teslor ute på de amerikanska gatorna som fått FSD beta och som bevisligen inte kör på barn och barnvagnar börjar hans halmgubbar se mer och mer desperata ut.