Sverige har länge varit ett u-land när det gällde elbilar. Med endast några snabbladdare här och var -som dessutom fungerade bara sporadiskt- var elbilister fastkedjade vid sina hemstäder. Att försöka ge sig ut på längre resor krävde samma planering och gick i samma snigelfart som en djungelexpedition. Vi blickade avundsjukt på våra grannländer Norge, Danmark och Estland som alla hade fungerande snabbladdarnät för långresor.
Tesla Motors intåg i Sverige ändrade på förutsättningarna för Teslaägare, men övriga elbilister kunde bara avundsjukt titta på hur Teslor kunde åka långa resor ner till kontinenten medan de var glada om de öht kom till nästa stad.
Allt det där förändrades i förrgår.
När Clevers snabbladdare vid Brahehus nära Gränna invigdes föll den sista pusselbiten på plats. Nu kan man ta sig med alla elbilar mellan Sveriges tre största städer Stockholm, Malmö och Göteborg, samt kan även åka till våra grannländers huvudstäder Oslo och Köpenhamn. Alla elbilar – inte bara Teslor.
Därmed kan vi inte kalla Sverige för elbils-uland längre – åtminstone inte södra Sverige.
Ett pärlband av snabbladdare har på bara några månader poppat upp längs E4, E6 och E18 som sammanbinder vårt lands största städer. Sista pusselbiten som saknades var en laddare mellan Jönköping och Linköping – avståndet på 13 mil dem emellan var lite för mycket för elbilar som det inte stod Tesla på. I förrgår föll den pusselbiten på plats.
Fortum och Vattenfall har gjort några halvhjärtade försök att bygga snabbladdare i Sverige, men förutom att utbyggnaden gått i snigelfart har deras laddare även ofta varit trasiga – i veckor, månader. Med så sporadiskt fungerande laddare, och med bara en enda laddare att förlita sig på på varje ställe vågade många elbilister inte ge sig ut på några långresor. Och mellan laddarna var det alldeles för långa avstånd, där man fick långsamladda i timmar för att komma vidare.
In på banan klev CLEVER. Dotterbolag till danska företaget med samma namn, men samägt av energibolagen Öresundskraft AB och Jämtkraft AB. På endast ett halvt år har CLEVER satt upp över 30 snabbladdare längs de svenska motorvägarna. Varje snabbladdare stödjer alla tre standarderna CHAdeMO, CCS och Type 2 och kan leverera 50 kW laddeffekt.
När tidningen NyTeknik gav sig ut på en resa med en Nissan Leaf mellan Stockholm och Göteborg i April 2014 tog det dem två dagar att åka 😯 Det skulle egentligen tagit tre, men precis veckan innan invigdes snabbladdaren i Jönköping som kapade tiden med en hel dag…
Från och med idag kan man åka den sträckan på 8 timmar med en Leaf, e-Golf eller annan “vanlig” elbil. Med en Tesla kan man åka på fem timmar. (Och 4 timmar 50 minuter med en fossilbil enligt Google maps.)
2 dagar är u-land. 8 timmar börjar bli görbart även om man måste stanna och ladda i varje -köping (Ny-, Norr-, Lin-, Jön-). Fem timmar med Teslas autopilot med en liten bensträckare i Ödeshög är rena avkopplingen.
Nästa sommar kan alla Sveriges elbilister äntligen få uppleva det Teslaägare fick redan i fjol – att man kan ta elbilen till semesterresan. Vi på Tesla Club Sweden gläds med alla andra elbilister på denna historiska dag då Sverige -om än bara södra halvan- steg upp ur stenåldern (eller ska vi kalla det oljeåldern?)
Problemet med alla andra system är redundans. En jäkla kabel per ställe. Fattar inte hur de tänker där.
Ja det är märkligt att när man ändå installerar enbart kan ladda en bil åt gången. Inte minst vid Preem macken vid Ullevi motet i Göteborg. Det har börjat bli trångt där inte minst när Tesla ägare har börjat ladda med Chademo konverterar och tar mycket tid från oss BMW i3 ägare. Oavsett att man kan ladda en Tesla bil med mycket el så spelar det ingen roll någon gång måste man ju ändå fylla på med nytt att åka med en Tesla på tvären i Sverige kan inte vara kul. BMW i3 med REX är ju den ultimata elbilen inte minst beroende på att den är byggd i kolfiber med tanke på vikten. http://www.lg24by7.com,
Hej du. Några Periscope-sändningar på g? 😀
Infrastrukturen behöver växa rejält. Fler snabbladdare naturligtvis. Men framför allt fler destinationsladdare. Väl framme vid målet brukar bilen bli stående i många timmar på en P-plats utan laddning och det är ju inte så smart.
Hybrider är nog bara en övergångsfas nu när batterierna blir billigare och effektivare. ICE måste ju ha dyr service.
Lägger hellre de 20000kr(?) en hjälpmotor kostar på mer batterier. Tror verkligen inte på hybriderna.
Nordöstra Småland är en mörk fläck när det gäller elbilar oavsett märke annars börjar det se riktigt bra ut.
Och nu fattas det bara mellan prisbilar med räckvidd.Visst, man *kan* åka mellan götet och stockholm. Men jag *kan* krypa på händer och knän till rom också. Det gör det inte bekvmt eller ens njutbart. Men klarar bilen 30 mil s. D p kan jag lida med en halvtimmes stopp. Och som någon annan sade, det behövs åtminstone 4 laddpunkter per ställe för att det skall börja bli intressant på allvar. Men det är ju bättre än ingenting.